نقد و بررسی

چرا هنوز به روشنفكري ديني اميد دارم؟

نقدي بر گفت‌وگوي مصطفي ملكيان با اعتماد ملي؛ مدتي قبل مقاله‌اي در شرق نوشته بودم تحت عنوان كه دفاعي بود از روشنفكري ديني در برابر گروه‌هاي سكولا‌ر كه مي‌گفتند اينها بايد تكليف خود را مشخص كنند؛ كوسه و ريش پهن نمي‌شود. بيايند يكي را انتخاب كنند يا روشنفكر باشند و يا ديندار. اين دوستان روشنفكري و دينداري را طوري تعريف كرده‌اند كه با هم نمي‌سازد و تاوان تعاريف خود را مي‌خواهند به روشنفكر ديني تحميل كنند. به آن مسائل نمي‌پردازم زيرا بحث آن به تفصيل رفته است1. ولي ظاهرا دو…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۱/۲۴
مصاحبه تحلیلیمصاحبهنقد کتاب حق‌الناس

از حق الناس تا حقوق بشر

كتاب <حق‌الناس> كتاب مهمي ‌است، آنقدر مهم كه در عرض سه ماه توسط انتشارات كوير به چاپ سوم رسيد. انتخاب عنوان حق‌الناس توسط دكتر محسن كديور، نويسنده اين كتاب به اين دليل است تا واژه‌اي سنتي در معناي مدرن به كار گرفته شده باشد و در ضمن نشان دهد اين سنت قابليت مدرن شدن دارد. به عقيده كديور دفاع ديني و مومنانه و البته نوگرايانه از حقوق بشر نه انتظارات مكلف سنتي و نه شهروند لا‌ئيك را برآورده مي‌كند. انديشه سومي‌هم وجود دارد كه سخن اين كتاب است و مطابق…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۱/۱۹
نقد و بررسی

توصيه هاى مهم آيت الله العظمى منتظرى به دانشمندان ، نوانديشان و پژوهشگران علوم اسلامى

‏بسم الله الرحمن الرحيم ‏و به نستعين ‏ ‏‏ ‏دانشمندان ، نوانديشان و پژوهشگران علوم اسلامى ايدهم الله تعالى ‏ ‏پس از سلام و تحيت و تسليت ايام شهادت حضرت اباعبدالله الحسين (ع ) و ياران‏ ‏باوفاى آن حضرت ; ‏ ‏همان گونه كه استحضار داريد تهاجم به معتقدات دينى و مذهبى و القاء شبهات‏ ‏گوناگون نسبت به آنها، در بعضى از رسانه ها بخصوص در سايت هاى وابسته به برخى‏ ‏قدرت هاى جهانى و مراكز ضد اسلامى و ضد تشيع رو به افزايش است . آنچه اين‏ ‏تهاجمات را…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۱/۱۱
نقد و بررسی

تکرار نقدهای اکبرگنجی از آراء کدیور

پاسخ به تحدی قرآن (۷ و ۸ و ۹) ۴- تحدی قرآن در زمینه‌ی حقوق بشر و نظام سیاسی آدمیان با اتکای به عقل خود قادر به حل مسائل و رفع مشکلات زندگی‌شان نیستند. خداوند با فرستادن انبیاء، برنامه‌ی زندگی خوب را در اختیار انسان‌ها گذارده است. مطابق «اسلام دو»، که فقها و مفسران مسلمان برساخته‌اند، آدمیان به دلیل محدویت‌های عقلی- علمی و ترجیح منافع شخصی و گروهی، توانایی تشخیص مصالح خود را ندارند و با قوانین برساخته‌ی خود، دنیا و آخرت خویش را تباه می‌کنند. وضع قانون، وظیفه‌ی انسان‌های…
kadivarad33
۱۳۸۷/۱۱/۰۶
مقاله

ابن سينا و طبقه بندي حكمت؛ تصحیح و تحلیل انتقادی رساله اقسام الحکمة ابن سینا

ابن ‌سينا و طبقه بندي حکمت (چکیده مقاله) يکي از آثار مسلم الانتساب ابوعلي حسين بن عبدالله بن سينا (370-428) «رسالة اقسام الحکمة» (تقاسيم الحکمة، اقسام العلوم العقلية) است که احتمالا بين سالهاي 392 تا 412 نگاشته شده است. اين رساله از يک مقدمه، 11 فصل و يک خاتمه تشکيل شده است. ابن سينا در اين رساله 15 علم طبيعي، 15 علم رياضي، 7 علم الهي، 3 علم در حکمت عملي، و 9 علم منطقي و در مجموع 49 علم اصلي و فرعي حکمي را به اختصار معرفي کرده و…
adamin
۱۳۸۷/۱۱/۰۳