سخنرانی

چرا مسلمانیم؟

نسل جوان ما برای مسلمانی خود در مقابل سه پرسش اساسی قرار دارد. پرسش نخست در مقابل مدرنیته است. آشنایی با علوم تجربی، علوم انسانی، فلسفه های مضاف الهیات جدیدی می طلبد. با الهیات و فقه سنتی نمی توان در دوران جدید از نسل جوان تحصیل کرده انتظار قانع شدن داشت. پرسش دوم نسبت اسلام و خشونت است. نسل جوان ما می پرسد اگر اسلام این است که طالبان و القاعده و بوکوحرام دارد من چرا مسلمان باشم؟ مسلمانان برای حفظ هویت خود چاره ای جز مرزبندی با این تلقی…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۲۸
نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه

نگاهی به کتاب محسن کدیور درباره مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای

محسن کدیور در تازه ترین کتاب خود به نام «ابتذال مرجعیت شیعه» بحثی را درباره مرجعیت آیت الله علی خامنه‌ای گشوده است. موضوع کتاب کدیور، پرداختن به شواهد و مدارکی درباره مدارج لازم برای کسب مرجعیت رهبر دوم جمهوری اسلامی است. او معتقد است که رهبری و مرجعیت او هر دو با قاعده «حفظ نظام اوجب واجبات است» تحصیل شد. با توجه به اینکه آیت‌لله خمینی در اواخر عمر معتقد بود که لزومی ندارد که رهبر مرجع هم باشد و این یکی از دلایل بازنگری قانون اساسی بود، چرا «جناب…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۲۸
نقد کتاب منتشرنشده‌ی علمای ابرار

واحد جوان: پاسخ به شبهه درباره دعای توسل

در این نوع مسائل، سند مرسل هم حجت و معتبر است و ما به گفتار علامه مجلسی، در این گونه موارد، اعتماد داریم. مرحوم «علاّمه مجلسى» فرموده است که در برخى از کتابهاى معتبر آمده است که جناب «شیخ صدوق» این دعاى توسّل را از ائمّه علیهم السلام روایت کرده و گفته است: «این دعا را براى هر حاجتى که خواندم به زودى به اجابت رسید».
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۲۵
اسلام

شعائرالله

در قلمرو شعائر الهی هیچ اتفاق نظری بین علمای اسلام مشاهده نمی شود، به نظر می رسد هر کسی از ظن خود شعائر را تفسیر کرده است. اگر خارج از بحث شعائر وجوب یا حرمت چیزی اثبات نشده باشد با عنوان شعائر نمی توان چیزی به آن افزود. بسیاری از مصادیقی که برای شعائر ذکر شده از مسلمات اسلام نیست و بسیاری از اموری که ترک آنها اسلام و یاد خداوند را دچار خدشه‌ی جدی می کند فراموش شده است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
حقوق زنانخمس

سیادت از طریق مادر

سیادت مایه‌ی هیچ امتیاز شرعی نیست و از طریق مادر نیز منتقل می شود. برخی فقها از جمله سیدمرتضی و شیخ یوسف بحرانی صاحب حدائق تفاوتی بین سیادت از طریق مادر و پدر نگذاشته اند وحق همین است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
دعا و مناجات

سند دعای فرج

دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء» به لحاظ سندی ضعیف و به لحاظ دلالی نزدیک به ادبیات غلات است. دعای «اللهم کن لولیک» بر فرض عدم اشکال در روات منقول از صالحین است، یعنی صدور آن از ائمه جای بحث دارد.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ازدواج

شاهد ازدواج

پرسش: شرایط سنی شاهد ازدواج چیست؟ می توان شاهد زن داشت؟     پاسخ: شهادت در ازدواج مستحب و در طلاق واجب است. شاهد ازدواج شرط سنی و جنسیتی ندارد. هر مسلمان بالغی می تواند شاهد ازدواج باشد.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اصول فقه

مجتهد و حقوق‌دان و قلمرو هر یک

مطابق موازین سنتی تعیین واجبات و ومحرمات غیرضروری به عهده‌ی مجتهد است. نه فقیه حقوقدان است نه حقوقدان فقیه. شریعت سیستم حقوقی نیست تا حقوقدان به جای فقیه بنشیند. این شیوه اخباری هاست که با مراجعه هر کسی به اخبار (و اخباری های مدرن با آیات هم) گلیم خود را از آب می کشند و نیازی به اجتهاد و فقاهت ندارند.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اصول فقه

نقد اجمالی شریعت عقلانی

قبل از هرکاری باید انتظار خود را از کتاب و سنت مشخص کنیم. باید تکلیف خود را با شریعت معین کنیم: شریعت مجموعه ارزشهای اخلاقی است یا نظام حقوقی؟ مرحوم قابل به شریعت به مثابه نظام حقوقی باور داشت با توجیه برخی روایات و اصالة الاباحة می کوشید مفری پیدا کند. آنچه به شدت نقدپذیر است اصل این مبناست یعنی شریعت به معنای نظام حقوقی ولی البته بر مبنای عقل.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اسلام

مسلمان قائل به تحریف قرآن

مسلمانی که قرآن را کلام خداوند می داند اما به غلط معتقد است بخشی از کتاب خدا حذف شده و قرآن موجود همه‌ی آیات الهی نیست «خطاکار» است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
فرهنگ

اسلامی کردن علوم انسانی؟

پرسش: اسلامی کردن علوم انسانی یعنی چه؟ آیا شما آنرا قبول دارید؟     پاسخ: اسلامی کردن علوم زیرمجموعه ایدئولوژیک کردن علوم دنباله روی از تجربه شکست خورده شوروی سابق در مارکسیستی کردن علوم است. در این شیوه تعالیم یک دین یا ایدئولوژی بر یک علم «تحمیل» می شود. پیشرفت هر علمی درگرو رشد آزاد آن است. علوم تجربی اعم از علوم حسی و علوم انسانی مبتنی بر روشهای خاص خود هستند و همچنانکه ریاضی اسلامی، فیزیک اسلامی، زیست شناسی اسلامی بی معنی است، هکذا اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی اسلامی،…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
اسلامفرهنگ

آزادی بیان و ایمان مردم

ایمان واقعی آنگاه بروز می کند که فرد در محیط آزاد و در مواجهه با رقبا به ارزش ایمان خود را پی برده باشد. راستی آیا در جوامع آزاد مومن یافت نمی شود یا ایمان عامه‌ی مردم متزلزل شده است!؟ نه. راه صیانت از ایمان عامه‌ی مردم ارتقای زبان مبلغان دینی، ورود مقتدرانه در بحث آزاد و عامل بودن نمایندگان دین است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۹
ازدواج

نکاح معاطاتی

اگرچه با وجود رضایت طرفین و عدم مانع شرعی و اراده‌ی ازدواج طرفین زن و شوهر محسوب می شوند ، اما بارکردن لوازم شرعی به خصوص در زمان اختلاف و طلاق باعث مشکلات فراوانی می شود. تحقق ازدواج نیازمند مُبرز صریح عرفی است. این ابراز حداقل به سه صورت ممکن است: ابراز لفظی صیغه‌های مشهور نکاح، ابراز لفظی صریح پیمان ازدواج از سوی طرفین به غیر صیغه های مشهور، کتابت صریح در ازدواج. احتیاط مستحب در طریق اول است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۸
احکام جزائیحقوق زنانجهاد

حکم کنیز و برده در این زمان

اگر در این زمان جنگی رخ دهد شرعا هیچ زنی کنیز و هیچ مردی غلام محسوب نمی شود و جز اسیر جنگی کس دیگری در کار نیست. احکام بردگی موجود در متون اسلامی احکام موقت و منسوخ محسوب می شوند و با ذهنیت امروز نمی توان درباره شرائط و احکام دیروز قضاوت کرد.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۸
آشامیدنی‌ها

تفاوت الکل طبیعی و مشروب الکلی

پرسش: در خصوص استحاله شدن الکل در فرایند تولید سرکه لازم است یادآوری کنم همانطوری که اطلاع دارید در فرایند تولید سرکه (اسید) از انگور (قند) یک ماده واسط وچود دارد که همان شراب (الکل) است. تبدیل هر یک از این مواد به یکدیگر توسط جانداران ریز (مخمر و باکتری) صورت می گبرد. همانگونه که در شیمی معدنی اشاره می شود هیچ واکنش شیمیایی در یک محیط محدود به صورت 100 درصد و یکطرفه نبوده. این مسئله در زیست شیمی و واکنشهای موجود در جانداران زنده نیز وجود دارد. بنابراین…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۸
احادیثدعا و مناجات

تاریخچه‌ی لعنهای انتهای زیارت عاشورا

صد لعن انتهایی زیارت عاشوراء و مشخصا لعن خلفای سه گانه یقینا در کتاب مصباح المتهجد کبیر شیخ طوسی نبوده است و از قرن دهم به تدریج وارد نسخه‌های این کتاب شده است. متاسفانه نسخه‌ی چاپی بر اساس نسخ قرن دهم به بعد که این فقرات را داخل متن کرده اند منتشر شده و هیچ اشاره‌ای به این نکته بسیار مهم نکرده اند.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۸
یادداشت

حکومت بی‌اخلاق

جمهوری اسلامی مجاز است نظر دینی خود را تبلیغ کند، اما مجاز نیست نظر خود را به شهروندانش تحمیل کند. از آن بالاتر مجاز نیست به شهروندانی که نظر دینی زمامداران را باور ندارند بهتان بزند و آبروی آنها را بریزد. اگر پوشش موی بانوان در فقه سنتی واجب است، در همان فقه ریختن آبروی مردم و بهتان و افترا زدن به ایشان هم حرام است. متهم کردن بانوانی که در برابر روسری اجباری مقاومت می‌کنند به فحشاء و بی عفتی خلاف موازین اخلاقی و شرعی است. مستندا اثبات کرده…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۸
خودارضایی

خودارضائی، گناه، تأهل

پرسش نخست: در باب کبیره یا صغیره بودن یا گناه یا گناه نبودن استمناء سوالی داشتم . با توجه به اینکه آمار سن ازدواج بسیار بالا رفته و مشکلات فراوان مالی و  فرهنگی وجود دارد، خیلی از مردم مسلمان با این که قصد گناه ندارند اما به دلیل مسائل جنسی خدادادی دست به استمناء می زنند. به گفته پزشکان انزال منی  اگر برای مدت طولانی انجام نشود بسیار برای بدن مضر خواهد بود و یکی از علل بروز سرطان پروستات ، عدم تخلیه متوالی مایع منی  است.و بهترین کار،  انزال…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۷
نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه

محمدی، شک نفهم‌ها در مقام علمی رهبر

آیت‌الله مومن اکنون گفت‌وگویی درباره رهبر جمهوری‌اسلامی با نشریه "پاسدار اسلام" انجام داده و درباره سطح سواد حوزوی او سخن گفته است. با این حال به گفته دست‌اندرکاران این نشریه وی "هنگامی که در میانه گفت و شنود دریافت که در صدد پاسخ‌گویی به شبهه‌افکنی‌های گریختگان از ملک و ملت هستیم، با تأکید بر این نکته که «ادعاهای این عده ارزش پاسخ‌گویی ندارد» گفت و شنود را به پایان برد و برای آنان «هدایت الهی» را خواستار شد".
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۳
نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه

گفت و شنود با حضرت آيت‌الله محمد يزدي

واقعاً چنین تعابیری دروغ پردازی مطلق و نمایانگر نوعی عصبانیت جنون‌آمیز است. احتمال مزدوری گویندگان این دروغ‌ها هم منتفی نیست، چون معنا ندارد که کسی بدون دلیل و حضور در این جلسات، این طور در باره آن دروغ بگوید. من که به‌تنهایی در آن جلسات شرکت نمی‌کردم. افرادی که در آنجا بودند، همگی نزد حوزه و مراجع از صلاحیت علمی و اخلاقی بالایی برخوردارند. این بی‌تقوایی محض است که انسان شهادات این بزرگان را نادیده بگیرد و یا به آن انگ دنیاطلبی بزند.گویا اینکه این جمع از علما به خاطر…
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۲
نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه

گفت و شنود با حضرت آيت‌الله محمد مومن

شنیده‌ام بعضی از آدم‌های نفهم، حرف‌های بی‌مبنایی در باره علمیت جناب ایشان زده‌اند. خیر، ایشان قطعا و بلاخدشه، مجتهد مطلق و درفقه واصول و رجال بسیار متبحر است. مقام علمی ایشان فراتر از تشکیکات یک عده مغرض است. در آن جلسات هم بسیار اهل دقت‌نظر بودند و بسیار هم خوب استدلال و همه مسائل رابسیار خوب درک وطبعا به همین کیفیت هم استنباط و اجتهاد می‌کردند.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۱۱
بخش چهارم. تسلیت‌ها و تبریک‌ها

تبریک آزادی بهزاد نبوی

بازگشت شما از زندان کوجک به زندان بزرگ را تبریک می گویم. مقاومت جوانمردانه‌ی شما در مقابل بیداد و تجاوز به حقوق ملت قبل و بعد از انقلاب از حافظه‌ی ملت ایران فراموش نمی شود. با مجاهدتهاهای شما و دیگر زندانیان دلاور و محصوران سرفراز آینده‌ی ایران سبز است.
HMouK
۱۳۹۳/۰۳/۰۱