نامه و بیانیه

اعتراض حقوقی به هيأت بدوي انتظامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس

هيأت محترم بدوي انتظامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس با سلام، احتراما باعنايت به گزارش شمارة 11339 ه/ الف مورخ 16/12/85 آن هيأت محترم كه طي نامة شمارة 86870/27 مورخ21/12/85 مديرمحترم امور اداري دانشگاه، در مورخه21/12/85 به اينجانب ابلاغ شد، اشعارمي دارد: يكم) گزارش مذكور امكان دفاع براي مخاطب (اينجانب محسن كديور) را فراهم نمي آورد، زيرا: 1. به موجب ماده 13 آئين نامة اجرايي قانون مقررات انتظامي هيأت علمي دانشگاه ها و و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كشور، درگزارش بايد” نوع تخلف“ و ” دلايل و مستندات“…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۸
اخبار

روضه امام رضا در منزل آقای کرباسچی

فردا اخرین روز سال جاری مصادف با شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) است. دیشب رفتم روضه منزل آقای کرباسچی. یکی دو نقر روضه با حالی خواندند و عرض ارادتی کردیم به محضر امام رضا که خیلی امام مهربون و رئوفی است. از آقای کروبی که این روزها برای آزادی زنهای دستگیر شده فعال بود پرسیدم. کاش این خانمها برای عید نوروز پیش خانواده هاشان باشند. میگفت دنبال کارشناسی سند هستند. آقای معادیخواه که حسابی در تاریخ ائمه کار کرده و نظرات ویژه ای پیدا نموده سخنرانی مفصلی در مورد دوران…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۸
مصاحبه کوتاه

نقد حال فلسفه اسلامی

>بخش اول< 24 اسفند 85 مي‌خواستم عنوان اين گفت‌وگو را <قرائت فراموش‌شده از محسن كديور> بگذارم- وام گرفته از يكي از مقالا‌ت خود او- زيرا از آغاز در حوزه‌اي پيش رفت و چهره‌اي از كديور مورد توجه قرار گرفت كه در عرصه عمومي كمتر به آن پرداخته شده است. نيم نگاهي به قفسه كتاب‌هايش در اتاق كوچكش در دانشگاه تربيت مدرس، بحث را به فلسفه اسلا‌مي كشاند. حجم آثار كديور در حوزه فلسفه چندين برابر آثار ديگر اوست، اما او را بيشتر با انديشه سياسي مي‌شناسيم، شايد به اين خاطر…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۴
نامه و بیانیه

حمایت فعالان سياسي اجتماعي و فرهنگي از معلمان كشور

معلمان آزاده و شريف امضاء كنندگان اين نامه از نخستين لحظه آخرين تجمع مسالمت آميز و قانوني شما در مقابل مجلس شوراي اسلامي و پيش از آن از وضعيت مشكلات وخيم اقتصادي و اجتماعي آن قشر زحمتكش اطلاع داشته اند. به اعتقاد ما اعتراضات شما به پايين بودن حقوق و دستمزدها، فشارهاي تورمي، ناامني شغلي، عدم دسترسي به خدمات رفاهي و سلامت، بي توجهي به كرامت و عدالت نسبت به فرهنگيان ، حق مسلم شماست كه بايد با ياري همه مردم كه به واقع رشد اجتماعي خود را مديون شما…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۳
نامه و بیانیه

فراخوان صلح خواهی ملت ایران

به نام خدا ضرب الاجل شورای امنیت سازمان ملل در مورد قطعنامه ی ۱۷۳۷ پایان یافته است و اعضای دائمی این نهاد بین المللی به علاوه آلمان در حال شور و رایزنی هستند تا دامنه ی تحریم های مستقیم و غیرمستقیم ایران را تشدید کنند. این در شرایطی است که دولت آمریکا با وجود مخالفت های فزاینده ی داخلی به موازات تلاش های خود در سازمان ملل، با مشارکت اسرائیل دامنه ی حضور نظامی خود را در منطقه افزایش می دهد تا به صورت برنامه ریزی شده تنش موجود در…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۳
مصاحبه تحلیلیمصاحبه

بازخواني نظري مشروطه (مصاحبه)

>>سال1385 مشروطه ايران 100 ساله شد و به اين مناسبت همايشهائي در گوشه و كنار كشور برگزار و آثاري منشر شد. محسن كديوركه در سالهاي اخير به بحث مشروطه توجه بسيار كرده و بخشي از آگاهيمان به خصوص درباره نقش علما در مشروطه را مديون تحليلها و تحقيق هاي او هستيم، در سال مشروطه كتابي منتشر كرد با عنوان «سياست نامه خراساني». او در همايش مشروطه نيز درباره آخوند خراساني سخن گفت. در گفت و گوي بلندي كه با محسن كديور داشتيم به بحث مشروطه و به خصوص نقش آخوند…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۱
نامه و بیانیه

مهرورزی آکادمیک؟

شماره: 86870/27 مورخ: 21/12/85 جناب آقاي دكتر محسن كديور عضو هيأت علمي دانشكده علوم انساني سلام عليكم، احتراما به پيوست نامه شماره 11339 ه/ الف مورخ 16/12/1385 هيأت بدوي انتظامي اعضاي هيأت علمي دانشگاه ابلاغ مي گردد. به استناد ماده 14 آئين نامه اجرائي قانون مقررات انتظامي هيأت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كشور حداكثر 10 روز فرصت داريد لايحه دفاعيه خود را به همراه مدارك و مستندات مربوط به امور اداري تسليم و رسيد دريافت نمايد. مدير امور اداري دانشگاه تربيت مدرس *** شماره: 11339 ه/…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۱
اخبار

قسمت آخر مصاحبه با اعتماد ملی (ویژه نامه نوروز ۱۳۸۶)

* آزادی های آکادمیک به عنوان آخرین سوال، از فشارهای دانشگاه چه خبر؟ آیا محدودیتها مرتفع شد؟ نحوه اداره دانشگاههای ما نمودار شیوه مدیریت کلان جامعه ماست: انتصابی، بی اعتنا به قانون و غیر پاسخگو. در دولت اخیر نگاه امنیتی به دانشجو، استاد و دانشگاه؛ رؤیای انقلاب فرهنگی دوم و پندار مهندسی و تسطیح فرهنگی، عرصه را بر نگرش علمی تنگ کرده است. اگر اولیای آموزش عالی به جای ایفای نقش داروغه و محتسب به انجام وظایف علمی خود می پرداختند، حداقل یکی از دانشگاههای ایرانی در بین دو هزار…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۱
مصاحبه تحلیلیمصاحبه

از فارابی تا آخوند خراسانی

مي‌خواستم عنوان اين گفت‌وگو را «قرائت فراموش‌شده از محسن كديور» بگذارم- وام گرفته از یکی از مقالات بنیادی اخیرش- زيرا از آغاز در حوزه‌اي پيش رفت و چهره‌اي از كديور مورد توجه قرار گرفت كه در عرصه عمومي كمتر به آن پرداخته شده است. اگرچه بهانه گفت‌وگو با او انتشار كتاب جدیدش «سياست‌نامه خراساني» بود، اما نیم نگاهی به قفسه كتاب‌هايش در اتاق كوچكش در دانشگاه تربيت مدرس، بحث را به فلسفه اسلامي كشاند. حجم آثار كديور در حوزه فلسفه چندين برابر آثار ديگر اوست، اما او را بيشتر با…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۲۱
نقد کتاب منتشرنشده‌ی علمای ابرار

حمیدیه، طبقه بندی بی ثمر

طبقه‌بندى اعتقادات دينى به اصلى و فرعى و الزامى دانستن علم ولو اجمالى به طبقه اول و مشروط دانستن وجوب اعتقاد مسائل فرعى به تحقق علم به واقع در آنها مثمر آزادى عقيدتى درون دينى نيست. همگان عقلا موظفند به گزاره‌هاى صادق معتقد شوند و همگان شرعا آزادند گزاره‌هايى را که به جهت استضعاف فکرى بدانها علم ندارند معتقد نشوند (حتى گزاره‌هاى مربوط به اصول عقايد.) طبقه‌بندى مزبور تنها مثمر يک امر صورى است: تعيين مرز مومن از کافر. اين تعيين مرز، ثمراتى فقهى دارد که از بحث ما خارج…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۱۰
سخنرانی

گزارش اعتماد ملی از همايش بازانديشي سنت نبوي

اعتماد ملي:‌تالا‌ر فردوسي دانشكده ادبيات در دانشگاه بزرگ تهران محل گردهمايي اسلا‌م‌شناسان و عالمان ديني بود، جايي كه در آن دو روز متوالي همايش برگزار شد. در فهرست سخنرانان اين همايش اسامي آشنايي نيز به چشم مي‌خورد، اسامي چون آيت الله مصطفي محقق داماد، غلا‌محسين ابراهيمي ديناني، محمد مجتهد شبستري، آيت‌ا... موسوي بجنوردي، محسن كديور و...، اين همايش به ابتكار موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه و با همكاري جهاد دانشگاه و دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران در روزهاي اول و دوم اسفند برگزار شد. همايش هر دو روز…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۱۰
اخبار

گزارش اعتماد ملی از همايش بازانديشي سنت نبوي

اعتماد ملي:‌تالا‌ر فردوسي دانشكده ادبيات در دانشگاه بزرگ تهران محل گردهمايي اسلا‌م‌شناسان و عالمان ديني بود، جايي كه در آن دو روز متوالي همايش برگزار شد. در فهرست سخنرانان اين همايش اسامي آشنايي نيز به چشم مي‌خورد، اسامي چون آيت الله مصطفي محقق داماد، غلا‌محسين ابراهيمي ديناني، محمد مجتهد شبستري، آيت‌ا... موسوي بجنوردي، محسن كديور و...، اين همايش به ابتكار موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه و با همكاري جهاد دانشگاه و دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران در روزهاي اول و دوم اسفند برگزار شد. همايش هر دو روز…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۰۹
نامه و بیانیه

نامه به رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران

استاد گرامي جناب آقاي دكتر اعواني، رياست محترم انجمن حكمت و فلسفه ايران سلام عليكم، با احترام به استحضار مي رساند: اين عضو انجمن حكمت و فلسفه ايران و استاديار رسمي قطعي گروه فلسفه و حكمت دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس، از آغاز سال تحصيلي جاري، از جانب دانشگاه، دانشكده و گروه، به جهاتي كه تا كنون رسما اعلام نشده است، تحت فشار، تضييقات غير قانوني و نقض حقوق صنفي قرار گرفته؛ كه جديدترين نمونه آن نامه اي منسوب به اعضاي هيأت علمي گروه فلسفه است، كه به پيوست…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۰۸
نامه و بیانیه

نامه دوم به رئیس دانشگاه تربیت مدرس

جناب آقاي دكتر فرهاد دانشجو رياست محترم دانشگاه تربيت مدرس سلام عليكم، با احترام به استحضار مي رساند: 1. با گذشت مهلت مقرر در جلسه مورخ 18/11/85 ، نه تنها هيچ اقدامي از جانب دانشكده براي «تمكين به قانون» مشاهده نشد، بلكه از قضا سركنگبين صفرا فزود: رونوشت نامه اي فاقد هر گونه وجاهت قانوني منسوب به گروه فلسفه (به امضاي از جمله رئيس دانشكده خطاب به خودش) در تاريخ 29/12/85 در اختيار اينجانب قرار گرفت كه نشان از قانون ستيزي مجدد و بحران سازي مجموعه تحت امرتان در دانشكده…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۰۶
مقالهسخنرانی

مواجهه سنتي، سنت گرايانه، بنيادگرايانه و نوانديشانه با سنت نبوي

چکیده سخنرانی همایش علمی حکمت و بازاندیشی سنت نبوی، 1 اسفند 1385 «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما»(احزاب/56). سنت نبوی پس از قرآن کریم مهمترین رکن اسلام است و از دیرباز مورد اهتمام مسلمانان بوده است. مراد از سنت نبوی قول و فعل و تقریر رسول اکرم محمد بن عبدالله (ص) می باشد. در گذشته شاهد سه رویکرد متفاوت فقیهانه، عارفانه و حکیمانه با سنت نبوی بوده ایم. اما در نیم قرن اخیر چهار رویکرد مختلف با سنت نبوی بلکه…
adamin
۱۳۸۵/۱۲/۰۱
سخنرانی

مواجهه سنتی، سنت گرایانه، بنیاد گرایانه و نو اندیشانه با سنت نبوی

چکیده سخنرانی همایش علمی حکمت و بازاندیشی سنت نبوی، 1 اسفند 1385 «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما»(احزاب/56). سنت نبوی پس از قرآن کریم مهمترین رکن اسلام است و از دیرباز مورد اهتمام مسلمانان بوده است. مراد از سنت نبوی قول و فعل و تقریر رسول اکرم محمد بن عبدالله (ص) می باشد. در گذشته شاهد سه رویکرد متفاوت فقیهانه، عارفانه و حکیمانه با سنت نبوی بوده ایم. اما در نیم قرن اخیر چهار رویکرد مختلف با سنت نبوی بلکه…
kadivarad33
۱۳۸۵/۱۲/۰۱