مرداد ۱۳۹۳

مقاله

واعظِ شِحنه‌شناس، این عظمت گو مفروش

جناب آقای مؤمن قمی در جدالی غیرحَسَن بدون این‌که زحمت مطالعه‌ی کتابهای مرا بر خود هموار کنند، تنها بر اساس شنیده‌هایش با نسبت‌دادن آراء اینجانب به «حرف‌های بی‌مبنا»، «لاطائلات»، «بی‌ارزش بودن»، «حیف وقت برای پاسخ‌گویی»، و انتساب «بعضی آدمهای نفهم»، «یک عده مغرض» به این حقیر و بالاخره با افترای «سقوط تا آنجا که کلا در اختیار اغیار قرار گیرد»، به دلیل کم‌آوردن در «نقد علمی ماقال» که شیوه‌ی مرضیه‌ی ائمه‌ی مدرسه‌ی اهل‌بیت است به «تخریب ضداخلاقی مَن قال» که مشی رایج تفکر جزم‌اندیشانه و ارباب قدرت است درغلتیده‌است.
جناب آقای مؤمن قمی فردی را از نظر شرکت در دروس و پیشرفت علمی ضعیف اعلام کردند که اولا در امتحانات کتبی سراسری حوزه‌ی علمیه‌ی قم در سال ۱۳۶۷ نفر اول شده و از مراجع وقت جایزه گرفته است، ثانیا در محضر قوی‌ترین اساتید وقت قم طی شانزده سال درس خوانده، ثالثا از فقیه اقدم و افضلی همچون مرحوم استاد منتظری و نیز آقای موسوی اردبیلی اجازه‌ی اجتهاد دارد، رابعا طی چهارده سال یکی از اساتید موفق حوزه در مدارس رضویه و مرحوم گلپایگانی بوده، خامسا یکی از مدعوین جلسات علمی دبیرخانه‌ی مجلس خبرگان رهبری در سالهای ۷۳ تا ۷۶ بوده است. ۴۷ تعلیقه‌ی آقای مؤمن بر مقاله‌ای که اکنون در کتب حکومت ولایی و حکومت انتصابی مندرج است بهترین سند علمیت نویسنده است. برخلاف ادعای بی‌پایه‌ی آقای مؤمن والدین نویسنده نه با عزیمت او به حوزه موافق بوده‌اند نه با معمم‌شدن وی. بدبختی و خوشبختی توسط ولی فقیه تعیین نمی‌شود. منتقد ولایت فقیه بودن هیچ تلارم منطقی با به دام مخالفان اسلام افتادن ندارد. آقای مؤمن قمی با شاقول سیاست با اظهاراتی بی پایه و غیرمنصفانه و خلاف واقع سندی دیگر بر بی‌اعتباری آراء فقهای شورای نگهبان و روحانیون حکومتی ارائه کرده است.
در قاموس این قوم هر که با نظر رسمی همراهی و هماهنگی کرد باسواد و اهل فضل است و از امتیازات مادی و معنوی برخوردار می‌شود، و هرکه همسو نبود یا زبانم لال انتقاد کرده بود ، نه تنها از همه‌ی حقوق و امتیازات مسلوب می‌شود بلکه در اینکه اصلا درس هم خوانده یا فهم کرده است تردید می‌شود. وقتی سیاست آقایان عین دیانتشان باشد سکان دیانت را سیاست به دست ‌می‌گیرد و همه‌ی داوری های علمی و دینی آغشته به تنگ‌نظری‌های سیاسی می‌شود. جامعه‌ی مدرسین مادر جزم اندیشی و شورای نگهبان از شاخه‌های آن است و جز همین منوال غیراخلاقی از آنها انتظاری نبوده و نیست.

مرجعیت شیعه در پی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ ایران

انقلاب عملا‌ً‌ باعث شد که در موقعیت مرجعیت سیاسی و همسو با حکومت به شدت افزایش پیدا کند و از منزلت اجتماعی مراجع و روحانیون غیر همسو و نه لزوما‌ً سیاسی، غیر همسو، به شدت کاسته شود و با مراجع و روحانیونی که ابراز مخالفت ولو اندک می‌کردند، برخورد حذفی صورت بگیرد

نقد آراء دینی

نقدهای منتشره بر کتابهای کاغذی کدیور در بوته‌ی آمار

بر ۹ کتاب منتشر شده جمعا ۲ کتاب و ۱۳۷ مقاله و یادداشت با عنوان نقد و بررسی انتشار یافته است. به‌طور متوسط بر هر کتاب ۱۵ نقد منتشر شده است. پنج کتابی که نقدهای بیشتری بر آنها منتشرشده عبارتند از: نظریه‌های دولت در فقیه شیعه (۲۸ نقد)، دغدغه‌های حکومت دینی (۲۸ نقد)، حق الناس (۲۶ نقد)، سیاست نامه‌ی خراسانی (۲۱ نقد)، حکومت ولایی (۲۰ نقد). دو کتاب مستقل نیز در نقد کتاب حکومت ولایی منتشرشده است. اکثر ناشران نقدها با بودجه‌ی بیت المال اداره می‌شوند. انتشار نقدها از سال ۱۳۷۱ آغاز شده اند. به طور متوسط سالی ۷ نقد منتشر شده است. نشریاتی که بیشترین نقد را منتشر کرده‌اند: در میان فصل‌نامه‌ها حکومت اسلامی و حوزه (هریک با ۴ نقد)، در میان ماه نامه‌ها بازتاب اندیشه (۸ نقد)، و در میان روزنامه ها رسالت (۲۷ عنوان، هر عنوان بین یک تا ۱۳ قسمت). به لحاظ تعداد نقد آقای دکتر بهزاد حمیدیه بیشترین تعداد نقد را به خود اختصاص داده است: ۸ نقد.

اخبار

رونمائی از کتاب «شریعت و سیاست» پس از ۶ سال

شریعت و سیاست: دین در عرصه‌ی عمومی، ۴۵۷ صفحه، تاریخ تدوین ۱۳۸۷؛ تاریخ انتشار الکترونیکی ۱۳۸۸ پس از ناامیدی از امکان انتشار کاغذی؛ تاریخ طرح جلد: مرداد ۱۳۹۳ پس از اطمینان از ممنوع‌القلمی نویسنده؛ رونمایی کتاب پس از شش سال!

مقاله

زهی طريقت و ملت زهی شريعت و كيش

فقیهی که مهمترین پشتوانه‌ی فقهی جمهوری اسلامی در حال حاضر است، و کمتر مصاحبه می‌کند، طی ده ماه اخیر طی سه مصاحبه که دو مورد آن منحصرا به رد و جرح آراء اینجانب اختصاص داشته به شدتی بی‌سابقه به دو کتاب الکترونیکی این قلم «ابتذال مرجعیت شیعه: استیضاح مرجعیت مقام رهبری» و «فراز و فرود آذری قمی» تاخته و نویسنده را بر خلاف اخلاق و شرع مورد جرح و تخریب قرار داده است. شواهد متکلفانه‌ی ارائه شده از سوی آقای مؤمن بر اجتهاد مطلق آقای خامنه‌ای قبل از خرداد ۱۳۶۸ قابل قبول نیست و معارض با گواهی اجتهاد مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۹ خود وی است. توجیهات فقیه شورای نگهبان درباره‌ی انتخاب رهبری توسط مجلس خبرگان قبل از تصویب بازنگری قانون اساسی در مرداد ۱۳۶۸ خلاف قانون اساسی است و وجاهت قانونی ندارد. آن‌چه جناب آقای مؤمن در مصاحبه‌ی بهار ۱۳۹۳ درباره هدف جلسات فقهی پنجشنبه‌ها اظهار داشته‌اند یعنی اینکه «مراتب فقهی و علمی جناب آقای خامنه ای برای فضلای شرکت‌کننده بیشتر ثابت شود و آنها هم به دیگران منتقل کنند.» اختراعی جدید، خلاف نظرات منتشرشد‌ه‌ی سابق خودشان در سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۸۷، و مطمئنا خلاف واقع است. با توجه به اسناد معتبر موجود تکذیب آقای مؤمن مبنی بر اینکه در گذشته با مرجعیت آقای خامنه‌ای موافق نبوده‌است، مسموع نیست. مطابق اسناد موجود که برای دومین بار توسط شاهد موثق تأیید شد، تکذیب آقای محمد مؤمن قمی مسموع نیست. آقای مؤمن این مطلب را برای احمد منتظری در سال ۱۳۸۵ در زمان اعتصاب غذای اکبر گنجی نقل کرده است. جناب آقای خامنه‌ای در زمان مراجعه‌ی آقای مؤمن به رهبری برای رفع حصر غیرقانونی احمد آذری قمی بیمار ۷۳ ساله‌ی مبتلا به سرطان خون در پائیز ۱۳۷۷می‌گوید: «مُرد که مُرد، به دَرَک!» کمتر از دو ماه بعد احمد آذری قمی با وضعیت دردناکی از دنیا می‌رود.

فهرست نقدهای کتاب بهای آزادی

متن کامل کتاب نقد یک رویداد، متن کامل مقاله‌ی محمدرضا بندر‌چي با عنوان نقدي بر كتاب بهاي آزادي محسن كديور و مشخصات بخش مرتبط از کتاب وظیفه دشوار نظارت بر اجرای قانون اساسی

ماه رمضان در ایران

فوائد و مضرات! روزه، کفاره روزه، رؤیت هلال، مجازات روزه‌خواری در ملأ عام، زکات فطره، امتیازات مالی سادات، شادمانی در رمضان، دعای قرآن به‌سر و توسل به ائمه در شبهای قدر

اخبار

تسهیلات جدید وبسایت

در آستانه‌ی عید سعید فطر خدمات جدیدی در وبسایت عرضه شده است. با توجه به کثرت رو به افزایش نقد به کتابها، مقالات و آراء محسن کدیور و برای دسترسی آسان‌تر کاربران وبسایت به آنها دسته بندی این نقد و بررسی‌ها آغاز شده است. کار با ده دسته از نقدها آغاز شده است: نقد و بررسی‌های هشت کتاب (نظریه‌های دولت در فقه شیعه، حکومت ولائی، دفتر عقل، مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقاعلی مدرس طهرانی، مأخذشناسی علوم عقلی، اسنادی از شکسته‌شدن ناموس انقلاب، فراز و فرود آذری قمی، استیضاح رهبری و ابتذال مرجعیت شیعه) و دو دسته‌ی نقد آراء دینی و سیاسی.

فهرست نقدهای کتاب دفتر عقل

شش نقد و بررسی کتاب دفتر عقل مجموعه مقالات فلسفی کلامی، انتشارات اطلاعات، تهران، ۱۳۷۷، چاپ دوم، ۱۳۸۷، ۴۸۳ صفحه

نامه‌ی یک نویسنده‌ی ممنوع‌القلم به وزیر ارشاد

مقامات مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر خلاف قانون برای هیچیک از این دو کتابِ تجدیدچاپی (حق الناس و حکومت ولائی) مجوز ترخیص از چاپخانه صادر نکردند. هر دو ناشر پس از مراجعه به مسئولان به این نتیجه رسیدند که به کتابهای این نویسنده به این زودی اعلام وصول نخواهند داد. بلکه فعلا تا اطلاع ثانوی هیچ کتابی از وی اجازه انتشار نخواهد یافت. علت اصلی این ممانعت که به ناشران نیز شفاها تفهیم شده کتابهای الکترونیکی و مقالات این‌جانب است که از طریق وبسایت شخصی‌ام اخیرا منتشر شده است، حساسیت اصلی روی کتاب «ابتذال مرجعیت شیعه: استیضاح مرجعیت مقام رهبری» (اردیبهشت ۱۳۹۳) و مقاله‌ی «چنین کنند زمامداران با رقبای منتقدشان» (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) در اعتراض به حصر غیرقانونی خانم زهرا رهنورد و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بوده است. معنای این اقدامِ مقامات فرهنگی کشور این است که از یک‌سو تجدید چاپ کتابهای یک نویسنده به دلیل کتابها و مقالات دیگرش ممنوع شده، و از سوی دیگر تصمیم‌گیرندگان اصلی فرهنگی کشور نویسنده‌ای را برخلاف قانون «ممنوع‌القلم» کرده‌اند.

اخبار

ممانعت از تجدید چاپ کتابهای کدیور

وزارت ارشاد از دادن مجوز ترخیص به چاپخانه‌ امتناع کرد: مورد اول چاپ پنجم کتاب «حق‌الناس: اسلام و حقوق بشر» توسط انتشارات کویر در اوایل فروردین ماه جاری و مورد دوم چاپ ششم «حکومت ولایی» توسط نشر نی در خرداد ماه جاری. بعد از انتشار کتب الکترونیکی اخیر کدیور فشار بر وزارت ارشاد برای ممنوع‌القلم کردن کدیور بالا گرفته است.

لوازم عدم بخشش همه گناهان مگر شرک

هدف اصلی اسلام ساخته شدن جان آدمی از طریق وحدت با جانان است.ایمان به خدا منحصر به شهادتین زبانی نیست، اثری در عمل و اثری در قلب دارد. این آثار به تربیت و اخلاق آدمی منجر می شود. بخشش خداوند تنها مشمول حق الله است. اما حق الناس تا زمانی که صاحبان آن متجاوز به حقشان را نبخشند مشمول بخشش خداوند نمی شوند. تقدم حق الناس بر حق الله که از مسلمات تعالیم اسلامی است معنایش تقدم اخلاق و حقوق آدمی بر حقوق الهی از قبیل عبادات است. اگر نامسلمانی در دل به امر متعالی باور دارد و در عمل هم جز خیر نکرده است دلیلی نداریم جهنمی باشد. مسلمانی که در دل معلوم نیست ایمانش چگونه است و عملش نیز مجموعه رذایل است دلیلی بر بهشتی بودنش نداریم. نه هر نامسلمانی مشرک است نه هر مسلمانی موحد مؤمن!

شب اول قبر، نکیر و منکر

عالم قبر همان عالم برزخ است و با مرگ آغاز می شود. از آنجا که غالبا شب اول مرگ با شب اول قبر یکی است به آن شب اول قبر اطلاق شده است. اصل سوال توسط دو ملک (نکیر و منکر) در ابتدای برزخ در روایات فراوانی وارد شده است. اما جزئیات آن سوالات اتفاقی نیست و جای بحث دارد. بسیاری از نکات عالم برزخ به زبان نمادین است و متناسب با عقلانیت مخاطبان اولیه تشریح شده است.

جراحی زیبائی

جراحی زیبائی به هر دلیلی اگر برای بدن ضرر نداشته باشد و به لحاظ پزشکی مجاز باشد و موازین دینی در زمان جراحی رعایت شود، به خودی خود منع شرعی ندارد.

سلولهای عصبی و مخطط عضلانی و اثبات روح

عدم تغییر گروهی از سلولها در طول زندگی معنایش «بقای آنها بعد از مرگ آدمی» نیست. کدام دلیل زیست شناسی اثبات کرده است که بعد از دفن شدن انسان اینگونه سلولهای عصبی و مخطط عضلانی نمی پوسند و پس از حشر آدمی با همین سلولهای بدن دنیویش محشور می شود!؟