حقوق شهروندی اقلیتهای دینی غیر رسمی

متن پاسخ آیت الله العظمی منتظری به پرسش در مورد “حقوق پیروان فرقه بهاییت”

اردیبهشت ۱۳۸۷

‏ ‏سؤال : ضمن عرض سلام و خسته نباشيد خدمت حضرت آيت الله العظمي منتظري

‏ ‏سؤال بنده در مورد جايگاه حقوقي پيروان فرقه بهاييت و نظر جنابعالي در قبال اين رفتار است . البته بر همه ما واضح‏ ‏است كه بهاييان از ديدگاه فقه اسلامي هيچ گاه مشروعيت ديني نداشته و ندارند. با اين حال سؤال اينجاست كه آيا‏ ‏فارغ از حقوق ديني ذكر شده در قانون براي اقليت هاي رسمي چون يهوديان و زرتشتيان پيروان اين فرقه حق‏ ‏برخورداري از حقوق شهروندي را دارند يا نه ؟ رأفت اسلامي چقدر در مورد اين چنين گروههايي صدق مي‎كند؟

‏ ‏ضمن آرزوي سلامتي و پايداري براي شما در تمام مراحل خدمت به آستان الهي

‏ ‏جواب :

‏ ‏بسمه تعالي

‏ ‏با سلام و تحيت

‏ ‏فرقه بهاييت چون داراي كتاب آسماني همچون يهود، مسيحيان و زرتشتيان نيستند در قانون اساسي جزو اقليت هاي‏ ‏مذهبي شمرده نشده اند، ولي از آن جهت كه اهل اين كشور هستند حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندي برخوردار‏ ‏مي‎باشند; همچنين بايد از رأفت اسلامي كه مورد تأكيد قرآن و اولياء دين است بهره مند باشند.

‏ ‏ان شاء الله موفق باشيد.

منبع

——————

محسن کدیور؛ پرسش و پاسخ حقوق بشر و روشنفکري ديني؛ آفتاب، ماهنامه ادبي اجتماعي فرهنگي دانشجويي دانشگاه واترلو، کانادا، شماره ۸ ، تیر و مرداد ۱۳۸۵. کتاب حق الناس (اسلام و حقوق بشر)، صفحه ۱۶۳،انتشارات کویر، تهران، از ۵ تیر ۱۳۸۶ در انتظار مجوز انتشار از وزارت ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران.

حقوق شهروندی اقلیتهای دینی غیر رسمی

۸. Could you please clarify your opinion about the rights of Bahais according to your understanding of Islamic law?

۹. I would be very thankful if you clarify the rights of ‘Bahais’ according to your modern interpretation of Islamic law?

۱۰. According to Holy Quran, what status is assigned to Bahais? Are they infidels? What are their rights?

همه انسان‌ها فارغ از اعتقادات دينيشان از حقوق بشر برخوردارند. هيچ انساني را نمي‌توان به‌واسطه اعتقادات دينيش ـ ولو از ديد ما غلط و نادرست ـ از حداقل حقوق انساني (حقوق مصرح در اعلاميه جهاني و دو ميثاق) محروم كرد. برخورداري از اين حقوق تلازمي با صحت اعتقادات و باورهاي ديني ندارد. اصولاً حقوق بشر حقوق همه انسان‌ها است، نه فقط حقوق موحدان، مؤمنان و راست كيشان.

قرآن‌کريم اديان ابراهيمي را به عنوان اديان الهي به رسميت‌شناخته، از پيروان آن‌ها به عنوان اهل كتاب ياد كرده‌است. باورهاي پاية اسلام ـ به گزارش قرآن‌کريم ـ خداباوري، باور به روز واپسين و باور به پيامبري محمدبن عبدالله(ص) مي‌باشد. قرآن‌کريم به صراحت محمد(ص) و اسلام را آخرين پيامبران و اديان الهي مي‌داند و هر ادعايي معارض با اين باور پايه را باطل، ناحق و خروج از مرز ايمان مي‌شمارد. مسلمانان در اين باور پايه ـ بي‌هيچ اختلافي ـ همداستانند.

پرسش و پاسخ حقوق بشر و روشنفکری دینی

آفتاب ماهنامه ادبی اجتماعی فرهنگی دانشجویی دانشگاه واترلو، کانادا، شماره ۶ ، بهمن و اسفند۸۴ ، شماره ۸ ، تیر و مرداد ۸۵ ، شماره ۹ ، شهریور، مهر و آبان۱۳۸۵ ؛ روزنامه آینده نو، تهران ۱۳۸۵

حقوق بشر و روشنفکری دینی

مجله آفتاب – شماره ۲۷ تیر ۸۲ و شماره ۲۸ مرداد ۸۳