اخبار

معرفی امکانات جدید وبسایت

اول. خبرنامه: کافی است در منتهی الیه ستون سمت چپ سایت ایمیل خود را وارد کنید تا مطالب جدید وبسایت به طور خودکار برایتان ارسال شود. دوم. دسته بندی بخش پرسش و پاسخها: در ستون سمت راست اگر روی عنوان «پرسش و پاسخ» کلیک کنید، به جای عناوین پرسش و پاسخها که به ترتیب زمان انتشار مرتب شده بود با عناوین بیش از سی دسته‌ی موضوعی روبرو می شوید. کلیه‌ی پرسش و پاسخهای موجود وبسایت در یکی از این دسته ها طبقه بندی شده است و مراجعه‌ی موضوعی را آسان…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۲۹
ادیان و مذاهبازدواج

ازدواج شیعه و سنی

ازدواج دختر شیعه با پسر اهل سنت یا دختر اهل سنت با پسر شیعه هیچ اشکال شرعی ندارد . مسلمان کفوء مسلمان است. اولیاء دین از رسول خدا و علی مرتضی در ازدواج مرزبندی شیعه و سنی را رعایت نمی کردند. به علاوه این حق دختر است که شریک زندگی خود را انتخاب کند و پدر حق تحمیل زوج یا ممانعت از ازدواج وی را ندارد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۵
احادیث

حکمت روئیدن موی صورت مردان در کتاب توحید مفضل

اینکه نروئیدن موی صورت مردان به دلیل اعمال قبیح اینگونه افراد در آینده یا کردار پدرانشان در گذشته است اگرچه در برخی روایات هم به چشم می خورد، اما فارغ از ضعف سندی اکثر این روایات متن آنها نیز قابل خدشه بوده استنادشان به ائمه قابل اثبات نیست. بر فرض صدور هم تعلیلی مطابق فهم مخاطب و عرف زمان سپری شده بوده قابل تعمیم نیست و در هر صورت تعلیل دائمی دینی محسوب نمی شود.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۵
حقوق عمومی و ولایت فقیه

حضور یا عدم حضور در انتخابات تقلیدبردار نیست

شرکت در انتخابات از حقوق شهروندی است. هر فردی به تشخیص خود هرگونه مناسب بداند از این حق استفاده می کند (رای دادن، رای ندادن، رای سفید دادن). صدور احکام شرعی از سوی مفتیان در این زمینه برای کسی تکلیف شرعی ایجاد نمی کند چرا که مسئله تقلیدبردار نیست و شناخت موضوع به عهده خورد مکلف است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۵
احکام جزائی

اخفیت مجازات فاعل از مفعول در لواط

پرسش: در قانون مجازات اسلامی جدید مجازات اعدام فقط برای فرد مفعول در لواط در نظر گرفته شده، و فرد فاعل فقط در صورت احصان محکوم به اعدام می گردد. در صورتی که در قانون پیشین هم مفعول و هم فاعل محکوم به اعدام بودند. اکثر مراجع کنونی شیعه قائل به قرائت سابق بودند و هر دو را مستحق اعدام می دانند، و حتی آیت الله خمینی نیز قائل به اعدام هر دو بودند. حال پرسش آن است که چرا در قانون جدید قرائت اقلیت مراجع جایگزین قرائت اکثریت شده…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۵
ادیان و مذاهب

احکام ذمه و زمینه‌ی آیات قرآن درباره‌ی یهود

در زمان ما حکم ذمه از احکام منسوخ محسوب می شود. در دوران معاصر دین و عقیده افراد در برخورداری از حقوق شهروندی تبعیضی ایجاد نمی کند. آیات قرآن درباره‌ی یهودیان مدینه در زمینه‌ی معاهدات پنهانی قبایل یهودی با مشرکان در مقابل موحدان مسلمان باید بررسی شود.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
امامت و خلافت

اسلام غایت مدار و جایگاه ائمه در تشریع

ائمه شارع نیستند. ایشان آنچه از تشریع پیامبر آموخته اند بازگو کرده اند. پیامبر علی بن ابی طالب را به عنوان منبع معرفت دینی پس از خود به مردم معرفی کرد. ائمه صادق ترین راویان تشریع نبوی بوده اند. به تدریج موارد موسمی و متغیر در تشریعات پیامبر بر ما کشف می شود و دائره ثوابت دین آنچنانکه واقعا بوده است بر ما آشکار می شود. یقینا این دائره از دائره عرفیات آمیخته به امور دینی کوچک تر است. خدا حافظ دین خود است. نگران آینده نباشید.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
خوردنی‌ها

میزان خوردنی‌های حلال

خوردن چیزهایی که طبع نوع انسان از آن تنفر دارد، اشیاء نجس، آنچه در راه غیر خدا ذبح شده باشد، اشیا‌ء مضر به بدن و حیوانات و پرندگان درنده و مردار خوار، خزندگان و حشرات حرام است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
خوردنی‌ها

ممنوعیت هرگونه استفاده‌‌ی خوراکی از اجزای بدن خوک

غضروف، پوست، استخوان، چربی و... در حلیت و حرمت ملحق به گوشت است. هرگونه استفاده‌ی خوراکی از خوک حرام است. خوردن ژلاتین که در آن از اجزای بدن خوک استفاده شده است حرام است. در مورد دارو تنها در صورتی که داروی جایگزین وجود نداشته باشد و حیات یا بهبودی بیمار متوقف بر استفاده از داروی ساخته شده از اجزای بدن خوک به تجویز پزشک متخصص باشد خوردن آن مجاز است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
حجخوردنی‌ها

گیاه خواری و ترک قربانی در حج

پرسش: اگر کسی در حج، به خاطر گیاه خوار بودن یا ... نخواهد قربانی کند آیا می تواند کار دیگری بجای قربانی کردن انجام دهد؟ پاسخ: قربانی کردن از واجبات حج، و عدم انجام آن به معنای ناتمام ماندن حج است. اگرچه در آیه‌ی ۳۷ سوره‌ی حج تقوی مقصود اصلی قربانی حج ذکر شده، اما عبادت امری تعبدی است و نمی توان در آن تصرف کرد و چیزی از آن را تغییر داد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
دیگر امور اعتقادی

چشم زخم و قربانی

به لحظ شرعی نیز چشم زخم یا شورچشمی به عنوان یک واقعیت و رفع آن از طریق دعا و انفاق پذیرفته شده است. آنچه در دفع بلا و چشم زخم تأثیر دارد انفاق در راه خداست. قربانی و اطعام فقرا از مصادیق انفاق است، قربانی کردن طریقیت دارد، موضوعیت ندارد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
حقوق زنان

منع مطلق چند شوهری

چند شوهری در هیچ شرائطی مطلقا مجاز نیست. طبع انسانی چنین امری را برنمی تابد و به قدری غیرمتعارف بوده که نیازی به توضیح در رد آن دیده نشده است. چنین شیوه ای به عنوان شیوه زناشویی سالم نه در گذشته نه اکنون رایج نیست. این شیوه در عرب جاهلی نیز رواج نداشتهو تنها در میان فواحش سابقه داشته نه زنان پاکدامن.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
ادیان و مذاهب

آزادگان بی دین در آخرت

کسی که در عمل رعایت اخلاق را می کند اما به خدا ایمان ندارد، برایش خدا و بهشت و جهنمی متصور نیست تا انتظار بهشت خدا رفتن داشته باشد! شرط نجات اخروی و سعادت جاویدان ایمان به خدا و آخرت و عمل صالح است. فقدان ایمان در کنار نیکوکاری باعث کاهش عذاب است اما مجوز سعادت اخروی و بهشت الهی نیست.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
مرگ، برزخ و آخرت

رجعت

پرسش: در خصوص مقوله‌ی «رجعت» آیا دلایل معتبر و مستندی در دسترس هست؟ پاسخ: رجعت به معنای بازگشت برخی از اموات به زندگی دنیا در آخرالزمان قبل از قیامت از ضروریات اعتقادی نیست. در این زمینه به رساله‌ی رجعت مرحوم آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی (منتشر شده در مجموعه‌ی رسائل ایشان) مراجعه فرمائید. موفق باشید.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
مرگ، برزخ و آخرت

پیامبر و مومنان صالح شاهدان امت

اخیرا در پاسخ پرسشی بیان داشته اید خدا و رسولان و مومنان صالح، در عالم برزخ و حیات برزخی شاهدان عمل مردم می باشند. منظور شما از شاهد چیست؟ آیا منظور شما نظاره گر(دیده بان) بودن ایشان است؟ آیا رسولان و مومنان صالح، "همه" اعمال افراد را می توانند مشاهده کنند؟  بفرمایید چگونه مخلوقی که به سبب نوع خلقتش، خواسته یا ناخواسته دچار خطا ء(گناه) می شود، از طرف فرد یا افرادی غیر از خداوند، به راحتی اعمال او قابل مشاهده می باشد؟  آیا این فرض با ستارالعیوب بودن حضرت حق، قابل جمع است؟ پاسخ: مراد از…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
امامت و خلافتسیرۀ نبوی

جانشینی پیامبر: نصب یا انتخاب؟

پرسش: از مطلبی تحت عنوان از غدیر تا وفات پیامبر برایم سوال ایجاد شده خواهشمند است راهنمایی بفرمایید. چرا اکثر صحابه نص غدیر را به عنوان زمامداری سیاسی امام علی (ع) برداشت نکردند؟ چرا فقط مرجعیت دینی قابل برداشت است؟ آیا از واژه "ولی" فقط دینی (امامت) برداشت می شود یا سیاسی (خلافت) هم قابل برداشت است؟ جالب است خود جناب عمر به امام علی تبریک گفتند. این تبریک برای چه بود؟ من همیشه برایم سوال بوده که حتی اگر این نص غدیر و همه گفته های پیامبر را کنار…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
حقوق عمومی و ولایت فقیه

مناصب عمومی در ولایت جائر

در ولایت جائر قبول مسئولیتهایی که نفعی برای مردم دارد و باعث کاهش آلام آنها می شود مجاز است. مناصب عمومی در دستگاه دولتی از قبیل معلمی، استادی دانشگاه، امور پزشکی و بهداشتی، خدمات عمومی و مانند آن خدمت به مردم است نه حکومت. مناصبی که مستقیما خدمت به والی جائر محسوب می شود و به تقویت ظلم و جور وی می انجامد یقینا مجاز نیست.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
ازدواج

ازدواج با فرد بی اعتقاد

پرسش: با آقایی که چند سال از من کوچکتر هستند آشنا شده ام. هدف ایشان به طور کاملا جدی ازدواج با من هست. اما مواردی وجود دارند که مرا خیلی زیاد در پذیرش ایشان دچار شک کرده است. گذشته از اختلاف سنی  ما ایشان بر خلاف خانواده اش به خداوند هیچ اعتقادی ندارند و متعاقب آن به هیچ دین و طریقتی هم فکر  نمی کنند. از همان ابتدای ارتباط هم هر دو سعی داشتیم و داریم که طرف مقابل را متقاعد کنیم و هنوز به جایی نرسیدیم. من به خدا…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
جنس مخالف

آثار مجامعت بدون بسم الله

پرسش: شنیده ام ملا اسماعیل سبزواری در کتاب جامع النورین ایشان چاپ گلبهار در ص ۲۴ درباره ی بیماری ابنه حرفهایی زده، از جمله  ادعا شده که امام صادق فرمودند اگر قبل از نزدیکی مرد بسم الله نگوید پس از زایمان شیطان می آید و انگشتش را داخل ماتحت طفل نوزاد میکند و اگر دختر باشد فاحشه و اگر پسر باشد مابون می شود!!! ۱. آیا ملا اسماعیل سبزواری از بزرگان شیعه و عالم مورد احترام و اعتمادی است؟ ۲. آیا ایا این کتاب متعلق به اوست و در صفحه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
احادیث

حدیث صحیح نزد امامیه

پرسش: تعریف حدیث صحیح نزد مذهب تشیع چیست؟ چرا کتب اربعه و غیره تصفیه نمی شوند؟ در صورتی که کتب مذهب اهل سنت تصفیه شده است و برای فرد عامی به راحتی با نرم افزارهای موجود قابل تشخیص است. پاسخ: روایتی که راوی آن توثیق شده باشد و امامی مذهب باشد صحیحه خوانده می شود. اگر راوی غیر امامی موثق باشد روایت موثقه خوانده می شود که هم عرض صحیحه است. تعریف احادیث معتبر ارائه شده فی الجمله رأی اجماعی مجتهدین اصولی امامیه است و در هر کتاب علم درایه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
جنس موافق

باز هم همجنس گرائی

پرسش: غیراز حکم فقهی حرمت هم جنس گرایی دلایل ما برای قبح این عمل چیست؟ پاسخ: مخالفت با همجنس گرایی منحصر در مسلمانان نیست، اکثر متدینان به ادیان ابراهیمی و بسیاری از افراد غیرمذهبی نیز با چنین امری موافق نیستند. موافقان با همجنسگرایی آنرا پدیده ای طبیعی دانسته و برخورداری جنسی اینگونه افراد را نیز از حقوق بشر می شناسند. بحث اصلی در این است که همجنس گرایی انحراف از طبیعت انسانی و مسبوق به برخی نارسایی ها در دوران کودکی و امری اکتسابی و در نهایت نوعی بیماری است…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
دیگر امور اعتقادی

رؤیاهای وقایع آینده

پرسش: چگونه گاهی انسان در خواب صحنه ای را می بیند که در آینده اتفاق می افتد؟ با توجه به اینکه گذشته و آینده وجود ندارند. همچنین روح بدون بدن نمی تواند از اجسام مطلع شود. پاسخ: عالم رؤیا زمان ندارد. نسبت به عالم دنیا رؤیا می تواند مربوط به گذشته یا آینده باشد. گذشته وجود داشته است و آینده نیز وجود خواهد داشت. اطلاع روح آدمی از اجسام ممتنع نیست. امری ممکن است. موفق باشید.
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
دعا و مناجات

نوافل و تلاوت قرآن به نیابت از ائمه

پرسش: آیا اقامه نوافل شبانه روزی به نیابت ازامیرالمومنین علیه السلام صحیح است؟ اقامه آنها به نیابت از امام عصر(عج) چه حکمی دارد؟ تلاوت سوره ای از قرآن به نیابت از امام عصر(عج) صحیح است؟ تفاوت بین نیابت از ائمه و اهداء ثواب عمل به آنها در چیست؟ پاسخ: تفاوت نماز نیابتی با اهداء ثواب نماز بعد از اقامه‌ی آن در نیت دو نماز است، هرچند در نتیجه یکسان هستند. اثبات اعتبار اسناد روایات اقامه‌ی نوافل و تلاوت قرآن به نیابت از دیگران از جمله ائمه (ع) دشوار است، در…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴
مصاحبه کوتاه

اسلام و ورزش قهرمانی زنان

زنان و دختران ایرانی زیادی به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای علاقه دارند، اما برای اینکه بتوانند استعداد خود را بروز دهند، تنها با موانعی مانند تمرینات طالقت فرسا یا حریفان قدرتمند جهانی روبرو نیستند. برای یک قهرمان ورزش زن در ایران به رسمیت شناخته شدن حق رقابت و نحوه شرکت در آن نیز چالشی سخت و دشوار محسوب می شود.در برخی از موارد نیز که زنان ایرانی توانسته‌اند این محدودیت‌ها را در داخل کشور پشت سر گذارند، در عرصه بین‌المللی با مشکل روبرو شده‌اند. در مسابقات فوتبال زنان مقدماتی المپیک…
HMouK
۱۳۹۲/۰۴/۱۴