اسفند ۱۳۸۶

متافيزيك ابن‌سينا و فلسفه فارابی

در سالي كه گذشت بيشتر مشغول مطالعه فلسفه فارابي و ابن‌سينا بودم. به اين دليل كه مشغول تدريس فلسفه فارابي بودم از يك سو و از سوي ديگر به دليل نگارش كتابي درباره ابن‌سينا و فارابي.

تمثیل و زبان و زمان قرآن (آيه ۲۸ سوره روم)

مخاطب اوليه آيه با فرهنگ خاص زمانه اش كاملا تمثيل را درك كرده به حاقّ پيام دست يافته است. اما مخاطب ثانويه كه از فرهنگي متفاوت برخوردار است تمثيل را در ظرف فرهنگ مخاطب اوليه درك كرده اما به پيام جاودانه آيه كه همان توحيد و نفي شرك است مي رسد. به زبان ديگر اين تمثيل متعلق به فرهنگ گذشته است اما مُمَثّل و پيام آيه زنده و جاودانه است.