سخنرانی

زیبایی‌های قرآن

قرآن کریم وحی خدا نازل شده بر قلب پیامبر اوست. قرآن تفسیر محمد (ص) از تجربه‌ی قدسی یا تعبیر او از رؤیاهای رسولانه یا برداشت او از جهان نیست. محمد (ص) رسول خدا و حامل و تابع وحی الهی است نه اینکه قرآن و وحی تابع شخصیت بشری محمد باشد. آیات قرآن دو گونه است: برخی ناظر به حل مسائل عصر نزول و مخاطبان اولیه قرآن است. این دسته از آیات در دیگر زمانها غیر مستقیم روش مواجهه با مسئله را می آموزد. دسته دوم آیاتی است که به طور…
adamin
۱۳۹۲/۰۵/۲۴
سخنرانی

زیبائی‌های آخرت

زیبائی‌های آخرت دومین بحث از مجموعه‌ی مباحث «زیبائی‌های اسلام» است. بحث شامل یک مقدمه کوتاه، چهارده سنت زیبای الهی مرتبط با آخرت و خاتمه‌ای مختصر دراحترام به مقام شهید ۲۱ رمضان امام علی (ع) است. آخرت تحقق اعمال دنیای ماست. بهشت و جهنم اخروی را در همین دنیا می سازیم. پاداش و عقاب تجسم حقیقت عمل ماست. در آخرت پرده ها می افتد. همه چیز آن گونه که هست آشکار می شود. خداوند با نزدیک ده راه مختلف رحمت خود را شامل حال بندگانش کرده است، از جمله ضریب یک…
adamin
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
امامت و خلافت

تشیع یعنی چه؟

تشیع روایت اهل بیت پیامبر(ص) از اسلام است: اسلام نبوی به روایت علوی. پیامبر در حد امکان منزلت اهل بیت خود را با اصحابش در میان گذاشت. البته در اهمیت امر امامت غلو هم شده است. پیامبر (ص) و ائمه انسانهایی متقی، مهذب، مخلَص، طاهر و مزکی بوده اند و هرگز معصیت خدا نکرده اند. پیامبر در امر دین هرگز خطا نکرده است. ائمه نیز در تعلیم آنچه از پیامبر مستقیما یا بواسطه‌ی پدران خود فراگرفته بودند امانتداری کرده اند. اعتقاد شیعیان به ائمه بیش از اعتقاد حنفیان و شافعیان…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
احادیثعلم لدنی و عصمت

تأملی کوتاه در سند و دلالت زیارت جامعه‌ی کبیره

زیارت جامعه‌ی کبیره خبر واحدی است که در مجموع یک سند بیشتر ندارد و یقینا متواتر نیست. این روایت نهایتا حسنه (نه موثقه و صحیحه و معتبره) است. اگر کسی برخی مبانی غیرمسلم رجالی از قبیل توثیق رجال کامل الزیارات و توثیق مشایخ صدوق و توثیق به دلیل کثرة روایات را باور داشته باشد سند «لابأس به» می شود. حتی اگر چنین سندی در مباحث فرعی فقهی «لابأس به» یا فرضا «معتبره» هم محسوب شود، از آنجا که مضمون روایت اعتقادی است، و در مباحث اعتقادی دلیل قطعی از قبیل…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
آشامیدنی‌ها

تفاوت آبجو و فقّاعِ حرام با ماء‌الشّعیرِ حلال

نوشابه گرفته شده از جو و دیگر میوه ها بر دو نوع است: نوشابه ای که بعد از جوشیدن (نشیش و غلیان) حاصل شده باشد، و نوشابه ای که چنین مرحله ای را طی نکرده باشد. نوع اول حاوی درصدی الکل است، نوع دوم نوشابه ای غیرالکلی است. هر نوشابه‌ی الکلی با هر اسمی حرام است (مایع مسکر یعنی مست کننده مطلقا با هر اسمی حرام است)، و نوشابه غیرالکلی حلال است.ظاهرا فقاع، نبیذ و آبجو به نوع اول یعنی نوشابه الکلی گرفته شده از جو اطلاق می شود و…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
تاریخ ائمه

کارگزاران عهد علوی و زیاد بن ابیه

پرسش: آیا صحیح است که علی بن ابی طالب حتی از زیاد بن ابیه نیز به سبب خط خوش وی استفاده نموده و به او مسئولیت دیوانی هم اعطا نموده است؟ به زعم شما چنین سخنی موثق است؟ و اگر هست در کدام منابع مندرج است؟   پاسخ: مورخین بیش از پنجاه نفر را به عنوان کارگزاران زمان امام علی (ع) ذکر کرده اند. نام زیاد بن ابیه به عنوان یکی از کارگزاران فارس در میان آنهاست. زیاد (متولد سال اول هجری و متوفی سال ۵۳) در سال ۳۹ هجری…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
حقوق زنانسیرۀ نبوی

سیاه پوستان و زنان و کارگزاران عهد نبوی

سوال من راجع به کارگزاران پیامبر اکرم است: آیا زنان یا سیاه پوستان هم در میان کارگزاران یا فرستادگان ایشان به مناطق مختلف دیده می شوند؟ پاسخ: الف. بسیاری از کارگزان پیامبر (ص) از مردم محلی و از رنگین پوستان بوده اند. مؤذن - سخنگوی - پیامبر (ص) بلال حبشی یک سیاه پوست بوده است. ب. در آن دوران بانوان سمت دیوانی نداشته اند اما منزلتی که خدیجه کبری، فاطمه‌ی زهرا، عایشه بنت ابوبکر و بانوان مهاجر و انصار داشته اند نشان از ارتقای مقام زن در عصر نبوی است.…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
خمس

تفاوت مالیاتهای شرعی و عرفی

در زمان پیامبر (ص) زکات پرداخت می شده، خمس غنائم هم اخذ می شد و مالیات دیگری نبوده است. در دوران خلفای اموی و عباسی و بعد از آن زمامداران مالیاتی به عناوین خراج، عشریه یا غیر آن از مردم می گرفته اند، زکات نیز به مصارف شرعی می رسیده است. از زمان امام موسی کاظم (ع) پرداخت خمس ارباح مکاسب واجب شده است. در دوران جدید مالیات هزینه شهروندی است که صرف امنیت، آبادی، توسعه، بهداشت و آموزش عمومی شده اجبارا اخذ می شود. مالیات دینی در دنیا امر…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
مهدویت و غیبت

چاه جمکران

فضائل منسوب به مسجد جمکران و بناهای مرتبط با آن از جمله چاه آن فاقد هرگونه مستند معتبر است و از جمله خرافات دینی محسوب می شود.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
موارد دیگر

پیشینه‌ی مراجع تقلید نگارنده

پرسش: شما قبل از رسیدن به درجه اجتهاد مقلد چه کسی بودید؟ پاسخ: من تا حوالی سال ۱۳۶۶ مقلد مرحوم آیت الله خمینی بودم و سپس تا حوالی سال ۱۳۷۵ به فتاوای استاد خود مرحوم آیت الله منتظری عمل می کردم. موفق باشید.  
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
علم لدنی و عصمت

دو نظریه درباره‌ی علم ائمه

درباره‌ی علم ائمه حداقل دو نظریه است: اول. نظریه‌ی ائمه‌ی معصومین که معتقد است ائمه علم لدنی به گذشته و حال و آینده دارند، علمشان بیکرانه بوده به همه امور عالَم عالِم بوده اند. دوم. نظریه‌ی علمای ابرار بر این باور است که ائمه علم اکتسابی داشته اند و اطلاعشان از امور دینی از طریق پیامبر بوده، این علم محدود به امور دینی بوده، وسخنان ایشان برخی متناسب با فرهنگ زمانه‌ی خود بوده از قبیل روایات طبی و برخی در تبیین ارزشهای فرازمانی بوده است. ضمنا در امور اعتقادی خبر…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
امامت و خلافت

منقولات ائمه: تشریع، نقل از پیامبر یا استنباط شخصی؟

اگر کسی از ائمه مستند آرائشان را می پرسید ایشان به نقل از آباء خود تا پیامبر نقل می کردند. روایات معتبری در کافی حکایت از آن دارد که پاسخهای پیامبر (ص) به امام علی (ع) نسلا بعد نسل در دست ائمه بوده و منبع اصلی آراء ایشان محسوب می شده است. شارع دانستن ائمه (یعنی هم عرض پیامبر صلاحیت وضع احکام را داشتن) قول غلات است که فعلا به نظر رایج شیعه تبدیل شده است. تا قرن پنجم بخشی از شیعیان آراء ائمه را فتاوای ایشان می دانسته اند.…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
احادیث

تأملاتی در منع کتابت حدیث در قرن اول

پرسش: چرا منع کتابت حدیث در دوران خلافت امام علی برچیده نشد؟ پاسخ: درباره منع کتابت حدیث ابهامات متعددی مطرح است. برخی از صحابه اعم از سنی و شیعه این منع را نقض کرده احادیث منقول از پیامبر (ص) را مکتوب می کردند، هرچند مکتوبات خود را پنهان می کردند. مهمترین کاتب این روایات امام علی (ع) بوده است. دوران کوتاه خلافت ایشان و آکنده شدن آن از سه جنگ داخلی با قاسطین و مارقین و ناکثین که در نهایت به شهادت ایشان هم انجامید فرصت پرداختن گسترده به این…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
حقوق عمومی و ولایت فقیه

آیا قضاوت منحصرا حق فقهاست؟

قضاوتی که نیازمند اجتهاد و استنباط از ادله‌ی تفصیله است(به عبارت دیگر شبهات حکمیه) شأن فقیه و مجتهد جامع الشرائط است. این قضاوتی است که در روایات از آن یاد شده است. در نظامهای حقوقی معاصر این وظیفه را بالاترین مرجع قضائی از قبیل دیوان عالی کشور یا دادگاه قانون اساسی و مانند آن ایفا می کند نه قاضی ساده. دوم. قضاوت بر اساس قوانین مدون یا رویه‌ی قضائی با مراجعه با متن قانون و انشاء حکم قضائی. این نحوه قضاوت که شکل رایج قضاوت در زمان ماست (به عبارت…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
خوردنی‌ها

بیهوش کردن حیوان قبل از ذبح شرعی

پرسش: بکار بردن روشهای تازه نظیر بیهوش کردن حیوان پیش از ذبح برای کاهش درد و رنج آن، آیا در حلیت گوشت تأثیر می گذارد؟ پاسخ: بیهوش کردن حیوان پیش از ذبح منع شرعی نداشته و تاثیری در حلیت گوشت نمی گذارد. موفق باشید.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
حقوق زنان

حرمت شرعی ختنه‌ی دختران

ختنه‌ی دختران از رسوم جاهلی برخی قبایل افریقایی است که متاسفانه هنوز هم در برخی جوامع با ادیان و مذاهب مختلف ادامه دارد. ختنه‌ی دختران فاقد مستند معتبر دینی است. اولا هیچ مستند قرآنی ندارد، ثانیا در روایات اهل بیت تصریح شده است که ختنه‌ی دختران واجب نیست، بلکه در برخی روایات حتی از سنت یا مستحبات هم محسوب نشده است. ثالثا در میان اکثر مسلملنان فاقد هرگونه سابقه ای است. با توجه به مضرات حتمی پزشکی و بهداشتی عمل موسوم به ختنه‌ی دختران و فقدان مستند معتبر دینی، این…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۲
نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه

حسینی اشکوری: پاسخی به شبهات کدیور درباره‌ی جایگاه فقهی رهبر انقلاب

مسئولیت احراز شرایط اوصاف رهبری به عهده‌ی خبرگان است و انتخاب آنان دلیل آشکار بر اجتهاد مطلق مقام معظم رهبری است. گذشته از آن، شهادت بینه‌ی شرعیه بر اجتهاد ایشان به نحو مطلق، از نظر شرعی کافی است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۱۰
مقدمات نماز

لباس نمازگزار

نمازگزار ولو کسی او را نبیند باید بدن خود را بپوشاند، مرد نمازگزار در حد شرمگاه و اولی پوشاندن از ناف تا زانو است، و زن نمازگزار پوشاندن تمام بدن به استثنای صورت، کفین (دست تا مچ) و قدمین (پا تا مچ). تزیین به طلا در زمان نماز بر مرد مجاز نیست، و در غیر نماز حرام نیست، اما اولی اجتناب از آن است. تراشیدن ریش حرام نیست، اما احتیاط در نتراشیدن موی صورت از ته است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۹
ازدواج

ازدواج بیماران مبتلا به اختلال در هویت جنسی و دوجنسی

پرسش: در مورد وضعیت ازدواج ترانسکشوالها (اختلال هویت جنسی) و هرمافرودیتها (اختلال در عضو جنسی/ دوجنسه) لطفا توضیح بفرمایید. آیا این گونه افراد برای ازدواج ملزم به تغییر عضو جنسی هستند؟ پاسخ: افرادی که هویت جنسی آنها از حیث فرهنگی با وضعیت بدنی شان سازگار نیست، بیمارانی هستد که می باید تحت نظر روانشناس یا روان پزشک درمان شوند. در صورت تجویز شورای پزشکان متخصص و تقاضای خود بیمار تغییر جنسیت آنها شرعا بلامانع است. با توجه به اینکه چنین بیماری تمایلات متضاد با وضعیت جنسی بیولوژیک خود دارد، برای…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۴
سخنرانی

زیبایی های خداوند

بحث زیبائی‌های خداوند با نامهای نیکوی او (اسماء الحسنی) و رحمت عامه و خاصه‌ی اوآغاز می شود. سنن لایتغیر الهی به اجمال معرفی شده، سپس بحث بر سه سنت از سنن الهی متمرکز می شود: عدالت، رحمت و محبت. در سنت عدالت این نکات مورد بحث قرار می گیرد: صداقت الهی، جایگاه ایمان و عمل صالح در داوری الهی، عدالت کریمانه‌ی او که کردار ناشایست را معادل آن و کرادار نیک را چند برابر آن پاداش می دهد واینکه بدون بیان قبلی و ارسال رسل حسابرسی نمی کند. نکات ذیل…
adamin
۱۳۹۲/۰۵/۰۳
حقوق عمومی و ولایت فقیهادیان و مذاهب

جواز عضویت غیرمسلمان در شورای شهر

عضویت یک شهروند اهل کتاب در شورای شهر در کنار اکثریت مسلمان یقینا سبیل و سیطره‌ی غیرمسلمان بر مسلمان نیست. هر شهروند ایرانی مالیات می دهد و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در شورای شهر و مجلس شورا و دیگر شوراهای کشور را دارد. در تصدی پستهای عمومی مهمترین شرط کاردانی و امانتداری و تخصص و تجریه است نه عقاید دینی و مذهبی.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۲
حقوق زنانورزش

حضور زنان در میادین ورزشی و ثبت رکورد

حضور بانوان در استادیومهای ورزشی به عنوان تماشاچی همانند حضورشان درسینما، تئاتر، دانشگاه، بیمارستان، اداره، پارک، خیابان، بازار، اتوبوس و تاکسی فی حد نفسه فاقد هرگونه اشکال شرعی است. اگر تصادمهای احتمالی بدنی مانع شرعی بود حق تعالی در زمان حج و طوافهای واجب می باید چاره ای دیگر می اندیشید که چنین نکرده است. ثبت رکورد ورزشی فی حد نفسه هیچ اشکالی ندارد.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۲
اصول فقهاحادیث

ریشه‌ی روایات تقیه ای و مبنای مخالفت با عامه

روایات تقیه ای زمانی صادر شده است که ائمه حضور ماموران مخفی خلفای جور را احساس می کرده اند و برای حفظ جان پیروانشان مطابق مذهب مسلط به تقیه سخن می گفته اند و سپس در موقعیت دیگری پاسخ مطابق مذهب خود را به گوش پرسنده می رسانده اند. در فضای سالم آکنده از سعه‌ی صدر و مدارا و آزادی بیشک مواجهه با مذاهب دیگر اسلامی به گونه ای دیگر خواهد بود.
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۲
احادیثازدواج موقت

بررسی احادیث تحریم ازدواج موقت

می خواستم نظرتان را در مورد حدیث «حرم رسول الله صلی الله علیه و آله لحوم الحمر الاهلیه  ونکاح المتعة» بفرمایید؟ این حدیث در معتبرترین کتب اربعه از جمله کافی کلینی و استبصار و تهذیب الاحکام شیخ طوسی وکتب غیر اربعه وسائل الشیعه حر عاملی وارد شده؟ و جنابعالی به کدام جمله در آیه ۲۴ سوره نسا برای ازدواج موقت استناد می کنید؟ و دلیل مستند وصحیح برای نهی خلیفه دوم از این کار را می خواهم؟ پاسخ: الف. حدیث «عن علی بن ابی طالب: حرم رسول الله صلى الله عليه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۵/۰۲