سخنرانی

حجاب اجباری فاقد دلیل معتبر شرعی است

عدم رعایت حجاب گناه کبیره نیست، زیرا در هیچ آیه‌‌ی قرآن بر تارک آن وعده عذاب داده نشده است. در سنت رسول الله (ص) و سیره‌ی ائمه (ع) هیچ موردی از اجبار یا مجازات در امر حجاب گزارش نشده است. در هیچ «روایت معتبری» برای تارک آن عقاب وعده داده نشده است. نتیجه اینکه چون ترک حجاب شرعی گناه کبیره نیست، حاکم شرع مجاز به تعزیر تارک آن نمی باشد. عدم جواز تعزیر معنایی جز مردود بودن اجبار قانونی ندارد.
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
خمس

ریشه اختلافات در مسئله‌ي خمس

پرسش: اینجانب اخیرا مطالعاتی در باب خمس انجام داده ام و متوجه این موضوع شده ام که تفاوت نسبتا زبادی بین نظر علمای اهل سنت و شیعه نسبت به این موضوع وجود دارد. سوال اصلی اینست که حق با کدامیک است و چرا اینقدر اختلاف بین این دو فرقه در این مساله وجود دارد؟ آیا  فتوای خمس صادره از علمای شیعه در طول تاریخ به همین شکل بوده و یا دستخوش تغییر شده است.  آیا علاوه بر آیه خمس روایاتی هم وجود دارد که در آن وجوب خمس را آن…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
احادیثحقوق زنان

نقد دو روایت مشهور درباره تبعیض در حقوق زنان

پرسش: در مقاله شما با عنوان «بازاندیشی حقوق زنان در اسلام از عدالت استحقاقی به عدالت مساواتی» تحلیل ونقد دو روایتی که ازحضرت رسول (ص) وحضرت علی(ع) آورده بودید ارایه نشد. از انجا که بسیاری از متشرعین با استناد به این روایات قایل به عدالت استحقاقی هستند، متمنی است نقد روایات را مرقوم فزمایید. به نظر این حقیر دور شدن دینداران از عقلانیت بسیار زیاد شده وتوسط سیستم حاکم تشویق می شود. پاسخ: اولا هیچیک از دو رایت مذکور سند معتبری ندارند، سید رضی متاسفانه در زمان تدوین نهج البلاغه…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
احکام جزائی

نفی مجازات تغییر دین و لزوم مجازات دشنام و اهانت

پرسش: شما گفته اید برای توهین به دین باید مجازات با موازین بین المللی باشد و احتمالا برای مرتد مجازاتی قائل نیستید. ولی مگر در قرآن پیامبر مورد تمسخر انسان های جاهل قرار نگرفته و گفتند تو دیوانه هستی خدا هم که گفته کاری باهاشون نداشته باش آنها جاهلند پس تو مثل آنها نباش. پاسخ: در مورد تغییر دین معتقدم شرعا هیچ مجازات دنیوی نداریم. در مورد دشنام و اهانت معتقدم متهم در دادگاهی با حضور هیات منصفه و با داشتن وکیل و حق دفاع بر اساس موازین حقوقی بین…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
احکام جزائی

حدّ شرعی، حقّ الله و حقّ النّاس

پرسش: حد چیست و دلیل اینکه برخی حدود، حق الله می باشند (مانند زنا) چیست؟ پاسخ: حدّ مجازاتی شرعی است  که کمیت و کیفیت آن از سوی شارع مشخص شده است، در مقابل تعزیر که تعیین کمیت و کیفیت مجازات شرعی تا سقف مادون حدّ به قاضی سپرده شده است. مراد از حقّ الله و حقّ النّاس در مباحث فقهی تکالیف یا الزامهای شرعی هستند. «حق الله» تکلیف شرعی محض است که در آن مصلحت مخاطب ملاک بوده است، از قبیل وجوب نماز و روزه ماه رمضان و حج و حد…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
حقوق عمومی و ولایت فقیه

آیت الله خمینی و شرط اعمال ولايت از سوي فقيه جامع الشرايط

پرسش: با توجه به بررسيهاي انجام شده در باره نظريه ولايت فقيه مرحوم آیت الله خميني و همچنين بحث بر سر مقبوليت و مشروعيت اين موضوع از حضرتعالي درخواست مي كنم تا نظر خود را در رابطه با مسئله ذيل مطرح بفرماييد. .................................................................................................................. صحیفه امام، جلد بیستم - صفحه 459 - پاسخ استفتا در مورد شرط اعمال ولايت از سوي فقيه جامع الشرايط زمان : 29 دي 1366 / 28 جمادي الاول 1408 مكان : تهران ، جماران بسمه تعالي ولايت در جميع صور دارد. لكن تولي امور مسلمين و…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
سیرۀ نبوی

مستند داستانی مشهور از سیره پیامبر (ص)

پرسش: اینجانب از شما تقاضای تأیید صحت و سقم یک داستانِ صدر اسلام را دارم. روایت است که فرد یهودی در صدر اسلام هر روز بر سر حضرت خاکستر می ریخته اما در زمانی‌ که آن فرد مریض بوده، آن حضرت به دیدارش می رود. اینجانب به تأیید صحت روایت فوق و منبع تاریخی‌ آن جهت درج و ارائه در یک تحقیق دانشگاهی نیاز دارم.   پاسخ: من نیز فراوان این واقعه را شنیده ام.  از سیره پیامبر (ص) چنین امری محتمل است. اما متاسفانه چنین روایتی در حد اطلاع…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۹
مناجات سالکان

تباعد و تقرب

تباعد و تقرب از جمله واژه ها کلیدی مناجاتهای ماست. یکی از کارکردهای گسترده دعا رفع تباعد انسان از خداوند و تحقق تقرب آدمی به معبودش است. تباعد نیازی به برنامه ریزی ندارد، همین که خودمان را رها کنیم و از نفس خود غافل شویم، دوری از حق و تباعد صورت می گیرد. اما تقرب نیازمند برنامه ریزی، تهذیب نفس و مداومت در خودسازی است. تقرب به خداوند و در زمره مقربین درگاه او قرار گرفتن از اهداف زندگی مؤمنانه است. پیشگامان مقرّب از لذت حضور مدام برخوردارند.
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۶
مناجات سالکان

فرار قدسی

در مناجاتهای عاشقانه ائمه اهل بیت (ع) بارها از عبارتهای هرب و فرار استفاده شده است. فرار از جنس سفر و مهاجرت و خروج و توبه است، اما در آن ظرائفی اختصاصی است. در این دعاها از دو گونه فرار سخن گفته شده است. در فرار اول فقط مقصد گریختن مشخص است: فرار از شیطان و گناه و نفس امارّه به سوی خدا. اما در دعای ابوحمزه چند بار از نوع دیگری از فرار سخن گفته شده است: گریز از او به او، گریز از اسماء جلال به اسماء جمال،…
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۴
بخش چهارم. تسلیت‌ها و تبریک‌ها

تسلیت به حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به مناسبت درگذشت خواهر

تأسف عمیق خود را از بیش از ۵۰۰ روز حصر و حبس غیرقانونی جنابعالی به دلیل دفاع از حقوق به یغما رفته ملت ایران، اعتراض به تقلب در انتخابات و پافشاری بر اجرای اصول معطله قانون اساسی اعلام می‌کنم. ادامه حصر ناصحان مشفق و منتقدان قانونی مایه روسیاهی نظامی است که نه جمهوری است نه اسلامی.
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۲۴
مناجات سالکان

شعبان، بهار عشق ورزی

ماه شعبان یکی از اوقات برجسته مناجات و عشق ورزی با خداوند است. در این ماه خود را آماده شرفیابی به مهمانی الهی در ماه مبارک رمضان می کنیم. از چهار دعای معتبر که از اهل بیت پیامبر (ص) در دست داریم یعنی دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی و دعای عرفه دو دعای آن متعلق به ماه معظم شعبان است. مناجات شعبانیه همانند دعای کمیل مواجهه علوی با امر قدسی است. مناجات شعبانیه شرح عشق ورزی مؤمنانه است.
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۱۲
بخش پنجم. بیانیه‌های جمعی

اعلامیه محکومیت و انزجار از بیانات یهودی ستیزانه معاون اول رئیس جمهور ایران

ما سخنان سخیف آقای محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران در "کنفرانس مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی، با تأکید بر قاچاق انسان و جرایم سایبری" (پنجم و ششم تیرماه جاری، تهران) را محکوم میکنیم. این بیانات بی بیّنه و تعصب آلود مبتنی بر تاثیر آموزه های کتاب تلمود یهودیان در قاچاق مواد مخدر و نسل کشی از لحاظ توافق با واقعیتهای اجتماعی و تاریخی باطل، از نظر اخلاقی ورشکسته، و از نظر سیاسی مغایر با منافع ملت و دولت ایران می باشد.
HMouK
۱۳۹۱/۰۴/۱۱