اعلام نگراني از سرنوشت دانشگاه و توسعه علمي كشور
پس از انتشار دو نامه از سوی اقتصاددانان، یكی با عنوان نامه اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد و دیگر تحت عنوان نامه ۵۳ نفر از اقتصاددانان
پس از انتشار دو نامه از سوی اقتصاددانان، یكی با عنوان نامه اقتصاددانان طرفدار بازار آزاد و دیگر تحت عنوان نامه ۵۳ نفر از اقتصاددانان
حكومت ولايي (چاپ پنجم، مهر ۱۳۸۷ – همراه با تصحیح تازه) ۲ انديشه سياسي در اسلام نشر ني نظريههاي دولت در فقه شيعه (چاپ هفتم،
مصاحبه روز گذشته آيتالله مقتدايي با خبرگزاري ايسنا، حاوي دو نكته قابل توجه بود كه ميتواند براي همگان درسآموز باشد. موضوع مصاحبه، مرتبط با مقاله
تدريس در دانشگاه ويرجينيا محسن كديور اواسط شهريور ماه جاري به عنوان استاد مدعو مطالعات ديني، روانه دانشگاه ويرجيناي آمريكا شد. دانشگاه ويرجينيا در سال
پژوهش «مجموعه کتابشناسي جامع فلسفه در ايران» که عهدهدار شناسائي و معرفي مجموعه آثار فلسفي ايران است از سوی دکتر محسن کدیور انجام شد. در
«حقّ النّاس» تحلیل انتقادی قرائت سنتی یا روایت تاریخی از اسلام در نسبت با حقوق بشر است. این کتاب همچنین کوششی متواضعانه است برای ارائه طریق و یافتن راه حلِِ مشکلِ نسبت اسلام و حقوق بشر از منظر قرائت معنوی یا روایت غایت گرایانه از اسلام.
پیام نهایی کتاب گزاره ذیل است:
“ایمان به خدا، باور آخرت و پیروی از تعالیم پیامبر اسلام(ص)، در ذات خود هیچ تعارضی با رویکرد انسانی حقوق بشر ندارد. می توان از صمیم دل مسلمان بود و واقعا از اندیشه حقوق بشر دفاع کرد.”
راه حلهای مسلمانان در حل مشکلات سنت اسلامی و مدرنیته در سه رويكرد قابل طبقه بندي است: مدل ثابت و متغير، مدل فقه حكومتي يا فقه المصلحه، و مدل اسلام معنوي يا غايت مدار. در رویکرد اخیر ملاك اعتبار احكام شرعي در هر زمان عادلانه بودن آنهاست. احكام شرعي در عصر نزول عادلانه، عقلايي و بههنجار بوده اند. اين ضوابط هم شرط حدوث و هم شرط بقاي ديني بودن است. از حوزه فقه و شريعت به تدريج كاسته مي شود، هرچند به عمق و ژرفاي قلمرو دين افزوده مي شود.
نوشتار دوم اصول سازگاری اسلام و مدرنيته مراد از سازگاري اسلام و مدرنيته اسلام تاريخي در مواجهه با مدرنيته اصول سازگاري اسلام و مدرنيته اصل
نوشتار سوم درآمدي بر بحث «عمومي و خصوصي» در فرهنگ اسلامي چکيده مراد از امر خصوصي مقتضاي اصل در بحث خصوصي عمومي مقتضاي دينداري در
نوشتار چهارم . امام سجاد(ع) و حقوق مردم منابع و اسناد رساله حقوق تعيين متن اصح و گزارش اجمالي مفاد رساله معاني پنجگانه «حق» مراد
نوشتار پنجم حقوق بشر و روشنفكري ديني پيشگفتار محورهاي شش گانه تعارض اسلام تاريخي با حقوق بشر محور اول: عدم تساوي حقوقي غيرمسلمانان با مسلمانان
نوشتار ششم پرسش و پاسخ حقوق بشر و روشنفکري ديني مقايسه احکام امضايي و سيرة عقلا حقوق بشر دستاورد انسان معاصر وجه عدم تصريح
نوشتار هفتم حقوق بشر، لائيسيته و دين محورهاي چالش اديان و حقوق بشر رويکرد لائيک به حقوق بشر رويکرد ديني به حقوق بشر طبقه بندي
آزادي عقيده و مذهب يعني حق انتخاب و پاي بندي انسان به هر عقيده و مذهبي . حق انديشيدن ، اعتقاد و ايمان داشتن ، ابراز دين و عقيده ، بيان اعتقادات ، انجام مناسك و اعمال مذهبي ، تعليم امور ديني به كودكان و متدينان ، دعوت، تبليغ و ترويج تعاليم ديني در جامعه ، تأسيس معبد، ترك ايمان و خروج از دين (ارتداد)، ترك اعمال ديني و نقد تعاليم ديني ، مادامي كه عمل ديني او باعث سلب حقوق و آزادي هاي ديگران و اخلال در نظم و اخلاق عمومي نباشد. آزادي مذهب وعقيده زماني تحقق مي يابد كه دين و عقيده فرد ـ هر چه که باشد ـ جرم محسوب نشود و منجر به سلب حقوق فردي و اجتماعي او در دنيا نشود.
نوشتار نهم حقوق مخالف سياسي در جامعه ديني پيشگفتار حسين بن علي مخالف سياسي امويان حق بيعت نكردن با حكومت اجابت دعوت ناراضيان براي تغيير
ضميمه: حقوق شرعي مخالف سياسي و احكام فقهي بغي و محاربه شرط تحقق محاربه اقدام مسلحانه است هر فساد في الارض مجوز اعدام نيست محاربه
نوشتار دهم روشنفکري ديني و حقوق زنان مقتضاي عدالت در حقوق زنان تحولات سيرة عقلا در حوزة حقوق زنان عوامل تحول در حقوق زنان دو
نوشتار یازدهم حقوق زنان در آخرت مقدمه بخش اول: بررسي تأثير جنسيت دنيوي در حيات اخروي بخش دوّم: بررسي تأثير جنسيت اخروي در برخورداري از
نوشتار دوازدهم مسألة برده داري در اسلام معاصر ضرورت بحث بخش اول: احكام بردگي فصل اول: اسباب بردگي فصل دوم: حقوق و احكام بردگان فصل
يکي از مسائل فراروي اسلام معاصر «مسئله حقوق غير مسلمانان در جوامع اسلامي» است. مسئله از آنجا آغاز مي شود که در شريعت اسلامي بين
نوشتار چهاردهم. تأمين اجتماعي در تعاليم اسلامي مقدمه بخش اول: مباني تأمين اجتماعي در اسلام بخش دوم: نظامات مرتبط با تأمين اجتماعي در شريعت اسلامي
مشاهده عقلی در معرفت شناسی ملاصدرا
برای تماس می توانید از نشانی ایمیل
[email protected]
استفاده کنید.