تاریخ ائمه

اخلاقی بودن و مشروعیت فتح ایران در زمان ساسانیان

لطفا به سؤالات زيرپاسخ بفرماييد: ١- آيا حمله به كشورغيرمسلمان براى مسلمان نمودن مردم آن شرعى است ؟ ٢- آيا حمله به ايران درزمان خليفه دوم شرعى بوده است؟ ٣- آيا مشاركت در حمله فوق الذكر توسط امام على وفرزندان أيشان شرعى بوده است؟   پاسخ: پس از حمله‌ی مسلمانان امپراطوری ساسانی بسرعت برق سقوط کرد اما روند مسلمان شدن ایرانیان دو قرن و نیم طول کشید. فاتحان مسلمان تمایلی به مسلمان کردن اهالی سرزمینهای فتح شده نداشتند چرا که جزیه (مالیات غیر مسلمانان) به مراتب بیشتر از زکات (مالیات…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۶
خمس

پرداخت خمس اما نه به مراجع

پرسش: می خواستم خمس خود را بپردازم ولی چون هیچ کس قابل اعتمادی پیدا نکردم  خودم شروع به هزینه کردن آن کردم، ولی راضی نیستم. می خواستم بدانم چگونه آن را هزینه کنم؟ یا آیا فرد قابل اعتمادی سراغ دارید؟ اصلا چرا حتما باید به مرجعی داده شود؟   پاسخ: پرداخت مالیات دینی یکی از واجبات شرعی است. در اینکه خمس از طریق مراجع در مصارف پیش بینی شده  مصرف شود اگرچه بین مراجع معاصر اتفاق نظر است اما در گذشته طرق دیگری هم مشروع محسوب می شده است. راز…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۶
یادداشت

نمونه‌ای از «دلایل و شواهد وافی و کافی بر بطلان ادعاهای نویسنده»

ادعاهای خلاف واقع جناب حجت الاسلام نبوی آن هم بعد از گذشت هفده سال بدون ارائه هیچ مستندی ارزش پاسخ ندارد، درج این پرونده صرفا برای ثبت در تاریخ است. ای کاش نامبرده به این فتوای! خود علیه من، شخصا عمل می‌کرد: «واجب متعین شرعی است که حقایق ماوقع را با دلایل و شواهد وافی و کافی بر بطلان ادعاهای وی بیان کنند.» از ایشان دعوت می کنم نقد ادعایی خود را بر کتاب «نظریه های دولت در فقه شیعه» که چاپ نخست آن متعلق به سال ۱۳۷۶ است تا…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۵
مصاحبه تحلیلیمصاحبه

جامعه ایران، جامعه اخلاقی؟

اگر اخلاقی بودن را به رعایت موازین اخلاقی برگردانیم، و به نسبی بودن پاسخ یعنی مقایسه با دیگر جوامع هم توجه داشته باشیم، در این صورت به نظر می رسد در پاره ای از موازین جامعه‌ی ایران نسبتا اخلاقی است، از قبیل احسان و جوانمردی، و در پاره ای دیگر نه، از قبیل راستگویی و وقت شناسی. در مجموع چند عامل، اخلاقی بودن را عملا آسیب پذیر کرده است. فقر، جهل و استبداد از این دست از عوامل هستند.استفاده‌ی ابزاری از دین و تشکیل حکومت دینی بیش از همه چیز…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۲
دیگر امور اعتقادی

استخاره با قرآن

پرسش: لطفا نظرتان را درباره استخاره با قرآن بفرمایید. پاسخ: استخاره منحصرا در امور مباح پس از تامل شخصی و مشورت با اهل فن در صورتی که فرد حیران و مردد باشد مجاز است هرچند عمل به آن هیچ الزام شرعی ندارد. اگر استخاره به دلیل تعطیل فرآیند تصمیم سازی های عقلایی و عدم مراجعه به مشاورین متخصص  باشد یا در ترک واجبات یا ارتکاب محرمات صورت بگیرد قطعا جایز نیست. مراجعه به قرآن صرفا یا غالبا برای استخاره وهن قرآن است. تبدیل شدن استخاره به روش رایج تصمیم گیری…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
مهدویت و غیبت

غیبت امام زمان

پرسش: خواهشمند است در رابطه با اعتقاد اکثر فقهای شیعه در خصوص زنده و حاضر بودن امام دوازدهم راهنمایی بفرمایید؟ و اگر جواب منفی است از چه قرنی و کدام فقها این اعتقاد را نشر کرده اند؟ پاسخ: مباحث اعتقادی حوزه ی تخصصی متکلمان است نه فقها. متکلمان شیعه از قرن چهارم - و مشخصا از زمان خاندان نوبختی و شیخ مفید - در این زمینه همداستانند. برای تحقیق در این زمینه می توانید دو کتاب زیر با دو دیدگاه متفاوت را مطالعه فرمایید: آیت الله منتظری، موعود ادیان دکتر…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
حقوق عمومی و ولایت فقیه

وجوب اطاعت مطلقه از اولی الامر

پرسش: در برخی شبکه های تلویزیونی وهابی  موضوع ولایت فقیه را با ادله احادیث وروایات رد می نماید و.....آقایان خمینی وخامنه ای را دو دجال می نامد. نظرشما چیست؟ پاسخ: من از شبکه هایی که ذکر کرده اید بی اطلاعم. ولایت مطلقه‌ی فقیه نظر جمع بسیار قلیلی از فقهای شیعه است، اما وجوب اطاعت مطلقه از اولی الامر حتی اگر جائر باشد نظر اکثریت قریب به اتفاق فقهای اهل سنت است تطبیق مفاهیم تاریخ صدر اسلام یا آخرالزمان بر معاصرین همان کاری است که حکومت هم مشغول آن است، اینگونه…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
تاریخ ائمه

حکم قمه زدن در روز عاشورا

پرسش: نظر جنابعالی راجع به قمه زدن در روز عاشورا چیست؟ پاسخ: قمه زدن در عاشورا از باب اضرار به نفس و وهن اسلام مجاز نیست. عرض ارادت به ساحت اباعبدالله (ع) از طرق مشروع و معقول و متعارف از افضل قربات است موفق باشید محسن کدیور  
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
خدا

شرور و عدالت الهی

پرسش: رزق خاص اگر بستگی به شرایط خاص و تلاش و کوشش و توجه خاص خداوند دارد، پس چرا در رزق عام همه یکسان بهره مند نشده‌اند؟ چراکودکان ناقص به دنیا می‌آیند؟ چرا یک مادر فرزندان خود را در کودکی از دست می‌دهد؟  من آدمهایی را می‌شناسم که روزگار آن قدر سخت برایشان رقم خورده که من از خود می پرسم دلیل خلقتشان چه بوده؟ وقتی من گلی را در گلدان می کارم میدانم که نباید آب و نور و کود را از او دریغ کنم. چرا خالق بزرگتر گاهی…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
جنس مخالف

ارتباط با جنس مخالف

پرسش: من پسری بیست و چند ساله هستم و به دلیل تک جنسیتی بودن رشته‌ی دانشگاهی هیچگونه رابطه ای در چارچوب دانشگاه با جنس مخالف نداشته ام، حال پرسشم اینجاست که ایجاد رابطه  بدون قصد ازدواج با جنس مخالف و صرفا جهت شناخت روحیات و کسب تجربه برای تشکیل دادن زندگی بهتر در آینده (با توجه به اینکه خیلی از افراد متاهل این را به من گوشزد کرده اند) آیا مشمول آن آیه ی قرآن می شود که میفرماید (و لا متخذی اخدان)؟ یا اینکه این آیه برای روابط نا…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
خداتفسیر موضوعی

دوازده طریق رحمت و بخشش الهی

پرسش: من شخصا با بیشتر آیات عذاب قرآن نمی توانم ارتباط برقرار کنم. به باور من خداوند همان خدای مهربانی است که همه بندگانش را از مادر بیشتر دوست دارد و هر لحظه مشتاق آنهاست و از او غیر از خیر انتظاری نیست. چه می شود که خدا می گوید این بندگان را عذاب خواهم کرد؟ شاید بگویید این نتیجه اعمال ماست همانطور که در قرآن هم ذکر شده اما پس چرا خدا در قرآن به صراحت می گوید که من(یا ما) اینها را غذاب خواهیم کرد(فاعل خداست). به بهشت…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
اسلام

معنی و شرائط اسلام

 پرسش: با توجه به اینکه گوهر و حقیقت همه ادیان آسمانی- فارغ از انحرافات عارض شده بر آنها- سه محور توحید، معاد و نبوت است و از سوی دیگر در آیات قرآن هیچگاه با واژه «ادیان» مواجه نمی شویم و تنها صورت مفرد این واژه بکار رفته است و قرآن به صراحت می فرماید: قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى‏ إِبْراهيمَ وَ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى‏ وَ عيسى‏ وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
ادیان و مذاهب

انجیل قرآنی و انجیل مسیحیان

  پرسش اول: در مورد بخش پیروی از شرایع دیگر سوالی داشتم. آیه ۳۰ سوره توبه می گوید که اهل یهود و نصارا مانند کافران سخن می گویند و خداوند آنها را بکشد. یهود عزیر را و نصارا مسیح را پسر خدا می نامند و به همین جهت مانند کافران هستند. این آیه با آیات ۴۳ تا ۴۸ سوره مائده در تناقض است. لطفا توضیح دهید. پاسخ: آیه‌ی ۳۰ سوره‌ی توبه در مقام بیان برخی دعاوی باطل یهودیان و مسیحیان از قبیل پسر خداوند بودن عزیر یا عیسی است، ادعاهایی…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۲۰
نقد و بررسی

حمید انصاری، نقد «اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب»

پاسخ حمید انصاری به اتهامات ناروا به حضرت امام درباره عدم معالجه آیت الله شریعتمداری کد خبر: 23438 | تاریخ خبر: 08/09/1391 پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران درپی انتشار مقاله ای از دکتر محسن کدیور پیرامون ماجرای آیت الله شریعتمداری و ادعای ممانعت نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی(س) از فراهم نمودن امکان معالجه بیماری ایشان پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران طییادداشت ها و مصاحبه هایی به این موضوع پرداخت و برخی از زوایای مسئله را روشن نمود.
در پی پاسخ مجدد دکتر محسن کدیور به این مسئله پایگاه…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۱۷
نقد و بررسی

موسوی لاری، نقد «اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب»

موسوی لاری از برخورد امام با مخالفان می گوید؛ عفو و اجتناب از انتقام منش حضرت امام / لبه تیز انتقاد به دستگاه قضایی در فرمان هشت ماده ای/ عزل عناصر تندرو حکومتی توسط حضرت امام کد خبر: 23349 | تاریخ خبر: 05/09/1391 پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران روزبه علمداری: در دوران پر فراز و نشیب ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی اتفاقات گوناگونی رخ داده است که با گذشت سالیان طولانی برخی ابعاد و زوایای آنها مبهم و سوالاتی در خصوص آنها بی پاسخ مانده است…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۱۷
مصاحبه تحلیلیمصاحبه

اتانازی (خودکشی از سر ترحم)

این جان نزد من امانت است، و مالک این جان کس دیگری است، او به من داده است، و زمانی هم که صلاح بداند، و او مصلحت بداند از من خواهد گرفت. در مورد رنج هم قرار نیست که ما هر رنجی را تحمل کنیم، اما الآن این رنج من در تزاحم با امر دیگری قرار گرفته است که باید دید کدام مهمتر است: رنج کشیدن یا خودکشی؟ اگر بپذیریم که انسان از آن حیث که انسان است کرامت دارد ، جان انسان قداست دارد و این نفس محترم است،…
adamin
۱۳۹۱/۰۹/۱۳
سخنرانی

امامت و اعتدال دینی

امامت سه ساحت متمایز و متفاوت دارد. کدام یک از این ساحات اصل اعتقادی است؟ آیا باور به هر سه ساحت لازمه‌ی تشیع است؟ ساحت اول: مرجعیت علمی و اسوه‌ی عملی. امام پس از خدا و پیامبر منبع سوم اخذ معارف دینی، معلم، مفسر و شارح بی خطای وحی الهی و سنت نبوی است. ساحت دوم: زعامت سیاسی. امام خلیفه‌ی پیامبر در زمامداری و حکومت داری و قضاوت در مرافعات مردم دوران خود است. ساحت سوم: ولایت تکوینی و وساطت فیض. امام باذن الله توان تصرف در کائنات دارد و…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۰۴
مرگ، برزخ و آخرت

اصالت روح و راز آداب تجهیز بدن میت

پرسش با توجه به اینکه اصل انسان روح اوست و جسم در هرحال قبل و بعد از مرگ فانی است، آداب پس از مرگ از قبیل شستشو و کفن و تلقین میت و نحوه ی گزاردن در قبر که همه مربوط به جسمی است که بسیار در اسلام به فانی بودن آن اشاره شده است چه لزومی دارد؟ آیا این هم مربوط میشود به برداشت شخصی هر کس ازدین که یک فقیهی این برداشت را داشته و به همه ی مردم تسری داده؟ آیا این عقیده ی من درست است…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۰۳
امامت و خلافت

جایگاه حدیث غدیر خم در نظریه‌ی علمای ابرار

در نظریه‌ی علمای ابرار امامت منصبی منصوص است، مراد از نص، نص امام قبلی است و در مورد امام اول نص رسول الله (ص). اما نصب الهی در مورد ائمه از جمله علی بن ابی طالب (ع) و نیز نص و نصب نبوی در مورد تمام ائمه (ع) نیازمند ارائه‌ی ادله‌ی قطعی یقینی است. مفاد متواتر حدیث غدیر تنها نص نبوی را بر ولایت علوی اثبات می کند. حدیث غدیر خم در این نظریه از جایگاهی رفیع برخوردار است.
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۰۳
جنس مخالف

حکم رابطه‌ي جنسی با دوست دختر

هرگونه رابطه‌ي جنسی خارج از ازدواج به هر عنوانی شرعا پذیرفته نیست و حرام می باشد. صحت ازدواج منوط به رضایت طرفین، حلیت طرفین بر یکدیگر و اجرای صیغه‌ی عقد شرعی است.ازدواج اعم از دائم و موقت نیازمند «اجرای صیغه‌ی لفظی عقد» است و قصد باطنی بدون مُبرِزِ لفظی در ازدواج به دلیل اهمیت آن نزد شارع کافی نیست. در ازدواج دختر رشیده (در زمان ما بزرگتر از ۱۸ سال) اطلاع والدین کافی است و اذن پدر یا جد پدری لازم نیست. اعلان و شاهد در ازدواج مستحب مؤکد است.…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۰۳
تفسیر موضوعی

بکّه و أمّ القُری همان مکّه است

پرسش آیا گمان نمی کنید که تفاوت بسیاری میان بکه و مکه باشد؟ و آیا گمان نمی کنید که حمله ابرهه به بکه بوده نه مکه؟ سابقه حمله به مکه و ویرانی و سوختن مکه را در تاریخ دیده ایم ولی بکه ناشناخته مانده است؟ آیا گمان نمی کنید بکه همان دیار مقدس باشد که از رموز قرآنی باقی مانده باشد؟ پاسخ درقرآن کریم حداقل چهار بار با سه واژه مختلف درباره‌ی مکه بحث شده است: اول با واژه‌ی «مکه» در سوره فتح آیه ۲۴، دوم با واژه‌ی «بکة» در…
HMouK
۱۳۹۱/۰۹/۰۳
سخنرانی

ممیزات تشیع

ممیزات تشیع معالم و نشانه های آن است. تکیه بر «آنچه باید باشیم» است. ممیزات در سه بخش بررسی می شود: روشها، باورها و افعال. در روشها ممیزه تشیع پذیرش عقل و شهود در کنار وحی است. ممیزات تشیع در بخش باورها پنج محور است. محور اول توحید است.شیعیان به راهنمایی امامان اهل بیت هم به توحید صفاتی قائلند هم به توحید افعالی. بجای جبر یا تفویض مدرسه‌ی اهل بیت به اختیار قائل است. در این مدرسه هرگز توسل به پیامبر یا ائمه یا شفاعت ایشان توکل به خداوند را…
adamin
۱۳۹۱/۰۹/۰۳