سکس در فیلمهای هنری

پرسش اول:
اخیراً در سایت شما پرسش و پاسخی در زمینه­ی فیلم­های پورنو و تصاویر برهنه ­ی جنسی را دیدم و خواستم این سؤال را به صورت دقیق­ تر و با شرایط خاص تری و با طرح مثال­ هایی از فیلم­های سینمایی دارای ارزش هنری و محتوای اندیشمندانه مطرح کنم. جایز نبودن فیلم­های پورنو که برای بنده کاملاٌ مشخص و مبرهن است. اما دیدن برخی (متأسفانه تعداد زیادی) از فیلم­های سینمایی که دارای ارزش هنری بالایی هستند چه طور؟ البته این قضیه را با چند قید بیشتر هم می توان در نظر گرفت و می­خواستم نظر شما را در این مورد بدانم. آن شرایط مورد نظر به این صورت است:
تقریباً در همه­ ی فیلم­ های قدیمی هالیوود (که به آن ها معمولاً فیلم های کلاسیک گفته می­شود) صحنه­ های سکس و برهنگی کامل اساساً وجود ندارد. صحنه ­هایی که در این فیلم­ها می­ تواند محل سؤال باشد صحنه­ های بوسیدن است. آیا دیدن صحنه­ های بوسیدن عاشقانه نیز جایز نیست؟ در این صحنه ها در اینگونه فیلم ها معمولاً این بوسه های عاشقانه با برهنگی همراه نیست.

پاسخ:
تشخیص و تعیین مصداق به عهده فقیه نیست. بوسیدن عاشقانه از قبیل موارد اروتیک نیست، از نگاه کردن به این قسمتهای فیلم اجتناب شود.

پرسش دوم:  در برخی فیلم­ های دیگر صحنه­ های سکس و هم خوابگی زن و مرد لزوماً توأم با نمایش برهنگی نیست. یعنی مثلاً در صحنه ای مرد و زن در زیر پوششی مثل پتو و یا لباس …هستند و یا دوربین فقط سر و صورت هنرپیشه ها را نشان می­دهد. یا این هم خوابگی در مکان تاریکی اتفاق می­ افتد و… دیدن اینگونه صحنه ها در فیلم های سینمایی چطور؟
پاسخ: از نگاه کردن به  صحنه های هم خوابگی ولو هنرپیشگان کاملا عریان هم نباشند اجتناب شود.
پرسش سوم: آیا ملاک دیدن یا ندیدن این صحنه­ هایی که شرح دادم تحریک شدن و یا تحریک نشدن شخص تماشاگر است؟ لطفاً در این مورد به تفصیل و با جزئیات توضیح بفرمایید و اساساً درباره ­ی علت آن هم توضیح دهید. هم چنین به نظر شما با توجه به اهمیت مقوله­ ی مدرنی مثل سینما در دنیای امروز تکلیف مسلمان علاقمند به هنر سینما و تماشای فیلم چیست؟

پاسخ:
نگاه کردن به بدن عریان زنان و روابط جنسی ولو در عکس و فیلم ولو به عنوان هنری باشد مجاز نیست، ملاک حرمت تحریک بالفعل فرد نیست، بحث در مفاسد نوعی اینگونه نگاه است. فیلمهایی که حاوی اینگونه صحنه ها هستند مشاهده همین صحنه ها اشکال دارند و به بقیه فیلم تسری پیدا نمی کند، هنری بودن اینگونه صحنه ها مجوز شرعی مشاهده‌ی آنها نیست.
موفق باشید
محسن کدیور