عید مبعث و مشکلات مردم ایران


بیست و هفتم رجب سال ۱۳ قبل از هجرت سالروز مبعث حضرت محمد بن عبدالله (ص) پیامبر رحمت است. از آن روز مبارک ۱۴۵۳ سال می گذرد. این عید سعید بر همه مسلمانان جهان مبارک باد.

***

ایرانیان سال ۱۳۹۸ را با سیل آغاز کردند. در این بلای طبیعی متاسفانه تا کنون ۵۷ نفر از هموطنان جان باخته اند و خسارات عظیم مالی به بار آمده است. خسارات جانی و مالی بلایای طبیعی با آمادگی و برنامه ریزی و مدیریت زمان بحران قابل کاهش است. چه در بحران خشکسالی و کمبود آبهای زیرزمینی و چه در بحران اخیر سیل، سوء مدیریت نهادینه کل نظام غیرقابل انکار است. اگرچه تاثیر منفی تحریمهای کمرشکن خارجی را نیز نباید از نظر دور داشت.
اگر نظام جمهوری اسلامی به اندازه یک صدم مخارج صدور انقلاب یا صنایع موشکی یا انرژی هسته ای صرف آماده سازی کشور جهت مقابله با سیلابها و لایروبی رودخانه ها کرده بود، امروز با این حجم عظیم خسارات جانی و مالی مواجه نبودیم. همچنانکه اگر یک دهم ردیف بودجه نهادهای دینی صرف اصلاح راههای کشور شده بود این رقم خجالت آور آمار بالای قربانیان تصادفهای جاده ای را نداشتیم. اگر جان شهروندان واقعا ارزش داشت برای تقلیل تلفات انسانی برنامه ریزی و پیشگیری می شد. در کشوری که شرط تصدی پستها صلاحیت علمی و تجربه عملی نیست طبیعی است که مسئولان توانایی مقابله با بحران‌های طبیعی را نداشته باشند.  
در کنار این همه ندانم کاری نهادینه داخلی و زیاده خواهی وقیح خارجی تنها با همیاری ملی و مدنی و احساس مسئولیت اخلاقی و دینی شاید بتوان بر زخم هموطنان نیازمند مرهمی گذاشت. به کمک هموطنان سیل‌‌زده بشتابیم.     

۱۴ فروردین ۱۳۹۸