۱۳۹۰

دو خاطره از دکتر محمد مصدق

در نخستین بازجویی در دادسرای ویژه روحانیت درزمستان ۱۳۷۷ از جمله سؤالات بازجو پرسش از مسلمانی مصدق بود! و من کتبا نوشتم کسی که گفته مصدق دین ندارد باید شرعا اقامه دلیل کند. دفاع از دیانت قهرمان ملی شدن صنعت نفت مطابق کدام قانون جرم است؟

در سوگ سیمین دانشور: مرگ نهایت نیست

درخت تناور رمانهای او سبکی تازه در داستان نویسی فارسی به یادگار گذاشت. او راوی صادق زمانه خود بود. اکنون در سرزمینی که مدتهاست خورشید به محاق ابرهای سیاه جهل و تزویر و قساوت زندانی شده و به بهانه دستیابی به نور و روز شب ظلمانی نصیبمان شده است، پیام سووشون سیمین را زمزمه می کنیم: «در راه که می‌آمدی سحر را ندیدی؟»

تزویرسوزی بجای خودسوزی

آقای نوری زاد عزیز، از شما می‌خواهم سودای خودسوزی را از سر بدر کنید. نهضت نقد تزویر و دروغ و فساد و ظلم نظام جمهوری اسلامی که مدتهاست از بنیاد فاسد شده است به قلم روان و احساس هنرمندانه شما نیاز مبرم دارد. ریشه ظلم را می سوزانیم تا بنام رسول الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) راه ابوجهل و معاویه و یزید پیموده نشود، و با نشانی بدر و خیبر ملت را به خرابه های شام نکشانند.

درخواست از دکتر مهدی خزعلی برای پایان اعتصاب غذا

از شما تقاضا می‌کنیم، نه به‌دلایل شخصی و خانوادگی، بلکه برای سلامت ماندن و ادامه‌ی حمایت از جنبش سبزی که به زبان و قلم و فکر توانای شما نیازمند است به اعتصاب غذای قهرمانانه خویش پایان دهید.

تبریک به اصغر فرهادی

امیدوارم کارگردانان سیاست ایران صدای صلح طلبی هنرمندان خود را بشنوند، و موفقیت جهانی اثر هنری شما سرآغاز جدایی ایران از بی‌عدالتی، تبعیض، ستم، فساد، خودکامگی، خفقان و دروغ باشد.

تسلیت به حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ عبدالله نوری به مناسبت درگذشت پدر

من در جریان حبس مظلومانه شما به جرم حق گوئی و آزادی خواهی در زندان اوین که به درگذشت مادر محترم و برادر گرامیتان شادروان دکتر علیرضا نوری انجامید، از نزدیک با روحیه صبور و متوکل پدر شهید مهدی نوری آشنا شدم.

تسلیت به آیت‌الله دستغیب به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله سیدهاشم دستغیب

کشور مصیبت زده ما به دلیل سوء تدبیر و ماجراجوئی اولیاء امور و زیاده خواهی قدرتهای خارجی اینک در شرائط دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است. فشار کمرشکن اقتصادی بر دوش اقشار کم درآمد و طبقات میانی بشدت سنگینی می کند.

تسلیت به آیت‌الله صانعی به‌مناسبت درگذشت همسر

مواضع شجاعانه حضرتعالی در قبال استداد دینی و تجاوز به حقوق بنیادی ملت و نقض قانون اساسی و حبس منتقدان مسالمت جو بویژه حصر غیرقانونی مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی شمه ای از وفا به عهدی است که خداوند با عالمان گرفته است.

سیر تحول مبنای حقوق بشر در اندیشه فقهی آیت الله منتظری

“مرحوم آیت الله منتظری شاخص ترین و محبوب ترین منتقد جمهوری اسلامی بود. فقه او در دو دهه اخیر متمایل به «فقه رهایی» بود. طبیعی است اینگونه فقاهت و این فهم از شریعت بشدت از سوی همگان تلقی به قبول شود. فقه رهایی با روح قرآن و مبنای سنت پیامبر و شاکله نهج البلاغه تناسب کامل دارد.

نامه ی پانزدهم محمد نوری زاد به رهبری (بارانی در راه است!)

از شما نیز تقاضا دارم نامه ای خیرخواهانه برای رهبربنویسید. گرچه شما پیش از این نیز نشان داده اید که درهمراهی و مساعدت فکری صادق و منصف اید. ازهرچه که صلاح می دانید بنویسید. شما اکنون می توانید از موضع یک عالم دینیِ دور از وطن، آسیب های درکمین را وابشکافید. می توانید افق های روشن را – هرچند در دوردست نشان ما بدهید. نگران ناسزاهای امثال آقای شریعتمداری کیهان نباشید. او را اگر به حال خود هم وابگذاریم، از قلمش ناسزا می چکد. شما بنویسید تا در تاریخ بماند. تا آیندگان قضاوت کنند که جماعتی خیرخواهانه و با به خطرانداختن خود و خانواده ی خود، تلاش کردند کشورشان را از کام هزار حادثه ی درکمین بدر ببرند اما کسی صدایشان را نشنید. باور بفرمایید من هنوز ناامید نیستم. چرا که می دانم درسخن حق نوری نهفته است که مخاطب خود را می جوید و کام او را به نور خود برمی آورد.

بازخوانی حقوق زنان در اسلام، «عدالت مساواتی» بجای «عدالت استحقاقی»

بر مبنای عدالت مساواتی و تساوی بنیادی با اینکه زنان به لحاظ بدنی و روانشناختی با مردان تفاوت دارند، از حقوق مساوی با مردان برخوردارند چرا که انسانند و این انسان است که صاحب حق و تکیف و کرامت و امانت و خلافت الهی است نه جنسیت و رنگ و نژاد و طبقه و دین و عقیده سیاسی او. این مبنا با روح قرآن و موازین اسلام سازگارتر است و مستندات عدم تساوی حقوقی به دلیل موقت بودن مانعی برای تساوی حقوقی محسوب نمی شوند.

پرسش های نوری زاد و پاسخ های کدیور

زندانی کردن مخالف سیاسی و منتقد قانونی هرگز در زمان پیامبر (ص) و امام علی (ع) سابقه نداشته است و فاقد هرگونه مستند فقهی و شرعی است. زندان انفرادی و شکنجه سفید و بطور کلی شکنجه قطعا خلاف شرع است و از مخترعات مستبدان است و بکارگیری آن توسط حکام جمهوری اسلامی هرگز به معنای مشروعیت این امور ضد انسانی نیست. عوض کردن عنوان شکنجه و نام تعزیر بر آن نهادن هرگز ماهیت آنرا عوض نمی کند. شخصیت زندانی سیاسی یا حتی زندانی عادی را شکستن خلاف مسلمات اسلامی و منافی کرامت و رحمت و عدالت و اخلاق است.

نامه تحلیلی محسن کدیور به رهبر جمهوری اسلامی بزودی منتشر خواهد شد

“متن مفصل لایحه استیضاح رهبری در نامه به رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان که منتشر شد، قصه سفر به اسرائیل اختراع شد. اکنون نیز با توجه به نزدیک بودن انتشار نامه اینجانب به مقام رهبری در اجابت دعوت محمد نوری زاد، آقای شریعتمداری دوباره مرا روانه اسرائیل کرده اند! ظاهرا اسرائیل اسم رمز سوزش قلب مقام رهبری است. هرگاه انتقادات من قلب ایشان را بدرد می آورد، آقای شریعتمداری از آن به سفر به اسرائیل تعبیر می کنند.”

چه نیازی به دین؟

الطرق الی الله بعدد انفس خلائق الله. در اینکه راههای متعددی برای رسیدن به خدا هست بحثی نیست. اما ایمان دینی اقتضا می کند که نزدیک ترین و عمیق ترین و مطمئن ترین راه را راههای پیشنهادی دینی بدانیم. آزمون دقیق راهها به قیمت یک عمر است. ایمان به نبوت محمد بن عبدالله (ص) یعنی راه توصیه شده وی اقرب و اعمق و قابل اعتماد ترین راههای تقرب به خداوند است.

خدا، عقل گرائی و ایمان گرائی

در قرآن کریم هیچ برهانی بر وجود خدا اقامه نشده است. براهین آن ناظر به توحید و نفی شرک است نه اصل وجود خداوند. قرآن خداشناسی و خداجوئی را امری فطری می داند که هر انسانی آنرا به آسانی در نهاد خود می یابد: أ فی الله شک فاطر السمواات و الارض (سوره ابراهیم آیه ۱۰) آیا در خداوند خالق آسمانها و زمین شک است؟

داروینیسم و خلقت انسان

پذیرش تطور و تحول و تکامل انواع منافاتی با خلقت آنها توسط خداوند ندارد. اینکه این واسطه ها چه هستند مهم نیست، مهم این است که همه این واسطه ها تحت تدبیر و هدایت خداوند هستند. ضمنا اینکه انسان شدن تدریجی و طی روندی طولانی صورت گرفته است نیز مشکلی ندارد، حلقه آخر این زنجیر تحول و تکامل عنوان “انسان” را یدک می کشد. چنین الهیاتی خداشناسی تکاملی (Evolutionary Theism) خوانده می شود که یکی از دیدگاههای متألهان معاصر منتقد داروینیسم است. ضمنا نباید از نظر دور داشت که داستان خلقت انسان در قرآن کریم می تواند بیانی نمادین (symbolic) باشد.

بیانیه جمعی از حامیان جنبش سبز در حمایت از اعتراضات مردم آذربایجان

ما به عنوان جمعی از حامیان جنبش سبز، رفتار سرکوب‌گرانه و خشونت‌آمیز حکومت با معترضین آذربایجانی را به شدت محکوم کرده و حمایت از مطالبات و اعتراضات مردم آذربایجان را وظیفه‌ی تمامی کنش‌گران مدنی، فعالین سیاسی و حقوق بشری ایرانی می‌دانیم.

ظلم به بهائیان

مسلمانان (و نه فقط شیعیان) در اینکه اسلام آخرین دین الهی و محمد بن عبدالله (ص) آخرین فرستاده خداوند است بی هیچ اختلافی همداستانند. اما برخورداری از حقوق پایه، حق هر انسانی است. دین و عقیده و جنس و نژاد و رنگ و موضع سیاسی و … دخالتی در برخورداری از این حقوق پایه ندارد.

ضیائی به نورالانوار پیوست

دکتر حسین ضیائی استاد اسلام شناسی و ایران شناسی و رئیس بخش ایران شناسی دانشگاه کالیفرنیا پس از عمری خدمت به فرهنگ و خرد ایرانی به نورالانوار پیوست.

راز و نیاز

در مناجات و دعا آنچه اهمیت دارد به در خانه خدا رفتن، سخن گفتن با خدا، موحدانه و خالصانه درخواست کردن از او در یک کلام راز و نیاز کردن با اوست. دعا موضوعیت دارد نه طریقیت. اینکه از خدا چه بخواهی مهم نیست، اینکه از خدا بخواهی و از صمیم قلب بخواهی مهم است.

سنت تفضّل الهی

امام سجاد (ع) در ضمن دعاهای چهل و چهارم و چهل و پنجم صحیفه سجادیه در استقبال و در وداع ماه رمضان سخن گفته است. این دو دعا مجموعه ای غنی از معارف اعتقادی، موازین اخلاقی و احکام شرعی برگرفته از تعالیم قرآنی به روایت اهل بیت پیامبر (ص) است. بحثهای صحیفه سجادیه بخشی از مباحثاتی است که به صورت مجازی با دانشجویان ایرانی مقیم سنگاپور در تابستان ۱۳۹۰در میان گذاشته شده است.