پاسور و ورق بازی
پرسش: آیا می شود عملی مباح (عملی که نه بد است و نه خوب و یا شاید وجهه خوب بودنش بیشتر باشد مثل بازی کردن
پرسش: آیا می شود عملی مباح (عملی که نه بد است و نه خوب و یا شاید وجهه خوب بودنش بیشتر باشد مثل بازی کردن
پرسش: فقهای اصولی یعنی چه کسانی؟ در مقابلشان چه کسانی قرار می گیرند؟ پاسخ: فقهای شیعه به دو گروه اصولی و اخباری تقسیم می
پرسش: مفسرین و مترجمین آیه ۱۰۵ سوره توبه را این چنین ترجمه نموده اند: اي محمد ! بگو هر كاري كه ميخواهيد چه خوب و
پرسش: آیا دون شان قرآن است اگر فرد آن را بصورت دراز کش و خوابیده بخواند؟ آیا مجاز به خواندن قرآن در این حالت هستیم
پرسش: مقالات استیضاح و اکسیر و موافقان و مخالفان و ابتذال مرجعیت شیعه شما در استیضاح مرجعیت مقام رهبری را مطالعه کردم. امثال آیه الله
پرسش: سهم امام در زمان ما در چه اموری مصرف می شود؟ پاسخ: مصرف اصلی خمس (نه فقط سهم امام) رفع حوائج مستمندان
پرسش: من یک سید هستم . عده ای به قربان جدم رسول الله می روند و عده ای هم می گویند ایرانیها در زمان حمله
پرسش: بسیاری از فقهای سنتی خواندن فلسفه را مشروط به تحصیل یک دوره اصول و فقه جایز می داند. همچنین مراد از خواندن فلسفه را نیز تشخیص
سوال من راجع به يک سري موضوعات مثل جادو كردن ديگران و همزاد داشتن و ربط دادن يک سري مشكلات زندگي يا حتي مشكلات عصبي
بر اساس اسناد آقایان طاهری خرمآبادی، مشکینی، طاهرشمس، آذری و مومن با اعلام مرجعیت رهبری مخالف بوده اند. احتمال اینکه فقیه محترم شورای نگهبان برای حفظ نظام تقیه یا توریه کرده باشند، و از سر مصلحت یا دفع ضرر خلاف واقع گفته باشند منتفی نیست. یعنی جناب آقای مومن و مرحوم طاهری خرم آبادی به دلیل اعتراض به مرجعیت آقای خامنه ای جلسه جامعه را ترک کرده بودند، بعدا هم به آیت الله منتظری گزارش کرده بودند، اما اکنون مصلحت حفظ نظام که اوجب واجبات است اقتضا می کند واقع تکذیب شود. بحران اخلاقی در جامعهی تحت استبداد دینی فاجعه آفرین است.
۱۹ شهریور ۱۳۹۲ مباحثات (مجله فکری تحلیلی حوزه و روحانیت) در پی انتشار برخی اکاذیب درباره آیت الله طاهری خرمآبادی؛ تکذیب ادعای برخی رسانهها توسط
مباحثات (مجله فکری تحلیلی حوزه و روحانیت)، ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ در پی انتشار برخی اکاذیب درباره مرحوم آیت الله طاهری خرمآبادی؛ تکذیب ادعای برخی از
قرائت فراموش شده ؛ بازخوانی نظریۀ ‘علمای ابرار’ ، تلقی اولیۀ اسلام شیعی از اصل ‘امامت’، طبقه بندی اعتقادات دینی، تأمّلی در منابع اعتقادی، ممیزات تشیع، بازاندیشی هویت اسلام شیعی، امامت و اعتدال دینی
مرحوم آیت اله سید حسن طاهری خرم آبادی با اینکه هرگز در رهبری جناب آقای خامنه ای تردید نکرد، اما اولا تا به آخر مرجعیت ایشان را به رسمیت نشناخت. ثانیا از حقوق مشروع و قانونی منتقدین رهبری همانند مرحوم آیت الله العظمی منتظری و نیز مرحوم آیت الله آذری قمی دفاع کرد. طاهری خرم آبادی برای رفع مضایق و کاهش فشار بر منتقدان ولایت جائر کوشید. بر این حسنه خدایش پاداش نیکو عنایت کند.
۱. زیبائی های خداوند، ۲. زیبائیهای آخرت،۳. زیبائیهای قرآن کریم، ۴. زیبائیهای سنت نبوی، ۵. زیبائیهای اخلاق اسلامی،۶. زیبائیهای سیرهی علوی، ۷. زیبائیهای نماز، ۸. زیبائیهای انفاق، ۹. زیبائیهای حجّ، ۱۰. زیبائیهای روزه و شب قدر
< ![CDATA[آنها حتی در مواردی تلاشهای صورتگرفته از سوی برخی دیگر از روشنفکران دینی (مانند محسن کدیور) و یا فقیهان نواندیش (مانند آیتالله منتظری) در چارچوب امکانات فقه موجود برای تبعیضزدایی از فقه را «رفوگری فقهی» نامیدهاند؛ و این یعنی از نظر آنها جامه فقهِ موجود مندرستر از آن است که با کوک و بستی بتوان رخنههای آن را گرفت، بلکه این جامه را باید به کل دور انداخت و جامهای نو به تن کرد.]]>
آنها حتی در مواردی تلاشهای صورتگرفته از سوی برخی دیگر از روشنفکران دینی (مانند محسن کدیور) و یا فقیهان نواندیش (مانند آیتالله منتظری) در چارچوب امکانات فقه موجود برای تبعیضزدایی از فقه را «رفوگری فقهی» نامیدهاند؛ و این یعنی از نظر آنها جامه فقهِ موجود مندرستر از آن است که با کوک و بستی بتوان رخنههای آن را گرفت، بلکه این جامه را باید به کل دور انداخت و جامهای نو به تن کرد.
لعن دشمنان اهل بیت و ظالمین به طور عام و لعن بنی امیه و باغیان و قاتلان به طور خاص مجاز و بلااشکال است. لعن خلفای راشدین، امهات مومنین و عشرهی مبشره از صحابه مندرج در ناکثین جمل (علیرغم خطاها و ظلمشان) در زمان حاضر مجاز نیست، به دلیل اینکه اولا استناد لعن ایشان به ائمهی اهل بیت (ص) در ادلهی معتبر قابل اثبات نیست، ثانیا بر فرض اعتبار چنین روایاتی بنا بر تقیهی مداراتی شیعه به تعلیم اولیاء خود مجاز به لعن بزرگان اهل سنت نمی باشد. با حفظ احترام به جای لعن نقد منصفانه مجاز و مستحسن است.
غلات مفوضه بر این باورند که خداوند کار عالم و آدم را به چهارده معصوم تفویض کرده است. به حساب بندگان رسیدن در شب قدر از جمله امور تفوض شده و بخشی از ولایت تکوینی ائمه در این رویکرد است. نص کتاب انحصار رسیدگی به پروندهی آدمیان توسط خداوند است و لاغیر. در شب قدر و غیر آن حساب آدمیان توسط خداوند تقدیر و ارزیابی می شود و هیچ بشری در این امر الهی دخالتی ندارد.
پرسش اول: آیا چاپ و نشر مطالب و نقل قولهایی که در انتقاد از قرآن، پیامبر و ائمه نوشته شده یا گفته شده اند برای
پرسش: یکی از انتقاداتی که از پیامبر اسلام می شود این است که پیامبر به مقدسات مشرکان بی احترامی کرده و آن ها را شکسته
پرسش: آيا منبع (كتاب و غيره) مكتوبى درباره نظريه علماى ابرار وجود دارد كه ما به آن رجوع كنيم؟ پاسخ: برخی منابع اصلی را
آیات ۱۱ و ۱۲ سورهی نساء درباره ارث مطلق هستند، تقیید اطلاق به نظر شیعه: سهم دختر یا خواهر در صورت وحدت یک دوم و در صورت تعدد دو سوم است اگر سهام با ماترک مساوی باشد، در غیر این صورت نقصان سهام از ماترک یا ازدیاد سهام از ماترک مابه التفاوت سهام و ماترک از سهم دختر یا خواهر (یا دختر و خواهران) کم یا به سهم آنها اضافه می شود. مستند تقیید فوق از نظر شیعه روایات مستفیضه یا متواترهای است که امام باقر (ع) از صحیفهی فرايض به املاء رسول الله (ص) به خط علی بن ابی طالب (ع) نقل می کند و حاصل آن نفی عول و تعصیب است. مستند نظر اهل سنت اجتهاد جناب عمر بن خطاب خلیفهی دوم است.
پرسش: آیا کسی که شب قصد خواب دارد بر او واجب است که برای بیدار شدن نماز صبح ساعت کوک کند یا تمهیداتی اینگونه مهیا
مردم مجازند که هر حکومتی از جمله جمهوری سکولار دموکراتیک را برای خود انتخاب کنند و هیچکس اخلاقا و شرعا مجاز به تحمیل حکومتی خلاف عقیده آنها با زور نیست. من در مقالات و سخنرانی ها و مصاحبه های متعددی برتری جکومت سکولار دموکرتیک را بر حکومت دینی و عدم امکان برقراری تئوکراسی (theocracy) / حکومت دینی را اثبات کرده ام.
برای تماس می توانید از نشانی ایمیل
[email protected]
استفاده کنید.