کرونا و دینی که افیون توده هاست

کرونا و دینی که افیون توده هاست

مواجهه برخی دینداران مرتجع با ویروس کرونا یا بیماری کووید ۱۹ باعث تاسف است، از هندو و مسیحی گرفته تا مسلمان شیعه. یکی نوشیدن ادرار گاو را شفابخش تلقی می کند، دیگری در کلیسا بوسه زدن بر مظاهر عیسی مسیح را عامل شفا می پندارد، و این یکی هم حرم امام‌ها و امام زاده ها را دارالشفا معرفی می کند. همگی سر و ته یک کرباسند. هنوز واکسن کرونا ساخته نشده است و به لحاظ علمی ابهامهای فراوانی درباره آن هست. اما از فلان کشیش مسیحی و فلان روحانی شیعه می شنویم که داروی کرونا را کشف کرده اند و مشتی نادان هم دنبال سر این مدعیان جاهل راه افتاده اند.

ویروس کرونا حداقل از بهمن ماه از طریق پروازهای مرتب شرکت ماهان در ایران و مشخصا شهر قم منتشر شده است. خبررسانی از وجود کرونا در ایران (قم) از اوایل اسفند زمانی که دو نفر با این ویروس فوت کردند شروع شد. علیرغم درخواست مسئولان بهداشت کشور برای بستن اماکن مذهبی در شهر قم این خواسته منطقی تا أواخر اسفند اجابت نشد و زمانی که بالاخره با گذشتن رقم کشته های کرونائی از مرز نهصد نفر بستن درِ حرمهای امام رضا در مشهد و حضرت معصومه در قم (و عبدالعظیم در شهر ری و مسجد جمکران که اعتبار مذهبیش زیر سوال است) بالاخره ابلاغ شد. با انتشار خبر بسته شدن درِ این اماکن مذهبی جمعی معلوم الحال از گروههای فشار (از خودی‌های نیروهای امنیتی، نظامی و بسیج) به مخالفت با این تصمیم منطقی برخاستند و با شکستن درِ حرم در مشهد و قم مجتمعانه داخل حرم شدند و برخلاف دستورات بهداشتی نقض قانون کردند.

پیروی از توصیه های بهداشتی مسئولان مورد تاکید و حمایت کلیه مراجع تقلید و علمای دینی است. هرچند اغلب آنها از توصیه اخلاقی پا را فراتر نگذاشته اند. این انتقاد وارد است که مراجع تقلید باید با توجه به توصیه های اکید مسئولان بهداشتی هرگونه اجتماع در محافل مذهبی و مشخصا اماکن دینی از جمله حرم ائمه و اما‌مزاده ها را تا رفع کامل خطر جهانی و اشاعه مرض کشنده «حرام» اعلام کنند.اما نظام موظف بوده و هست که با اتخاذ مقررات لازم الاجرا از قبیل قرنطینه و محدودیت سفر و تجمعات از پخش ویروس جلوگیری کند.

جمهوری اسلامی اغلب قریب به اتفاق آزادی های قانونی مردم را نقض کرده اما در پیشگیری از بیماری خطرناک واگیردار آزادی خواه شده است و با قرنطینه و محدودیت آزادی‌های مردم مخالفت می کند! سیاستهای نظام (علی خامنه ای) و دولت (حسن روحانی) در مورد ویروس کرونا چه در کتمان اولیه، چه در تاخیر در اعلام، و چه در عدم اتخاذ سیاستهای علمی در مواجهه با بیماری ناکارآمد، ضعیف و قابل پیگرد قانونی است.

جاهلانی که به قصد تقربْ ضریح امام یا امام زاده را می لیسند، یا بسته شدن درِ حرم را برنمی تابند و دری که به حکم قانون و قاعده نبوی «لاضرر ولاضرار فی الإسلام» بسته شده با حماقت خود می شکنند، از سه جهالت رنج می برند: جهالت علمی، جهالت دینی و جهالت مذهبی.

جهالت علمی یعنی بی اعتنایی به مسلمات دانش پزشکی. چون ویروس و میکروب را نمی بیند توهم می کند که خطری در کار نیست. اما همین افراد چون بلایای طبیعی از قبیل سیل یا بلایای انسانی از قبیل بمباران و موشک باران را با چشمشان می دیدند هرگز به حرم پناه نمی بردند و لمس می کردند که در این بلاها حرم و غیرحرم هیچ فرقی ندارند. باید به این جاهلان تفهیم کرد که ویروس نادیدنی هر اجتماع انسانی اعم از مذهبی و غیرمذهبی را آلوده می کند و عملا وسیله پاکسازی حضرت عزرائیل است.

اما جهالت دینی یعنی غفلت از اینکه خداوند با أسباب و مسببات در جهان اوامرش را پیش می برد. رابطه طبیعی علت و علول از سنن الهی است. بیماری ها علت طبیعی دارند و دینداران برای مقابله با بیماری چاره ای جز رعایت أصول بهداشتی و پزشکی ندارند. دعا و توکل هرگز جانشین پیشگیری و علاج علمی نیست. اما بعد از عمل به موازین بهداشتی و قواعد پزشکی توکل و دعا برای دیندار راهگشا و قوت قلب و سکینه روحی است.

اما جهالت مذهبی یعنی باور به دارالشفا بودن حرم ائمه و امام زاده ها و مخالفت با بستن آنها. در کتب فقهی در زمانی که سفر به مکه و مدینه برای حج واجب مخاطره جانی – به هر دلیل چه ناامنی راه، چه مرض واگیردار – داشته باشد سفر حرام و وجوب حج در آن شرایط ساقط است. زیارت حرم ائمه نهایتا مستحب است نه واجب. در زمان شیوع بیماری زیارت حضوری نه تنها استحبابی ندارد بلکه اگر حضور برای خود شخص یا دیگران خطر جانی داشته باشد حرام است. امام زاده ها هم ثوابی جز زیارت قبر مؤمنان صالح ندارند. در نهایت بسته شدن درِ این اماکن مذهبی فعلی خداپسندانه، شرعی، قانونی و علمی است.

جاهلانی که با شعار حیدر حیدر مایه وهن مذهب و شین و خجالت اهل بیت می شوند دست پرورده جمهوری اسلامی برای سرکوب منتقدان و مخالفان قانونی بوده اند. اینها ربطی به مراجع ندارند، بلکه پیرو خط مداحان هستند. در زمان مرحوم بروجردی ایشان به برخی أمور در زمان عزاداری محرم اعتراض کرد. هیأتهای سینه زن پاسخ دادند ما ۳۶۴ روز مقلد شما هستیم یک روز – عاشورا – هم شما ما را آزاد بگذارید و به حرف ما عمل کنید!

منابر مذهبی که با «مغزشویی» مخاطبان خود پیش رفته اند و اموری خلاف واقع به مردم ساده دل متدین تحویل داده اند اکنون در مواجهه با ویروس کرونا اعتبارشان برباد رفته است. کارل مارکس فیلسوف بزرگ آلمانی دین را افیون توده ها دانست. سخن او درباره دینِ خرافاتی، دینی که در حوزه علوم تجربی و علوم اجتماعی و انسانی هم به گزاره های اثبات نشده متافیزیکی متوسل می شود درست است. چنین دینی حقیقتا افیون توده هاست. سخنان نماینده مجلس خبرگان در اینکه چگونه تربت امام حسین تنگی نفسش را درمان کرده – یکی دو روز قبل از درگذشتش با کرونا – شنیدنی است. چنین علامه هایی عضو عالی ترین مجلس کشور هستند و قرار است با چنین بینش مترقی رهبر تعیین کنند. اسلام بنیادگرای حاکم کشور با این بینش افیونی از اسلام مردم را «استحمار» می کند.

***

بخشی از نکات فوق در مصاحبه زیر مطرح شد:

مصاحبه با جمال الدین موسوی، برنامه شصت دقیقه، تلویزیون بی بی سی فارسی، ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷ مارس ۲۰۲۰

دریافت فایل صوتی 

۲۸ اسفند ۱۳۹۸