آشامیدنی‌ها

اتانول نوشیدنی‌های طبیعی

پرسش: از نظر شما حد وجود الکل در یک ماده طبیعی که مست کننده هم نباشد چیست؟ مثلا خیلی مواد خوراکی در فرایند تولیدیشان الکل هم تولید می شود که حد پایینی است،  حالا این چند درصد باشد میشه به  آن حلال گفت و استفاده کرد؟  من شنیده بودم قبلا زیر چهاردرصد سکر اور نیست.   پاسخ: ملاک حرمت نوشیدن نوشابه های الکلی (خمر، فقاع و هرگونه شراب مست کننده و مشروب الکلی) اتانولی است که در فرایند تخمیر از متابولیسم گلوکز توسط گونه‌ی مخصوصی از مخمّرها در غیاب اکسیژن…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۳۰
احکام جزائی

قصاص، اعدام، عاقله، قسامه و دیه

پرسش من علت بی اعتنایی شما به دستاوردهای عقل و دانش حقوق – به عنوان یک رشته علمی معتبر و جاافتاده میان عقلای عالم – در فتاوی ذیل است: قصاص حقّی در کنار خون بها و بخشش  قصاص قاتل نوجوان پاسخ: چنین قصدی  نبوده بلکه رویه‌ی من برعکس است. به نظر می رسد در قضاوت تعجیل شده و به عرایض من دقت کافی نشده است. کافی بود به مطلب اخیر من  شریعت؛ نظام حقوقی یا ارزشهای اخلاقی؟ مراجعه می فرمودید تا خلاف نسبت فوق بر شما اثبات شود.   پرسش…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
علوم قرآن

قرآن، مصحف و کلام الله

پاسخ شما به شبهات زیر چیست؟ ۱. قرآن دغدغه شیعه نیست و شیعه وارد مباحث امامت می شود. پاسخ: قرآن دغدغه‌ی شیعیان غالی نبوده است. شیعیان سنتی به قرآن کم و بیش عنایت داشته و دارند. شیعیان پیرو علمای ابرار دغدغه‌ی اولشان قرآن است. ۲.قرآن به عنوان کلام الهی که بر پیامبر نازل میشود برای همیشه از بین رفته چون پیامبر فوت کرده، ما دسترسی به کلام الهی نداریم. و این کتاب مکتوب تنها ذره ای است در برابر اصل کلام الهی. بین قرآن و مصحف آن تفاوت است، نسخه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مباحث مستحدثه فقهی

عقیم سازی حیوانات

سوال من در رابطه با عقیم سازی حیوانات است. افرادی که حیوانات خانگی مثل سگ و گربه نگه داری میکنند معمولا حیوان عقیم میکنند و توجیه هم میکنند که این کار هم به نفع حیوان و هم به نفع صاحب حیوان است و این کار در شرایط کاملا بهداشتی و تحت نظر دامپزشک انجام می شود و عقیم سازی به این صورت است که تخمدان و بیضه حیوان با یک عمل جراحی خارج میشه اما صاحبان پناهگاههای حیوانات هم برای کنترل جمعیت عقیم سازی انجام میدهند. سوال من این که ما…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
حجتفسیر آیات

ذبح عظیم در سوره صافات

سوال در سوره سورة الصافات (۳۷-۱۰۷)،(وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ) منظوراز ذبح عظیمی که از آنّ یاد گردیده کیست و یا چيست؟ آیا منظور همان قوچی است که از بهشت به ابراهیم عطا شد تا او را قربانی کند؟ واگر هم این فرض را بپذیریم مسئله ديگر اين است كه در قرآن كريم اشاره اي به نوع قرباني نگرديده است بلكه نام و نوع قرباني (قوچ) در تورات به شكل مفصل تري بيان گرديده است. پاسخ: عظمت ذبح به آن بوده که از جانب خداوند به ابراهیم داده می شود تا به…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
ارث

سهم الارث بیشتر از ماترک میت

پرسش: فرض اینکه شخصی ۳ دختر داشته باشد و همسر و والدینش هم در قید حیات باشند، اگر ایشان فوت کند طبق آیات۱۱ و ۱۲ سوره نسا به سه دختر دو سوم ، به والدین هرکدوام یک ششم و به همسرش یک هشتم به ارث میرسد . جمع این مقادیر از ۱ بیشتر می شود: (۲/۳ + ۱/۶ +۱/۶ = ۱) و یک ۱/۸ باقی می ماند. چطور چنین چیزی ممکن است؟   پاسخ: چندی پیش به پرسش مشابهی پاسخ داده ام: سهم الارثهای کمتر یا بیشتر از ماترک میت…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تفسیر آیات

ذکر نام دیگر قرآن

پرسش: در ترجمه آیه ۱۰ سوره حجر، چرا اغلب آقایان ، ذکر رو فقط قرآن ترجمه کرده اند؟ با توجه به ترجمه آنان، چرا خدا نگفته: انا نحن نزلنا القرآن و انا له لحافظون؟ با توجه به اینکه در این آیه گفته شده ذکر را تدریجی نازل کرده ایم و همچین اینکه آیه های بعدی به بقیه پیامبران اشاره می کند، آیا این ترجمه مطلق از ذکر به معنی قرآن دچار تردید نیست؟ پاسخ: الف. «ذکر» یکی از نامهای قرآن است. ترجمه‌ی آیه‌ی مورد بحث چنین است: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿الحجر:…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
علم لدنی و عصمت

علم لدنی و ولایت تکوینی ائمه

پرسش: اگر به قول شما حداقل ۲۵ درصد احادیث درباره ائمه علم ویژه آنها را تایید می کنند که مستند هم هستند، با این توصیف چرا این امر همچنان خبر واحد تلقی می شود؟ مگر این مفهوم در احادیث متعدد مورد تایید قرار نگرفته؟ آیا نمی توان سایر احادیث را حمل بر تقیه گذاشت؟ بنده با تلقی شما از اینکه کسب کمال ائمه متاثر از تقوای ایشان بوده بحثی ندارم اما عقلا هم دور از انتظار نیست که متقی ترین افراد از جانب خدا دانشی از نزد او داشته باشند که هر…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
تفسیر آیات

معنای دعاؤکم در آیه‌ی ۷۷ سوره‌ی فرقان

پرسش: درباره آیه ۷۷ سوره فرقان به نظر می رسد معنی آیه این است که هر فیضی از سوی خدا به ما (یا لا اقل کفار با عنایت به آیات قبل) منوط به دعاست. به نظر این برداشت با واقعیت و بلکه آیات دیگر قرآن همخوانی ندارد که رحمت خدا همیشه منوط به دعا باشد (مگر اینکه دعا را نحو دیگری معنا کنیم) و لذا سوال این است که منظور دقیق این آیه چیست. بنده از توضیح (ترجمه) تفسیر المیزان این امر را درک نکردم. و اینکه آیا نفس خلقت…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
خمس

گدا و سائل

پرسش: در یکی از ویدیوهای شما در مورد انفاق شما به آیه ای از قرآن اشاره می کنید که می فرماید به "سائلین" کمک کنید. بعد شما اشاره می کنید که "اینهایی که می گویند در راه خدا کمک کن". اگر درست متوجه شده باشم "سائل" به همان معنی گدا ست. با این فرض،  آیا همیشه باید به گداها کمک کرد؟ به همه گداها؟ آیا شرایطی دارد؟ آیا تفاوتی هست بین کسی که می گوید در راه خدا و آنکه نمی گوید؟ از یک طرف اینها سازمان یافته هستند، خیلی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
احکام تجارت

ربا و تورم

پرسش: قراردادهای سرمایه گذاری که سود از پیش تعیین شده ندارند مجاز هستند زیرا از "پیش" نمی توان با قطعیت در مورد سود یا زیان آن قضاوت کرد. سود یا زیان با قدرت خرید سنجیده می شود و نه با مقدار پول. پس به عبارت دیگر قراردادهای یاد شده مجاز هستند چون "پیشاپیش" نمی توان در مورد بازگشت قدرت خرید آنها قضاوت کرد. از طرف دیگر وجود هر نوع نرخ تورمی که ماهیتا غیر قطعی است، بدون توجه به اندازه آن، قدرت خرید محقق شده در پایان هر قرارداد سرمایه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
احکام جزائی

حکم ارتداد در قرآن

پرسش: آیات ۸۶ و ۸۷ سوره مبارکه آل عمران اشاره مستقیم به بحث ارتداد دارد اما در این آیات هیچ اشاره ای به مباح بودن خون مرتد ندارد. پس حکمی که درباره مرتد ها صادر می شود چه منبعی دارد؟ پاسخ: من در گذشته در این زمینه رساله‌ی مفصلی نوشته ام: رساله نقد مجازات مرتد و سابّ النبی. فصل دهم آن ارتداد در قرآن است. نتیجه این رساله به شرح زیر است: تأمل در تمامی آیات مرتبط با ارتداد نتایج زیر را به دست می دهد: ۱ـ تبدیل ایمان به…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
وحی و نبوت

دین پیامبر قبل از بعثت

پرسش: دین رسول اکرم (ص) پیش از بعثت چه بوده است؟ پاسخ: محمد بن عبدالله (ص) قبل از بعثت یقینا موحد بوده است، اینکه بر دین ابراهیم حنیف بوده یا گونه‌ی دیگر ما اطلاعات کافی نداریم و نمی دانیم. این ندانستن هیچ خللی به هیچ جایی نمی زند. جمعی از علمای بزرگ گذشته نیز در این امر توقف کرده اند چرا که هیچ دلیل معتبری بر اینکه ایشان متدین به ادیان گذشته بوده یا نبوده اند در دست نیست. سید مرتضی از شیعه و غزالی، قاضی عبدالجبار، آمدی و سبکی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مباحث مستحدثه فقهی

برده داری در جهان معاصر

بنده مقاله مسأله برده داری در اسلام معاصر را خواندم. مقاله بسیار جالبی بود و این موضوع را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار داده بود. در انتهای مقاله، نفی مساله برده داری با توجه به دلایل ذکر شده نتیجه گیری شده بود، لکن توضیحات بیشتری در مورد نحوه پیاده سازی و تأثیرات آن در جامعه بشری بیان نشده بود. حال سوال بنده این است که نفی این مساله آیا به معنی تعطیلی کامل احکام در این موضوع است؟ پاسخ: مراد من لزوم تعطیل کامل احکام برده داری در…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
اخلاق

یک کتاب خوب درباره‌ی تهذیب نفس

پرسش: می خواستم نظرشما را راجع به کتاب راه روشن بدانم، آیا توصیه میکیند؟ آیا کتاب دیگری در زمینه تهذیب نفس پیشنهاد می کنید؟ مشخصا می خواستم روش کنار گذاشتن صفات بد را بدانم. پاسخ: کتاب راه روشن ترجمه كتاب المحجة البيضاء في تهذيب الاحياء ملامحسن فیض کاشانی (مترجم محمد صادق عارف، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۲ ، ۸ جلد) کتاب خوبی است . من اصل عربی کتاب را خوانده ام و همواره به آن مراجعه کرده و می کنم، و استفاده از کتاب فیض یا ترجمه‌ی آن را توصیه…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
حقوق عمومی و ولایت فقیه

محاسن و معایب آقای خامنه ای

از خصال پسندیده‌ی ایشان سخنوری، رعایت حلال وحرام در زندگی شخصی، تکیه بر استقلال و تمامیت ارضی و پیشرفت ایران، دفاع از آرمان فلسطین، و آرزوی اعتلای اسلام و تشیع است. البته دیگر دیکتاتورهای جهان هم از خصائل پسندیده بی بهره نبوده اند. نقاط منفی کارنامه‌ی ایشان هم عبارتند از: استبداد، ظلم، قانون شکنی، براندازی جمهوری اسلامی و وهن اسلام.
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
امامت و خلافتوحی و نبوت

ولایت تشریعی ائمه و ختم نبوت

برخی علمای شیعه از آغاز تا کنون ائمه را «علمای ابرار» دانسته ولایت تکوینی یا تشریعی برای ایشان قائل نبوده اند. آنان خداوند را شارع بالذات و پیامبر را شارع بالعرض و ائمه را عالمان امانتدار شریعت نبوی معرفی می کرده اند. هر چه از ائمه(ع) روایت شده یا سخن پیامبر (ص) است یا برداشت و اجتهاد ائمه است، بنابراین تشریعی صورت نگرفته تا خللی به ختم نبوت وارد شود. نه کسی بعد از ایشان ادعای نبوت کرده است، نه تشریع بعد از ایشان ادامه یافته است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مهدویت و غیبت

امام زمان، مهدویت، غیبت و ظهور

با توجه به خفقان شدید قرن سوم منابع موجود در اثبات مهدویت چندان روشن نیست. از آن سو انکار باور شیعه در مهدویت نیز به سادگی ممکن نیست. هر دو سوی مسئله دشوار است. انکار وجود امام زمان را کاری خردمندانه و علمی نمی دانم. باور عمومی قرانی که پایان جهان از آن صالحان است و اینکه مطابق روایات معتبر در آخرالزمان فردی همنام و از نسل پیامبر در عدالت گستری جهان دخیل است برای امید نیکو به پایان جهان کافی است. اینکه مهدی موعود زاده شده و در پرده‌ی…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
علوم قرآن

اعجاز قرآن برای انسان معاصر

محتوای معارفی و اخلاقی قرآن از این لحاظ اعجاز است که فردی امی و درس نخوانده آنها را آورده است. بشری نبودن یا معجزه بودن قرآن در زمان ما نیازمند این است که اولا محتوای مورد بحث فراعقلی بوده یعنی از دسترس عقل انسان امروز بیرون باشد وگر نه دیگر دلیلی بر بشری نبودن آن نیست. ثانیا در ادیان پیشین بی سابقه باشد، والا احتمال اقتباس از آنها مطرح می شود. ثالثا این معارف به میزانی باشند که در هدایت انسان موضوعیت تامه داشته باشند به نحوی که بدون آنها…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
جنس موافق

حقوق اقلیت جنسی و سبک زندگی؟

همجنسگرایی مطلقا پدیده ای مدرن نیست. در گذشته هم وجود داشته است. اینکه در سالیان اخیر کسانی رابطه با جنس موافق را «سبک زندگی» تعریف کرده اند، باعث نمی شود که همین روابط جنسی را در گذشته سبک زندگی ندانیم. پذیرش همجنسگرایی به عنوان «سبک زندگی» زمانی که احتمال اضرار به مفعول وبه ویژه اختلال در اخلاق عمومی به شکل قوی از جانب اکثر پیروان ادیان ابراهیمی مطرح می شود با مانع جدی مواجه است. همجنسگرایان قابل مجازات اعدام نیستند، چرا که اگر همجنسگرایی اعمال غریزه‌ی طبیعی است. کسی را…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
عبادات و مناسک

نذر، صدقه و معامله با خداوند

انجام نذر دو فایده دارد: فایده اول به نذر کننده می رسد و تقرب بیشتری به خدایش پیدا می کند. فایده دوم به فقرا و مساکین می رسد در مواقعی که نذر شده چیزی به ایشان پرداخت شود. معامله با خداوند به این معنی که برای بندگانش کار خیری انجام دهیم کار بسیار پسندیده ای است. صدقه می تواند برای دستیابی به پاداش اخروی یا کاهش عذاب اخروی یا برای این باشد که خداوند رفع حوائج بندگانش را دوست دارد و ما نه برای کسب پاداش نه برای کاهش مجازات…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
خودارضایی

خودارضائی در زمان ضرورت

حرمت خودارضایی کمتر از دیگر ارضائی خارج از ازدواج است. خودارضایی اگر صرفا با خیال و بدون کمک هرگونه تماس اعضا و اشیاء با آلت جنسی صورت بگیرد مکروه است. استمناء با کمک تماس اعضا بدن یا اشیاء با آلت جنسی حرام است.
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۹
مقاله اول: اسنادی از مظلومیت آیت‌الله شریعتمداری

اسنادی از مظلومیت آیت الله شریعتمداری

این اسناد با توضیح مختصری منتشر می شود، شاید حاکمان امروز از اشتباهات حاکمان دیروز پند گیرند و نگذارند تاریخ سه دهه قبل تکرار شود. چهار سند درباره‌ي مصادره‌ی اموال مرحوم آیت الله شریعتمداری در زمان حیاتش است، و ده سند درباره‌ی کوتاهی حاکمان وقت درباره‌ی معالجه و اعزام بموقع وی به بیمارستان. نکته‌ی اول مرتبط با خبر مصادره‌ی خانه ی مسکونی آن مرجع فقید است، نکته‌ی دوم مرتبط با سهل انگاری های قوه‌ی قضائیه در حق جان زندانیان سیاسی بیمار یا زنان و مردان شجاعی که در اعتراض به…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۵
مقاله دوم: اسنادی از شکسته‌شدن ناموس انقلاب

اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب

نه آیت الله شریعتمداری مطلقا سیاه بوده نه آیت الله خمینی مطلقا سفید. دنیای واقعیتها خاکستری است. اشخاص را مطلق نکنیم تا بتوانیم منصفانه و بیطرفانه داوری کنیم. ناموس انقلاب اسلامی اشخاص نیستند، موازین است، میزان های اخلاقی. رهبری ناموس انقلاب نیست تا با نقد او این ناموس مخدوش شود. ناموس انقلاب اسلامی عدالت و اخلاق بوده است. آیا آنها که نگران شکستن قداست آیت الله خمینی هستند، یک صدم آن به شکستن اعتماد مردم، و تَرَک برداشتن موازین اخلاقی و از همه مهمتر عدالت که مبنای همه‌ی اجتماعیات و…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۵
مقاله سوم: ممانعت از اعزام بیمار سالمند مبتلی به سرطان به بیمارستان

ممانعت از اعزام بیمار سالمند مبتلی به سرطان به بیمارستان

نظام جمهوری اسلامی از اعزام بیمار مبتلا به خونریزی مفصل مجرای ادرار به بیمارستان داخل کشور از ۲۷ فروردین ۱۳۶۱ تا ۳ اسفند ۱۳۶۴ علیرغم استغاثه ی بیمار سالمند به محضر رهبر و وساطت دو نفر از بزرگترین علمای تهران (آیات خوانساری و لواسانی) در سالهای ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ ممانعت کرده است. بدیهی است تشخیص سرطان نیاز به نمونه برداری در بیمارستان مجهز دارد. تشخیص بدوی حداقل پنج پزشک متخصص ایرانی از سال ۱۳۶۲ سرطان کلیه، سال بعد بعلاوه سرطان کبد، سال بعد بعلاوه سرطان ریه بوده است. به کدام…
HMouK
۱۳۹۲/۰۹/۲۵