مهر ۱۳۹۴

شرح آثار عرفانی ابن سینا

برنامه شرح آثار عرفانی ابن سینا

شرح آثار عرفانی ابن سینا، جلسات ماهانه محفل فرهنگ و خرد در دانشگاه کارولینای شمالی، چپل هیل، کارولینای شمالی، درس عمومی به زبان فارسی در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴. سلامان و ابسال، حی بن یقظان، رسالة فی العشق؛ اشارات، نمطهای ۸ تا ۱۰: فی البهجة والسعادة، مقامات العارفین، اسرارالآیات؛ و قصیده عینیه

اطلاعیه و نامه

حکم اعدام طاهری وهن اسلام است

زندانی عقیدتی محمدعلی طاهری به اتهاماتی از قبیل ارتداد، افساد فی الارض، و توهین به مقدسات در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده است. ظاهرا مستند این اتهامات چیزی جز کتب منتشرشده‌ی ایشان نیست. اینجانب در مطالعه‌ی کتب طاهری کم‌ترین دلالتی به تحقق عناوین یادشده نیافتم. احدی را نمی توان به‌عنوان ارتداد مجازات کرد چه برسد به‌این که به اعدام محکوم نمود. کافی است فتاوا و مستندات حکم دادگاه بدوی منتشر شود تا بی‌پایگی آن عیان گردد. شهروندان دگراندیش را با اتهام افساد فی الارض محکوم به اعدام کردن تکرار روش سیاه انکیزیسیون در حکومت آباء کلیسا در قرون میانه است. راه مواجهه با فکر و سلوک عرفانی (به زعم حاکمیت باطل) «نقد علمی» است نه زندان و مجازات و اعدام.

اخبار

مکتوبات کدیور در دیگر وبسایت‌ها، فیس‌بوک و کامنت‌ها

مقالات و دیگر آثار محسن کدیور منحصرا در وبسایت رسمی ایشان منتشر می‌شود. بازانتشار این مطالب تنها «با ذکر مأخذ» بلامانع است. این مکتوبات توسط نویسنده به هیچ وبسایتی ارسال نشده و نمی‌شود. صفحه‌ فیس بوک کدیور زیر نظر خود وی اداره می‌شود. اما به دلیل کمبود وقت، ایشان شخصا در فیس بوک حضور ندارد. بهترین راه تماس با کدیور، طرح پرسش، پیشنهاد، انتقاد و اظهار نظر ایمیل عمومی وبسایت وی است. ضمن تشکر از کاربرانی که در فیس بوک یا پای مطالب منتشره از ایشان در دیگر وبسایتها کامنت گذاشته‌اند، اگر تمایلی به دریافت پاسخ از جانب وی دارند، کامنت خود را در قالب ایمیل به نشانی [email protected] ارسال کنند، در غیر این صورت منتظر پاسخ به کامنت‌شان نباشند!

اطلاعیه و نامه

درگذشت ناصر قربان‌نیا

ناصر قربان‌نیا استاد حقوق و نویسنده‌ی کتابهای «اخلاق و حقوق بين‌الملل» و «عدالت حقوقی» در فاجعه‌ی مشکوک منا از دنیا رفته است. قربان‌نیا را چه در زمان تحصیل در حوزه‌ی علمیه‌ی قم و چه در زمان تدریس در دانشگاه مفید به خیر و صلاح و خوش‌فکری می‌شناختم. او حقوق‌دانی فاضل بود که در عنفوان شکوفایی علمی ما را به سوگ خود نشاند.

حج

چهار مسئله‌ی مهم حج

وجوب فریضه‌ی حج متوقف بر تحقق استطاعت است. استطاعت اعم از مالی، بدنی، زمانی و سَربی (راه) است. نوع چهارم استطاعت اولا فقدان مانع در راه رسیدن به میقات، ثانیا فقدان مانع در اتمام اعمال و مناسک حج، ثالثا عدم خوف جانی، مالی، بدنی و آبرویی در حج است. این مسئله مستحدث نیست و از دیرباز در فقه سابقه داشته است. هر زمان امنیت ادای مناسک حج از جمله امنیت جانی حجاج تامین نشده باشد، وجوب حج ساقط است، چرا که مرحله‌ی چهارم استطاعت محقق نشده است، و حج واجب به زمانی موکول می‌شود که خوف ضرر رفع شده باشد. با توجه به مشکلاتی که به دلیل کثرت بیش از حد حجاج و فقدان مدیریت لازم در ماه ذیحجه مشاهده می‌شود احتیاط وجوبی عدم جواز تشرف افراد به عنوان حج استحبابی (تشرف چندین باره به حج) در چنین شرائطی است. با توجه به اینکه بسیاری از مسلمانان زیر خط فقر زندگی دشواری می‌گذرانند، برگزاری عمره مفرده‌ی مستحب و مخارج آن فاقد هرگونه وجاهت شرعی است. اولی و احوط وجوبی این است که در غیر حج واجب هزینه‌ی سفر مکه و مدینه صرف رفع فقر و حوائج ابتدایی افراد مسکین و فقیر در جهان اسلام شود.