مصاحبه تحلیلیمصاحبه

منتظری صدای ملت بود

محسن کدیور آنگونه که خود می گوید در تشییع جنازه بسیاری از مراجع تقلید و روحانیون حاضر بوده الا تشییع جنازه مردی که استادش بود و اجازه اجتهادش را از او اخذ کرده بود. کدیور، منتظری را تجسم خوبی ها و زلالی آب می داند و معتقد است همین خلوص و پاکی هم هست که مانع فراموش شدن یاد و نام او از اذهان مردم ایران، به رغم تمام تلاش های حاکمان جمهوری اسلامی در این راه می شود. یک سال از درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری می گذرد و…
kadivarad33
۱۳۸۹/۰۹/۲۹
بخش سوم. نامه‌ها

در حاشیه اعتراض علنی به یک غلط (نامه به آیت‌الله وحید خراسانی)

در مکتب سید الشهداء (ع) و زینب کبری و ابوالفضل العباس رعایت عدالت و کرامت و رحمت و حریت مهمتر است یا اکتفا به ظواهر شعائر و سطح مناسک؟ جوانان غیرتمند فدائی امام حسین (ع) و پیروان علمدار رشیدش امروز در گوشه زندانهای ایران شکنجه می شوند و به زندانهای طویل المدت محکوم شده اند. در سیاهچالهای جمهوری اسلامی بازجویان قسیّ القلب نقش خداوند را بازی می کنند نعوذ بالله، وبا نام مقدس یا زهرا شکنجه می کنند و شلاق می زنند، آنگاه حضرتعالی به پخش بازی یک هنرپیشه در…
kadivarad33
۱۳۸۹/۰۹/۱۶
نقد و بررسی

انتشار دو پاسخ دیگر به نامه سرگشاده استیضاح رهبری

جرس: در تاریخ ٢۶ تیر ٨٩، نامۀ سرگشاده ای به رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان تحت عنوان "استیضاح رهبری" از سوی محسن کدیور منتشر شد، که در این نامه مفصل حقوقی با استناد به اصول متعدد قانون اساسی، رهبر جمهوری اسلامی به دیکتاتوری، ظلم، تجاوز به حقوق ملت، زیرپاگذاشتن حق حاکمیت ملی و نقض مکرر بیش از شصت اصل قانون اساسی متهم شده، و از اعضای مجلس خبرگان خواسته شده بود تا ضمن عمل به مفاد اصل ۱۱۱ قانون اساسی (اعمال نظارت)، آقای خامنه ای به مجلس خبرگان دعوت شده…
kadivarad33
۱۳۸۹/۰۹/۰۶
مقالهسخنرانی

منتظری و فقه رهائی بخش

مراد از فقه رهایی بخش، فقهی است که شاکله اش عدالت است. منظور دقیقا عدالت اجتماعی است، اعم از عدالت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی. وقتی آدمی خواست با "دیگری" ارتباط برقرار کند، قسط و عدالت و انصاف مطرح می شود. دیگری می تواند همنوع انسان، محیط زیست، خداوند و حتی خود انسان باشد. دغدغه تمام زندگی و فقاهت منتظری غیر از خودسازی وپاکبازی این بود که جامعه ای عادلانه را شاهد باشد.
kadivarad33
۱۳۸۹/۰۹/۰۲
نقد کتاب سیاست‌نامه‌ی خراسانی

جوادزاده: حاکمیت سیاسی فقیهان از دیدگاه آخوند خراسانی

آخوند خراساني در دلالت رواياتِ مورد بحث، نسبت به عموميت ولايت فقيه، خدشه وارد کرده است. اما دلالت ادلة مذکور را تا اين اندازه مي‌پذيرد که در فرض عدم مشخص‌بودن متولي امور عمومي در عصر غيبت، قدر متيقن از کساني که تصرفشان در اين حيطه جايز است، فقها هستند.اما آنچه در برخي تلگرافها و گزارشها آمده است و به‌ظاهر نشان مي‌دهد آخوند، مخالف حاکميت سياسي فقيهان بوده و مشروعيت دخالت در امور عامه را به مردم داده است، داراي ايرادات سندي و دلالي مي‌باشد.
kadivarad33
۱۳۸۹/۰۹/۰۱