مصاحبه کوتاه

سید عبدالحسین لاری بین مشروطه و مشروعه

با محسن کديور گفت وگوي کوتاهي در مورد انديشه سياسي سيدعبدالحسين لاري انجام داده ايم. وي در کتاب نظريه هاي دولت در فقه شيعه لاري را در وضعيت بينابين مشروعه خواهي و مشروطه طلبي قرار مي دهد. --- - انديشه سياسي سيدعبدالحسين لاري را ذيل کدام نظريه دولت در فقه سياسي شيعه مي توان گنجانيد؟ شما در کتاب تان لاري را در جايگاه بينابيني قرار داده ايد؛ آيا به طور مشخص نمي توان براي وي جايگاه مشخصي قائل بود؟ آنچه در مورد مرحوم لاري مي توان گفت اين است که…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۲۴
نقد و بررسی

روشنفکری دینی پروژه ای ناموفق است

ضمیمه‌ی روزنامه‌ی اعتماد ملی، ۲۱ دیماه ۱۳۸۷ گفتگوی رضا خجسته رحیمی و مریم شبانی با مصطفی ملکیان روشنفکری دینی اصطلاحی است که هویت جمعی گروهی از اشخاص را مشخص می‌کند. شما چندی پیش در حسینی ارشاد گفته بودید که «دیگران من را یک روشنفکری دینی می‌دانند و لذا نقدهایی که بر روشنفکری دینی وارد می‌کنم چه‌بسا بر خودم هم وارد باشد.» اکنون می‌خواهیم قبل از همه‌چیز از شما بپرسیم که بتا توجه به تعریف شما از روی روشنفکری دینی و نقدهایی که بر این نحله دارید، آیا اصلاً خود را…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۲۱
نقد و بررسی

نقدهای اکبر گنجی در باره آرای کدیور

موارد مرتبط: قلب اسلام، مرکز اسلامی ایرانیان اُکلند در کالیفرنیا، 30 آذر 87 روشنفکری دینی، گفتگوی صریح با آرمان ذاکری، مرداد 1387 نقد اکبر گنجی بر دیدگاه کدیور در باره هم جنس گرایی، تیر 1387 سروش و شبستری از شیفتگان قرآن هستند، آفتاب، 18 فروردین 1387 حسین، مدافع کلام الله. سخنرانی شب عاشورا ، 28 دی 1386 ، حسینیه ارشاد. (فایل صوتی) دین و معنویت.سخنرانی شب 23 رمضان، 12 مهر 1386 ، حسینیه ارشاد. (فایل صوتی) مجتهد در اصول, مجله مدرسه، شماره ششم ؛ تیر 1386، صفحه 63 و 62,…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۲۰
نقد کتاب سیاست‌نامه‌ی خراسانی

پورحسين: دل‌دادگي به مكتب آخوند خراساني يا ستيز با افكار امام

جرياني كه سال هاي اخير به خاطر سو رفتار خويش و يا به كج سليقگي برخي دولت مردان ناملايماتي را متحمل شده است تلاش دارد اين گونه وانمود نمايد كه افكار و انديشه هاي آخوند خراساني به عنوان رهاورد مدرسه نجف در مقابل افكار و انديشه هاي امام خميني به عنوان رهاورد مدرسه ي قم قرار دارد. پيش كسوت اين جريان كه گويي به كشف جديدي در اين باب نائل آمده ...
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۱۱
فلسفه فارابی ۲

شرح كتاب فصول منتزعه، فصول ۱ تا ۱۲ (بخش اول)

سلامت و بيماري نفس و بدن فضايل و رذائل عوامل بازگشت مدينه و بدن به اعتدال مقايسه ملك و طبيب در اهداف ابعاد معرفتي معالج نفوس ماده و صورت اجسام طبيعي و صناعي قواي نفس و اقسام قوه ناطقه فضايل نطقيه و خُلقيه روش تحصيل فضايل و رذائل اكتسابي بودن فضيلت و رذيلت ميزان آمادگي نفوس براي فضايل و صنايع انسان الهي و انسان سبعي
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۹
فلسفه فارابی ۲

شرح كتاب فصول منتزعه، فصول ۱۳ تا ۲۰ (بخش دوم)

  1. اقسام سه گانه اخلاق از حيث تغيير و زوال 2. تفاوت صاحب نفس فاضله با ضابط النفس 3. تفاوت ملك و انسان مدني از حيث ضابط نفس يا صاحب نفس فاضل بودن 4. سه طريق زدودن شر از مدينه 5. امكان سنجي افعال خلاف فطرت و خلاف عادت 6. هر فضيلت واسطه بين دو رذيلت 7. چگونگي يافتن حد وسط در اخلاق و افعال 8. اضافي بودن حد وسط در افعال  
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۹
نقد کتاب حق‌الناس

میرموسوی، مسأله را در جاي ديگري بايد حل كرد، نقد کتاب حق الناس

«راه سوم» در گفت و گو با سيدعلي ميرموسوي مساله را در جاي ديگري بايد حل کرد حامد زارع سيدعلي ميرموسوي استاديار گروه علوم سياسي دانشگاه مفيد در اين گفت وگو سخن هاي تازه يي دارد. چه اينکه سخن از «راه سوم» و «مبناي سوم» در مباحث اسلام و حقوق بشر مي آورد و از اين مسير بر پروژه روشنفکري ديني نيز نقدهاي جدي وارد مي کند. تاکيد ميرموسوي بر ضرورت هاي عملي است و معتقد است الزامات روزگار در استقرار حقوق بشر نقش جدي تري بازي مي کند تا…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۸
نقد کتاب حق‌الناس

علیجانی، نگاه لرزان تاريخي، نقد كتاب حق الناس

من به علت دغدغه و تعلق خاطري که به نوانديشي ديني دارم، آثار فکري و تحرکات عملي نوانديشان ديني مان را در حد توان خود پيگيري و رصد مي کنم و سعي مي کنم تمامي آثار آنان را به دقت مطالعه کنم. براين اساس فکر مي کنم جناب آقاي کديور فردي پرکار، با دقت و تيپي عقلاني است که به حفظ پرنسيب هاي فکري و ديني اش پايبند است و کمتر جوزده مي شود و سعي مي کند بين دغدغه استناد و خلوص گرايي و دغدغه پويش و تحول گرايي…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۸
مصاحبه تحلیلیمصاحبه

نوانديشي ديني طريق است نه موضوع

حق الناس (اسلام و حقوق بشر) اثر جديد محسن کديور توانست در اين وانفساي بازار کتاب مخاطبان خود را بيابد، به طوري که بعد از گذشت مدتي کوتاه چندبار تجديد چاپ شده است. متن کتاب شامل مقالاتي است که مولف در اين چند سال اخير منتشر کرده است. ما نيز پرسش هاي مربوط به اين کتاب را استخراج کرده و براي کديور ارسال کرديم و او نيز با صبر و تامل چنين پاسخ داد. --- -شما هم در بخش نخست کتاب (مقاله از اسلام تاريخي به اسلام معنوي) و هم…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۸
نقد و بررسی

روشنفكري ديني، رندي در مسجد و خامي در ميخانه

روشنفکري ديني با دو «نه» آغاز مي شود و هرچه مي کشد از همين نه است. «نه» قرائت سنتي و تاريخي از دين را مي پذيرد و «نه» حاضر است از دين دل بکند. از اين روست که با روشنفکري ديني، هر چه کرد آن آشنا کرد. اين حکايت هميشگي روشنفکري ديني است. چه آن زمان که شريعتي مي گفت؛ من در بين جماعتي متهمم به شيعه گري افراطي (شيعه غالي) و در بين عده يي محکومم به بي اعتقادي و لاييک بودن. و چه امروز که کديور مي گويد؛«اسلام…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۸
نامه و بیانیه

اعتراض به بستن کانون مدافعان حقوق بشر

به نام خداوند جان و خرد هشدار 400 تن از فعالان سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی و دانشگاهی در باره پلمب شدن دفتر کانون مدافعان حقوق بشر به وسیله مأموران امنیتی ملت شریف ایران! ماموران امنیتی و انتظامی در روز یکشنبه یکم دی ماه هزار و سیصد و هشتاد و هفت، بدون هرگونه اعلام و سابقه‌ي قبلی، با یورش به دفتر کانون مدافعان حقوق بشر، ضمن جلوگیری از برگزاری مراسمی به مناسبت شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، اقدام به پلمب کردن دفتر کانون و توهین و برخورد فیزیکی با…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۰/۰۵