اخبار

فشار برای کنار گذاشتن مهندس میرحسین موسوی

میر حسین موسوی می‌رود؟! آفتاب: بر اساس شنیده ها مهندس میر حسین موسوی ، نخست وزیر دوران جنگ تحمیلی از هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس کنار گذاشته می شود. گفته می شود در ماههای اخیر فشارهایی از خارج دانشگاه برای این بركناری وجود داشته اما آنچه تاكنون مانع از انجام این عمل شده است سابقه و پایگاه مهندس موسوی در میان قشر وسیعی از سیاسیون و افراد انقلابی چپ و راست است. کنار گذاشتن مهندس موسوی در پی خروج برخی دیگر از اساتید این دانشگاه از جمله دكتر سعید حجاریان…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۳۰
سخنرانی

انتخابات مجلس خبرگان منصوب

تهران- خبرگزاري كار ايران (ایلنا) محسن كديور: سلايق مختلف در انتخابات خبرگان حضور ندارند محسن كديور گفت: در ميان نامزدهاي مجلس خبرگان از سلايق مختلف كه همگي قانوني و مسالمت‌‏آميزند، يافت نمي‌‏شود. به گزارش خبرنگار "ايلنا", اين استاد دانشگاه در نشست «بررسي انتخابات مجلس خبرگان رهبري» كه از سوي جامعه زنان انقلاب اسلامي و سازمان ادوار تحكيم وحدت برگزار شد، اظهار داشت: مجلس خبرگان رهبري حاصل تناقضي است كه از اول وجود داشته است و از يك سو گفته مي‌‏شد اين نظام جمهوري است و از سوي ديگر نظام را…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۲۵
اخبار

اظهار نظر مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

تصحیح یک خبر مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در ارتباط با مطلب مندرج در صفحه 13 روز سه شنبه مورخ 9/8/85روزنامه اعتماد ملی با ارسال توضیحی به روزنامه تاکید کرد، تا به حال هیچ درخواست عضویتی از طرف آقای دکتر کدیور به گروز علوم سیاسی واصل نشده است.
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۱۶
اخبار

اطلاعیه بسیج دانشگاه تربیت مدرس

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس بيانيه‌اي با عنوان «واقعيت ماجراي آقاي كديور» صادر كرد. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين بيانيه آمده است: يكي از ويژگي‌هاي يك انسان آزاده، دوري از ابزارهاي غيرانساني جهت دست يافتن با منافع شخصي است. اين در حالي است كه ما هر روزه شاهد رفتارهايي از افرادي هستيم كه در جايگاه‌هاي علمي و آموزشي قرار دارند اما از رفتارهايي دور از شان يك جايگاه علمي برخوردارند. مساله مديريت گروه يك جامعه علمي مساله ساده‌اي…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۱۵
اخبار

برخورد صورت گرفته با كديور علمي‌ و آكادميك نيست

دكترهاشم آقاجري درگفت‌وگوباايسنا: *آيامي‌خواهند استادان‌ ودانشجويان هيچ‌گونه اظهارنظر مستقل‌وانتقادي نكنند؟ ---------- خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي دكتر هاشم آقاجري، مدرس دانشگاه تربيت مدرس، به خبرنگار ايسنا گفت:« محروميت دكتر كديور از عضويت در كميته‌ي تخصصي گروه فلسفه را امري ناروا، ناصواب و برخوردي سياسي مي‌دانم و آن را محكوم مي‌كنم.» وي افزود:« اميدواريم دانشجويان ما و گروه فلسفه از وجود ايشان استفاده كنند چراكه وجود امثال ايشان مايه‌ي افتخار اين دانشكده است و چنين برخوردهايي با متفكران جامعه را به هيچ‌وجه به صلاح ملك و ملت نمي‌دانم.» دكتر…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۱۵
مصاحبه کوتاه

مصاحبه با خبرگزاری های ایلنا و ایسنا در پاسخ به اظهارات رئیس دانشگاه تربیت مدرس

تهران- خبرگزاري كار ايران -ایلنا: كديور: مي‌‏خواهند ميان استادي دانشگاه و فعاليت سياسي يكي را انتخاب كنم تحت هيچ شرايطي از حق خود براي فعاليت سياسي چشم‌‏پوشي نمي‌‏كنم * محسن كديور گفت: تضييقاتي كه امروز در دانشگاه براي من به وجود آمده است، ناشي از يك اراده برتر سياسي است كه پيش از اين توسط قوه قضاييه، دادسراي ويژه روحانيت و سازمان زندان‌‏ها اعمال مي‌‏شد. به گزارش خبرنگار "ايلنا"، كديور در جمع خبرنگاران با ارائه توضيحاتي درباره صادر نشدن حكم عضويت وي در شوراي تخصصي گروه فلسفه دانشگاه تربيت مدرس…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۹
مصاحبه کوتاه

مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به اظهارات رئیس دانشگاه تربیت مدرس

اعتماد: بركناري‌ حجاريان‌و كديوراز شوراي‌ علمي‌ دانشگاه‌ داستان‌ بركناري‌، بازنشسته‌ و يا خانه‌نشين‌ ساختن‌ برخي‌ استادان‌ در دولت‌ نهم‌ از آن‌ ماجراهايي‌ است‌ كه‌ تا به‌ امروز كسي‌ نتوانسته‌ ساختار و چارچوب‌ مشخصي‌ براي‌ آن‌ پيدا كند. در هجوم‌ قوانين‌ و تبصره‌ها و مسووليت‌ها، هيچ‌كس‌ در آموزش‌ عالي‌ به‌ صراحت‌ از كنار گذاشتن‌ اساتيد خاص‌ صحبت‌ نمي‌كند و بلافاصله‌ آيين‌نامه‌ها و مقررات‌ را نشان‌ مي‌دهد. ماجراي‌ كنار گذاشتن‌ محسن‌ كديور و سعيد حجاريان‌ از معتبرترين‌ دانشكده‌ علوم‌ انساني‌ كشور، يعني‌ دانشكده‌ علوم‌ انساني‌ دانشگاه‌ تربيت‌ مدرس‌، دقيقاص چنين‌ ماجرايي‌ دارد.…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۹
مصاحبه کوتاهاخبار

کنارگذاشتن کدیور و حجاریان از شورای تخصصی گروه فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس

تهران- خبرگزاري كار ايران (ایلنا): حجاريان و كديور از شوراي سياسي و فلسفه دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند كديور: اراده‌‏اي سياسي در پي تحديد فعاليت اساتيد دگرانديش است سعيد حجاريان، از شوراي علوم سياسي و محسن كديور، از شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس اخراج شدند. به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ادامه برخوردهاي صورت‌‏گرفته با اساتيد دانشگاه‌‏ها، قرارداد سعيد حجاريان و محسن كديور با شوراي علوم سياسي و شوراي فلسفه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس در سال جديد تحصيلي دانشگاه‌‏ها تمديد نشده است.…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۸
اخبار

توضيح رييس دانشگاه تربيت مدرس درباره وضعيت تدريس كديور و حجاريان دراين دانشگاه

مصاحبه با رئیس دانشگاه تربیت مدرس (ایسنا): توضيح رييس دانشگاه تربيت مدرس درباره وضعيت تدريس كديور و حجاريان دراين دانشگاه سرويس: سياسی رييس دانشگاه تربيت مدرس درباره وضعيت تدريس محسن كديور و سعيد حجاريان در اين دانشگاه به خبرنگار ايسنا گفت:« دكتر حجاريان، عضو هيأت علمي دانشگاه نبودند وقتي كه گروه علمي دانشگاه كمبود نيروي متخصص نداشته باشد، مي‌تواند از اعضاي خود دانشگاه استفاده كند و ديگر لازم نيست افراد ديگري خارج از دانشگاه را به كار گيرد.» دكتر فرهاد دانشجو، اظهارداشت:« هيچ‌كس دكتر حجاريان را از تدريس در دانشگاه…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۸
اخبار

طلايه هاي انقلاب فرهنگي و طرح پاکسازي دگر انديشان

طرح پاکسازي دگر انديشان ، اولويت بندي اخراج استادان از دانشگاه ها کيان آشنا ۸ آبان ۱۳۸۵ در پي تشديد برنامه پاکسازي دانشگاه تربيت مدرس از اساتيد دگرانديش، سعيد حجاريان و محسن کديور از شوراهاي تخصصي گروه هاي آموزشي دانشکده علوم انساني کنار گذارده شدند. اين اقدام به بهانه صدور احكام جديد اعضاي شوراي تخصصي گروههاي آموزشي گروه هاي "علوم سياسي" و "فلسفه" دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته و در عمل به حذف اين دو انجاميده است. در دور جديد عمليات انقلاب فرهنگي در دانشگاه ها در…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۸
اخبار

لغو عضويت كديور و حجاريان در شوراهاي تخصصي دانشگاه تربيت مدرس (گزارش روزنامه های آینده نو (۹ آبان) و اعتماد ملی (۸ آبان))

اعتماد ملی: لغو عضويت كديور و حجاريان در شوراهاي تخصصي دانشگاه تربيت مدرس ساناز الله بداشتی آن زمان كه محمود احمدي‌نژاد دانشجويان نخبه را به دفتر كار خود دعوت كرد تا از حضور استادهايي كه خود ناميده بود در دانشگاه‌ها خبر دهد، بايد پيش‌بيني مي‌شد كه تعريف نامفهوم رئيس‌جمهور براي استادان، اهداف اوليه حركت و برنامه‌ريزي دقيق براي اعمال محدوديت حضور استادهاي دگرانديش و روشنفكر در دانشگاه‌ها است. احمدي‌نژاد آن روز به‌طور رسمي موضع دولت نهم را آن‌طور كه خود مي‌خواست از زبان دانشجويان فرياد زد و گفت: انتظارات دست‌نيافتني…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۸
اخبار

ازدیاد فشار ها و محدودیت ها

• انقلاب فرهنگی دوم؟ دکتر جمیله کدیور،سرمقاله روزنامه اعتماد 12شهریور86 استاد محترمی را می شناسم که سال ها در آمریکا به سر برد و وقتی هم به دانشگاه تربیت مدرس بازگشت ، خودش در حالیکه حکم ریاست دانشکده را گرفته بود، بانی اخراج استاد دیگری شد که آن استاد ،سبب برگشت دوباره او بر سر کار شده بود!کسی هم از او نپرسید که این همه سال چراغیبت داشته است؟ برعکس حکم ارتقای خود را نیز با انتصاب به مدیریت دانشکده ،دریافت کرد. به همین راحتی! • دیدگاه آیت الله منتظری…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۸
نامه و بیانیهاخبار

نامه سرگشاده در اعتراض به برخورد با دانشجویان

0 تن از شخصيت‌‏هاي سياسي، فرهنگي و حقوقي با انتشار بيانيه‌‏اي نسبت به روند جديد برخورد با دانشجويان اعتراض كردند. در اين بيانيه كه به امضاي عزت‌‏الله سحابي، ابراهيم يزدي، حبيب‌‏الله پيمان، سعيد حجاريان، محسن كديور، هاشم آقاجري، عليرضا علوي‌‏تبار، شيرين عبادي، بابك احمدي و خشايار ديهيمي رسيده، آمده است: در جوامعي كه دانشگاه در آنها جايگاهي تعريف‌‏شده و تثبيت‌‏شده دارد، دانشگاه علاوه بر توليد و توزيع دانش مدرن، محل پرورش اجتماعي - سياسي دانشجويان است. بر همين اساس دانشگاه‌‏ها زمينه­ساز كسب تجربيات لازم از در هم آميختن نظر و…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت رحمت

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (38)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/38.-850727.mp3 از سنن الهی می توان به عنوان قوانین خداوند در اداره جهان و مواجهه با انسان یاد کرد.خداوند در کتابش -قرآن کریم- به برخی از این سنن صریحا اشاره کرده است. تصریح به این سنن در قرآن: اولاً نشان ازقانون گرایی خداوند می دهد، ثانیا ًخبر از پاسخگویی خداوند به انسان می دهد؛ و الا چه نیازی به تصریح به این سنن بود؟ ثالثاً حاکی از اجازه به انسان برای تمسک به این سنن است. یعنی انسان حق دارد افعال الهی…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

وجوه اشتراک و افتراق پیامبران با دیگر آدمیان

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (39)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/39.-850811.mp3 در "سنت هدایت الهی" پیامبران نقش اساسی ایفا می کنند. پیامبران از طریق وحی با خدا ارتباط دارند. وحی ارتباط ویژه خداوند با پیامبران است که دیگر آدمیان به آن دسترسی ندارند. فارغ از این وجه تمایزكه در پیامبران امری بیرونی است و از جانب خداوند و گاه به وساطت جبرئیل بر قلب ايشان نازل می شود، پیامبران به لحاظ درونی چه فرقی با دیگر آدمیان دارند؟ آیا پیامبران از سرشتی دیگرند؟ آیا پیامبران در مقایسه با دیگر آدمیان تفاوت درونی،…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

وجوه فرابشري پيامبري

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (40)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/40.-850825.mp3 يكي از سنن الهي، هدايت آدميان از طريق فرستادن پيامبران است. پيامبري از سه وجه فرابشري، خارق عادت و ماوراي طبيعي است. اول: انزال وحي و تعليم دين. وحي پيام الهي است كه مستقيم يا بوساطت جبرئيل بر قلب پيامبر نازل مي شود. اين پيامبر نيست كه امر قدسي را تجربه مي كند و سپس تجربه خود را تعبير مي كند، بلكه وحي از ماوراي جان پيامبر بر دل او فيضان مي كند. از درونش نمي جوشد، از بيرون بر او…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت تعلیم (۱)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (41)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/41.-850909.mp3 یکی از بارزترین صفات خداوند در اسلام، علم و آگاهی ست. خداوند از همه چیزآگاه است، هیچ چیز از او مخفی نیست، به غیب و شهادت دانا است، از آینده همان گونه آگاه است که از گذشته و حال. به ضمیر آدمیان از خودشان آگاه تر است. او عالم بلکه علیم است. یکی از بزرگترین نعمت های الهی استعداد و دانایی آدمیان است. خداوند سرشت انسانی را متمایل به دانایی و کسب معرفت خلق کرده است. خداوند اولین معلم است و…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت تعلیم (۲)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (42)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/42.-850923.mp3 سنت لایتغیر الهی بر تعلیم انسانها است. این سنت با سرشتن فطرت آدمیان بر میل دانایی و امکان آگاهی محقق شده است. همه آدمیان به شدت و ضعف از این علم متعارف که اکتسابی و تدریجی است برخوردارند. در ضمن, امکان علم شهودی نیز برای هر انسانی که باطنش را از آلودگی ها پاکیزه کرده و مطهر و مزکی و مخلص شده باشد فراهم است. هیچ دلیل قرآنی بر انحصار علم شهودی در افرادی خاص در دست نیست. قرآن کریم علم…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت هدایت (۱)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (43)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/43.-851007.mp3 يكي از مهمترين سنن الهي، هدايت است. هدايت به معناي راهنمائي و دلالت از سر لطف و محبت است. هدايت و مشتقات آن از كثير الاستعمال ترين واژه هاي قرآن كريم است. هدايت كننده هادي، هدايت شده مهدي، و هدايت پذيرنده مهتدي ناميده مي شوند. هدايت الهي در كلي ترين تقسيماتش به سه قسم تقسيم مي شود: 1. هدايت عامه تكوينيه 2. هدايت عامه تشريعيه 3. هدايت خاصه (تكوينيه) * قسم اول يعني هدايت عامه تكوينيه از ويژگي هاي ذيل برخوردار…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت هدایت (۲)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (44)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/44.-851021.mp3 هدايت الهي يا عامه است يا خاصه. هدايت خاصه مختص برخي انسانها مي شود. اين هدايت مترتب بر پذيرش آزادانه هدايت عامه تشريعي مي باشد. هدايت خاصه هدايتي تكويني است. تنها با مشيت الهي چنين هدايتي نصيب بندگان مقرب مي شود. در باره هدايت خاصه پرسشهائي قابل طرح است: هدايت خاصه شامل چه انسانهائي نمي شود؟ خداوند چه كساني را هدايت نمي كند؟ قرآن چه گروههايي از مردم را محروم از هدايت(خاصه) معرفي مي كند؟ويژگي اصلي و فصل مشترك محروميت از…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت هدایت (۳)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (45)"  http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/45.-851203.mp3 سنت هدایت (۳) از جمله مهمترین مسائل بحث سنن الهی دو مسئله مرتبط ذیل است: ۱. آیا طریق هدایت الهی واحد است یا کثیر و متعدد؟ (صراط یا سبل؟) ۲. آیا اهتداء ملازم دین واحدی است؟ و راه یافتگان همگی پیرو یک دین هستند، و پیروان دیگر ادیان همگی گمراه و در ضلالتند؟   مسئله اول: صراط یا سبل؟   وحدت یا کثرت طرق هدایت الهی در قرآن کریم با سه واژه صراط، سبیل و طریق مورد بحث قرار گرفته است.…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶
سنن الهی

سنت تأسی به رسول رحمت (ص)

دریافت فایل صوتی "قرآن و انسان معاصر (46)" http://mkadivar.wpengine.com/wp-content/uploads/2006/10/46.-860116.mp3 1. خداوند در كتابش قرآن كريم پنج بار از پيامبرش با اسم ياد كرده است، چهار بار با نام محمد يك بار بنام احمد: اول.‹ الذين يبلغون رسالات الله و يخشونه و لايخشون احدا الا الله و كفي بالله حسيبا، ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شيء عليما ›« آنان كه پيامهاي خداوند را مي رسانند و از او مي ترسند و از هيچكس جز او نمي ترسند و…
kadivarad33
۱۳۸۵/۰۸/۰۶