ششمین سالگرد درگذشت فقیه عالیقدر

1419071797

۲۹ آذر امسال ششمین سالگرد درگذشت استاد حسین‌علی منتظری نجف‌آبادی (۸۸-۱۳۰۱) است. در گذشته سه کار درباره‌ی فقیه عالی‌قدر منتشر کرده‌ام:
در محضر فقیه آزاده استاد منتظری، اسفند ۱۳۸۸؛ ویرایش سوم: مرداد ۱۳۹۴، ۴۰۴ صفحه.
سوگ‌نامه‌ی فقیه پاک‌باز استاد منتظری، دی ۱۳۹۲، ویرایش دوم: مرداد ۱۳۹۴، ۴۲۷ صفحه.
سیر تحول اندیشه سیاسی آیت الله منتظری، فصل اول: نظریه نخستین: در ظلّ اساتید، در چهار قسمت: ۱. در ظلّ اساتید، ۲. مبنای فقیه حاکمی، ۳. نظریه سیاسی رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی، ۴. خر بر بام کردن!، خرداد – تیر ۱۳۹۰.
علاوه بر این که سه فصل از کار اخیر هنوز منتشر نشده، درباره‌ی میراث علمی و عملی آن فقیه عالی‌قدر هنوز زوایای فراوانی برای تحقیق باقی است. در این راستا به‌زودی دو کار جدید منتشر می‌شود:

اول. قائم‌مقام رهبری: آیت حق منتظری
آقای منتظری از دهه‌ی بیست شاگرد آقای خمینی، و از تبعید آقای خمینی در ۱۳۴۳ «وصی مطلق» ایشان در ایران بوده، و از بدو پیروزی انقلاب در افکار عمومی از وی به‌عنوان «امید امت و امام» یاد می‌شده است. مجلس خبرگان رهبری در اجلاسیه‌ی فوق‌العاده‌ی آبان ۱۳۶۴ خود ماده‌ واحده‌ی زیر را به‌تصویب رسانید: «حضرت آیت‌الله منتظری دامت‌برکاته در حال حاضر مصداق منحصر بفرد قسمت اول از اصل ۱۰۷ قانون اساسی است و مورد پذیرش اکثریت قاطع مردم برای رهبری آینده می‌باشد، و مجلس خبرگان این انتخاب را صائب می‌داند.»
قائم‌مقامی رهبری از زوایای مختلف تاریخی، حقوقی و دینی شایسته‌ی بحث است. علاوه بر جراید منتشره در دهه‌ی نخست جمهوری اسلامی مشروح مذاکرات مجلس خبرگان رهبری منبع دست اول این تحقیق است. این تحقیق به‌مناسبت ششمین سالگرد درگذشت آن فقید سعید منتشر خواهد شد، انشاء‌الله.
دوم. عزل امید امت و امام!
آقای خمینی در نامه‌ی ۶ فروردین ۱۳۶۸ خود آقای منتظری را عزل کرد: «از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین می‏‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آیندۀ نظام را از دست داده‌‏اید.» پاسخ ۷ فروردین و نامه‌ی ۸ فروردین ۶۸ آقای خمینی به‌قائم‌مقامی آقای منتظری پایان داد. مجلس خبرگان رهبری نیز در اجلاسیه‌ی فوق‌العاده‌ی بعدازظهر ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ در پشت درهای بسته حکم حکومتی آقای خمینی را امتثال کرد. «عزل امید امت و امام» نیز از زوایای تاریخی، حقوقی، اخلاقی و دینی شایسته‌ی بررسی است. در این زمینه کتب متعددی از سوی عوامل اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی منتشر شده است. تحقیق حاضر می‌کوشد از منظری علمی و حتی الامکان بی‌طرفانه این جراحی بزرگ در مخّ جمهوری اسلامی را تحلیل انتقادی کند. این تحقیق در اواسط زمستان جاری منتشر خواهد شد، انشاء‌الله.
بعد از این دو تحقیق کارهای دیگری درباره افکار و میراث علمی و عملی زنده‌یاد استاد منتظری باقی است، معرفی آنها را به فرصت دیگری وا‌می‌نهم. از خدای بزرگ برای آن مرحوم رضوان و علوّ درجات و برای رهروان راه وی توفیق و خیر مسئلت دارم.