ازدواج موقت

ازدواج مــوقت بدون اطلاع والدین

در ازدواج بالغه‌ی رشیده اذن پدر را شرط نمی دانم. اما اطلاع دادن به یکی از والدین را بویژه در نخستین ازدواج بر دختر و پسر هر دو واجب می دانم. این اطلاع شرط صحت ازدواج نیست. حکمی مستقل و احتیاطی است. در روزگار ما ازدواج اعم از دائم وموقت باید ثبت شود. حضور شاهد در جلسه‌ی ازادواج جلو بسیاری از مفاسد و سوء استفاده ها را می گیرد، بهترین شاهد والدین دختر و پسر هستند. دوستی مشروع دختر و پسر در قالب ازدواج موقت میسر است، و هرگونه رابطه‌ی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۹
اصول فقه

مقایسه‌ی فقه سنتی با اجتهاد در مبانی و اصول

آراء فقهی من علی الاغلب با برخی فتاوای فقیهان گذشته (رضوان الله تعالی علیهم) سازگار است، هرچند با فتاوای مراجع محترم تقلید معاصر تفاوتهای بسیاری دارد. اگر نتیجه‌ی برخی از این آراء سهولت اجرای احکام شرعی در سرزمینهای غیراسلامی است، اشکالی بر آن مترتب نیست، هرچند انگیزه‌ی اصلی من چنین نبوده است. ملاک عمل به رأی فقهی اولا اطمینان از مجتهد جامع الشرائط بودن مفتی و ثانیا عدم یقین بر خلاف رأی صادر شده از سوی وی است. نام مدرسه‌ی مقابل فقه سنتی «اجتهاد در مبانی و اصول» است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۹
طلاق

لزوم عده‌ی طلاق در کلیه ازدواجهای منجر به روابط جنسی

جلوگیری از اختلال نسل «حکمت» عده است، نه «سبب» آن. از مجموعه‌ی ادله تعبدی بودن عده در کلیه‌ی ازدواجهای منجر به روابط جنسی نتیجه می شود. در مورد بانوان یائسه دو قول است: مشهور فقهای امامیه قائل به عدم عده هستند، اما فقهای اهل سنت و سید مرتضی، سید بن زهره، ابن شهرآشوب و سماعه از فقیهان امامیه قائل به سه ماه عده هستند. مستند قول دوم (سه ماه عده) آیه‌ی ۴ سوره‌ی طلاق است. قول به لزوم عده برای کلیه‌ی زنان در ازدواج منجر به روابط جنسی شامل زان…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۹
احادیثامامت و خلافتسیرۀ نبوی

از غدیر خم تا وفات پیامبر (ص)

دو واقعه‌ بعد از ۱۸ ذیحجه سال ۱۰ اتفاق افتاده است که با مسئله مرتبط است: اول، پیامبر (ص) در اوایل صفر سال ۱۱ لشکری از مسلمانان به فرماندهی جوانی ۱۸ تا ۲۰ ساله به نام اسامة را روانه‌ی روم کرد و به ابوبکر و عمر هم دستور داد در این لشکر عازم روم شوند. دوم. در روزهای منجر به وفات ۲۷ یا ۲۸ صفر سال ۱۱ پیامبر (ص) درخواست قلم و کاغذ کرد که وصیت آخرینش را بنویسد. اکثر صحابه (به استثنای سه یا چهار نفر) از سخنان رسول…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۹
عبادات و مناسک

اعمال تارک الصلوة و غیرمسلمان

پرسش: اگر فردی مسلمان نباشد و یا مسلمان باشد اما فرایض و و برخی از واجبات تعبدی مانند صلاة و صیام را به جا نیاورد، اعمال دیگرش مورد قبول است یا این ها شرط مقبولیت است؟   پاسخ: یک. اگر مسلمانی عبادات واجب را بجا نیاورد مرتکب گناه شده است، اما اعمال دیگرش جداگانه محاسبه می شود. نماز یا روزه مقدمه‌ی واجب بقیه‌ی اعمال (از قبیل مقدمه بودن وضو برای نماز) نیست، اما روایاتی که مقبولیت اعمال انسانی را در گرو مقبولیت نماز دانسته اند به معنای اهمیت وافر نماز و استبعاد پذیرفته شدن…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۹
ادیان و مذاهبازدواج

ازدواج با پیروان ادیان غیرالهی، لاادری ها و غیرموحدان

مردم به لحاظ دینی چند دسته هستند: اول. مسلمان، دوم پیرو دیگر ادیان الهی (ابراهیمی)، سوم موحد غیر متدین به ادیان یادشده، چهارم لاادری (نه متدین و موحدند نه منکر خدا و آخرت)، پنجم منکر خدا، کافر بالمعنی الاعم یا مشرک.از این پنج گروه ازدواج مسلمانان تنها با گروه اول و دوم مجاز است. اگر حنفایی در زمان ما یافت شود ملحق به اهل کتاب خواهند بود. البته جواز ازدواج با اهل کتاب در صورت دسترسی به مسلمان جواز توأم با کراهت است. حرمت ازدواج با سه دسته‌ی اخیر ذومراتب…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۴
علوم قرآن

کلام الله یا دست نوشته‌ی بشری؟

باور دینی با تصدیق ادعای پیامبر آغاز می شود، در مورد اسلام محمد بن عبدالله (ص) ادعا کرده است که قرآن کلام الهی است، مسلمانان ادعای محمد امین را باور کرده به او ایمان آورده اند. امی بودن ایشان (نداشتن سواد خواندن و نوشتن) از یک سو و ادله‌ی متعدد درون متنی ادعای الهی بودن قرآن را اثبات می کند. اگر کسی مسلمان نباشد و «ایمان» نداشته باشد این ادله برای او کارساز نخواهد بود.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۴
عبادات و مناسک

عبادات و مناسک تعبدی است

احکام دائر مدار حکمت است ، عقل آدمی برخی از این حکمتها را درک می کند، نه همه آنها را. در جزئیات عبادات و مناسک مدعی شناخت عقلانی کامل نیستیم، اینکه تعداد نمازهای واجب پنج است و تعداد رکعات هر یک و اینکه یک ماه باید روزه گرفت آن هم در ماه رمضان و از طلوع فجر تا مغرب و در حج چه باید کرد را کدام عقل آدمی تشخیص می دهد!؟ در عبادات و مناسک به آنچه خدا و رسولش فرمان داده اند باید عمل کرد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۴
تاریخ ائمه

کیفیت درگذشت فاطمه‌ی زهرا (س)

قدیمی ترین مستند روائی آن کتاب سلیم بن قیس می باشد که در اعتبار کتاب موجود در زمان ما به این نام تردید است. مرحوم شیخ محمد حسین کاشف الغطاء (م ۱۳۷۳ق) در کتاب «جنة الماوی» در برخی جزئیات شهادت تأمل روا داشته و مرحوم سید محمد حسین فضل الله (م ۱۳۸۸ش) نیز مستندات روائی تاریخی شهادت را نقد کرده است. سید جعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۴ق) در کتاب «مأساة الزهراء (ع)» در تضعیف قول منتقدان شهادت کوشیده است. کیفیت درگذشت پیامبر، ائمه و اولیاء نه از اصول دین است…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
حقوق عمومی و ولایت فقیه

معاونت بر جور و مشاغل دولتی

یک.  با توجه به مساله حاکم جور و با توجه به اینکه اساسا هیچ حاکم عدلی به طور مطلق در جهان امروز نیست آیا کار فنی و مهندسی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معیار معاونت حاکم جور است؟ پاسخ: کار در بخش خصوصی (غیردولتی) از جمله کار فنی و مهندسی در فرض سوال بلامانع است. دو. جواب این سوال برای فردی که نیازی به کار در آنجا نداشته و به قصد در آمد بهتر و البته کمک بیشتر به همنوعان و بخصوص شیعیان آنجا به این کار دست میزند چیست؟ پاسخ:…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
امامت و خلافتتفسیر آیات

اولی الامر قرآنی در زمان پیامبر (ص)

در زمان پیامبر رسول و اولوالامر یکی بوده است. احتمال دوم امرای محلی منصوب پیامبر در زمان ایشان است. چه در زمان پیامبر چه بعد از ایشان اولی الامری که اطاعتش واجب است «اولی الامر مشروع» است نه هر صاحب قدرتی و شوکتی ولو با زور به قدرت رسیده باشد و بر ظلم حکومت کند.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
احکام تجارت

بهره بانکی و نرخ تورم

پرسش:  من از اندونزی هستم، بعد ازخواندن چندین مقاله ی شما می خواهم از شما این سؤال را بپرسم : چه حکمی معاملاتی که مربوط به بهره بانکی است دارد؟ ایا صرفه جویی در پول یا قرض گرفتن پول ازبانک مشکل شرعی دارد؟ و ایا بهره بانک بعنوان مساله شرعی است یا نه بلکه این یکی از مساله های قانونی است؟ اگراین به عنوان مساله قانونی  است.ایا اکثریت مرجع شیعه در این مورد اتفاق دارد؟ وایا مرجع در این مساله متواند دخالتی داشته باشد؟ درحالیکه نرخ بهره بانک، دولت آن…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
خمس

مالیات دینی

پرسش: بنده باید خمس بپردازم.  با توجه به مطالعات اخیرم متوجه شدم وجوب  دادن خمس ارباح مکاسب چندان مقتن نیست. با توجه به اینکه در صورت وجوب، خود را مدیون خوام دانست، لطفا راهنمایی کنید چکار کنم. پاسخ: پرداخت مالیات دینی در کنار نماز از وظایف شرعی هر مسلمانی است بی هیچ تردیدی. این مالیات دینی از زکات و خمس و کفاره و صدقه بیرون نیست. بسیاری از شیعیان خود را مشمول زکات نمی دانند، خمس هم اگر پرداخت نشود، یقینا واجبی از واجبات الهی  ادا نشده است و فرد…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
فرهنگ

کپی رایت در شرائط جنگی

موازین جنگ نظامی در مورد جنگ های فرهنگی و اقتصادی و الکترونیکی صادق نیست چه شرعا چه عرفا چه به لحاظ حقوق بین الملل. در هر یک از این جنگها موازین خاص خود حکمفرماست. موازین دینی و اخلاقی ما اقتضا می کند که همواره منضبط و اخلاقی پیش رویم.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
دعا و مناجات

دو بُعد صلوات بر پیامبر (ص)

صلوات دو بُعد دارد، بُعد دعایی و بُعد هویتی. از بُعد نخست صلوات ما به رحمت خداوند بر پیامبرش می افزاید. همه‌ی آدمیان از جمله محمد بن عبدالله (ص) به رحمت خداوند دائما نیازمندند. مراتب رحمت فراوان است، و هرچه در آن بالا رویم، مرتبه‌ی بالاتری هست، با هر صلوات خالص بر درجات قرب پیامبر می افزائیم. بُعد دوم صلوات اتصال مسلمانان به پیامبرشان است. با ذکر صلوات اعلام می کنیم که ما پیرو حضرت رحمة للعالمین هستیم، صلوات مشهورترین ذکر مسلمانی است. البته دعا وقتی مستجاب می شود که…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
ارثخمس

ارث خمس ندارد

پرسش: در مورد ارثی که به آدم رسیده  مثل طلا و جواهرات، اگر تا یکسال از آن استفاده نگردد آیا مشمول خمس هست یا خیر؟   پاسخ: یک. ارث خمس ندارد. دو. اموال انسان زائد بر مؤونه  سر سال مشمول خمس است. سه.  زیور آلات و جواهرات در حد متعارف برای بانوان جزء مؤونه است. موفق باشید محسن کدیور
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
ازدواج موقت

عدم جواز ازدواج موقت با زنان روسپی

رکنِ ازدواجِ مشروع «اراده‌ی ازدواج» است. رضایت زن برای ازدواج کافی نیست، برای ازدواج اعم از دائم و موقت ابراز آن در قالب صیغه‌ی ازدواج لازم است. در ازدواج اعم از دائم و موقت در نظر گرفتن نجابت زن لازم است. ازدواج موقت با زنان روسپی - بویژه اگر بنای ادامه‌ی گناه داشته باشند - یقینا مجاز نیست. در صورتی که مرد بداند که زن در ارتباط سابق جنسی خود - به حلال یا حرام - عدّه نگاه نداشته است، ازدواج (چه دائم و چه موقت) با وی در زمانی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
ازدواج موقت

مستندات ازدواج موقت و مخالفان آن

منع اسلام از ازدواج موقت صحت ندارد، خدا و رسولش چنین نکرده اند. خلیفه دوم جناب عمر بن خطاب متعه راکه تا زمان وی جایز بود آن هم نه با استناد به آیه ای از قرآن یا حدیثی از پیامبر بلکه با اجتهاد شخصی حرام اعلام کرد. اگر کسی از این حداقل مالی برخوردار نیست تا دائما یا موقتا ازدواج کند، باید عفت بورزد و صبر پیشه کند. مستند قرآنی ازدواج موقت (متعه) آیه ي ۲۴ سوره‌ی نساء و روایات متواتر از رسول خدا (ص) منقول از شیعه و سنی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
موارد دیگر

از بین بردن کاغذهای حاوی اسمای الهی

پرسش: سوالی داشتم درباره اسماء الهی که بر روی نامه های اداری نوشته میشود: گاهی نیت واقعا بی احترامی نیست ولی چاره ایی هم جز از بین بردن کاغذ نیست آیا این مسئله واقعا از نظر شرعی اشکال دارد و گناه محسوب می شود؟   پاسخ در صورتی که قصد بی حرمتی نباشد، وعرفا هم توهین محسوب نشود اشکالی ندارد. موفق باشید محسن کدیور
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
احکام جزائی

منسوخیت مجازات سنگسار

مستند مجازات سنگسار زنای محصنه روایات منقول از پیامبر و ائمه به اجماع فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی است. مشکل مجازات رجم اجتهاد مقابل نص نیست، این حکم در زمانه و زمینه‌ی خود پذیرفته شده بود. اما با توجه به عقلانیت معاصر، اینگونه احکام به دلیل خشونت آن پذیرفته نیست. رجم از احکام منسوخ است و به حکم اولی غیرقابل اجراست. اصل مجازات برای زنا از مسلمات شریعت است، اما شکل و صورت آن به مقتضیات زمان و مکان بستگی دارد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
احکام جزائی

اشاعه‌ی فحشاء و طریقیت اجرای حدود

اشاعه‌ی فحشاء از عناوین ثانویه از قبیل عسر و حرج و اضطرار و وهن اسلام نیست. حرمت فی نفسه به عنوان اولی دارد. قصد اشاعه فحشاء باعث تشدید گناه و مجازات می شود، اما بدون قصد هم فحشاء اشاعه می شود، لذا از عناوین قصدیه نیست. شیوه اجرای حدود طریقیت دارد نه موضوعیت. آن چه موضوعیت دارد مجازات بازدارنده است نه شکل آن. قیاس حدود با عبادات صحیح نیست، زیرا عبادات تعبدی محض است، اما معاملات اینگونه نیست و عقل فی الجمله (نه بالجمله) مدخلیت دارد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۲۳
اسلام

حق و تکلیف

انسان در مقابل خداوند ذی حق نیست و مکلف محض است. اما در مدار انسان در قبال انسان حقوق و تکالیف دو طرفه مطرح می شود. هیچ حقی نیست مگر اینکه تکلیفی در مقابل آن است. حقوق پایه یا حقوق انسان از آن حیث که انسان است در قبال دیگر آدمیان یا نهایتا طبیعت است.تکلیف دینی را تنها دینداران می پذیرند ، اما تکلیف مقابل حق برای دیندار و غیر دیندار یکسان است و هر دو بر اساس قرارداد اجتماعی موظف به رعایت هستند.
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۱۹
اصول فقهعلوم قرآن

اجتهاد در نسخ

مفاد آیه ۱۰۹ بقره درباره نسخ احکام مسیحیت و یهودیت توسط اسلام است و درباره نسخ درون دینی اسلام نیست. حدیث «حلال محمد ....» خبر واحد منقول از امام صادق (ع) است که احکام دائمی شریعت را در برمی گیرد نه احکامی که دوام آنها اول الکلام و مورد مناقشه است. اما سنت پیامبربه شرطی که با اسناد معتبر بدست ما برسد و مخالف قرآن نباشد متبع است و دومین منبع تعالیم اسلامی است. ضمنا در اعتقادات و امور مهمه خبر متواتر لازم است و خبر واحد در این دو…
HMouK
۱۳۹۲/۰۱/۱۹