شفاعت مجاز و شفاعت ممنوع

پرسش: با اتکا به آیه ۱۸ سوره یونس ایرادی به شیعه وارد شده به این محتوا که شیعیان برای خدا شریک قرار داده (منظورشان امامان شیعه است) و از آنها از جانب خدا شفاعت می طلبند. ممنون خواهم شد مرا روشن نمایید .

پاسخ: آیه ۱۸ سوره یونس به این شرح است:
وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّـهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَـٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللَّـهِ ۚ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّـهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ – یونس ١٨
« آنها غیر از خدا، چیزهایی را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودی می‌بخشد؛ و می‌گویند: «اینها شفیعان ما نزد خدا هستند!» بگو: «آیا خدا را به چیزی خبر می‌دهید که در آسمانها و زمین سراغ ندارد؟!» منزه است او، و برتر است از آن همتایانی که قرار می‌دهند.»
تفسیر:  پرستش غیرخدا و اعتقاد به واسطه هایی که مستقل از خداوند در حیات و ممات تاثیری دارند شرک است (شفاعت ممنوع)، اما اعتقاد به واسطه های غیرمستقل که به اذن خداوند به شکل جزئی احتمال تاثیر محدود در دنیا یا آخرت داشته باشند – که در ادبیات دینی به آن «شفاعت» گفته می شود – (یا شفاعت مجاز) مصداق آیه فوق نیست. چرا که

اولا این شفعاء دینی معبود نیستند.

ثانیا بدون اذن خداوند هیچ قدرتی ندارند.

ثالثا شفاعتشان باز در گرو پذیرش خداوند است.

بعلاوه چنین باوری هرگز شرک نیست.
قران کریم شفاعت پیامبر (ص) را بی تردید به رسمیت شناخته است و اعتقاد به مقبولیت شفاعت او از مسلمات اسلامی است، علاوه بر آن علما، شهدا، صالحین و ملائک نیز به اندازه مراتب قربشان از چنین شفاعتی برخوردارند. از منظر شیعه ائمه هدی (ع) نیز از چنین عطیه الهی برخوردارند. اگر علما و صالحین بتوانند شفیع باشند ائمه (ع) به طریق اولی چنین توانایی را به اذن الله خواهند داشت.
موفق باشید
محسن کدیور