عید قربان و قربانیان مظلوم سوء مدیریت نظام

عید قربان و قربانیان مظلوم سوء مدیریت نظام

عید قربان یا اضحی بر همه مسلمانان خصوصا هموطنان عزیز مبارک باد. این عید یادآور پاکبازی ابراهیم و جان‌بازی فرزند خداجوی اوست.

در این ایام حال ایرانیان غالبا مسلمان اصلا خوب نیست. نتایج بیش از چهار دهه سوء مدیریت، ندانم‌کاری، ماجراجویی‌های منطقه ای، عدم رعایت منافع ملی و اولویت بندی‌های ایدئولوژیک به تدریج دارد خودش را بروز می دهد. بحران‌های متعدد در خوزستان، امروز بی آبی، و دیروز سیل، فاضلاب، و ریزگرد؛ بیداد کرونا در سیستان و بلوچستان ناشی از کمبود تخت بیمارستانی؛ بحران کمبود واکسن کرونا در سراسر کشور (کمتر از حدود سه درصد از کل جمعیت) تنها نمونه هایی از این مدیریت فشل و ناکارآمد است.

تامین حوائج اولیه از جمله آب، نان، و واکسن بیمارهای همه‌گیر از جمله وظایف ذاتی حکومتهاست. اولویت جمهوری اسلامی جاهای دیگری است: انرژی پرهزینه هسته ای، صنایع موشکی بالستیک، ماجراجوئیهای منطقه ای و کوبیدن پوزه امپریالیسم و صهیونیسم در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن به خاک. بیشک این سیاستهای بلندپروازانه هزینه دارد، از جمله سنگین‌ترین تحریم‌ها. این هزینه‌ها به قیمت از دهان ملت گرفتن و به خوزستان، سیستان و بلوچستان،  و واکسیناسیون ملی نرسیدن حاصل شده است. اولویت جمهوری اسلامی هرگز رفاه بلکه کفاف شهروندان ایرانی نبوده است، والا تمام این بحران‌ها قابل پیش‌بینی، برنامه ریزی و پیشگیری بوده است.

زمامداران جمهوری اسلامی دانش لازم برای اداره کشور ندارند. علی الاغلب می پندارند زور، داغ، درفش و سرکوب تنها و بهترین راه حل است. اینکه امروز ساحل نشینان کارون (پرآب ترین رودخانه کشور) و کرخه با فریاد «انا العطشان» به خیابانها بریزند حدیث بی کفایتی و سوء مدیریت نظام است. با کدام مجوز علمی و پیش بینی مهندسی این همه سد بر این رودخانه ها زدید؟ مگر کاهش ریزش باران صرفا مشکل ایران است؟! اکنون که نتیجه سیاستهای غلط شما دارد آشکار می شود چرا معترضان تشنه لب را به گلوله می بندید؟ از منابر مذهبی همگان داستان عطش اهل بیت را در کربلا شنیده اند. ادای لشکر عمر سعد در آوردن آن هم از سوی ماموران نظام به اصطلاح شیعی نوبر است. در اعتراضهای خیابانی چند سال اخیر حتی جرأت نمی کنید بپذیرید ماموران نظام تظاهرکنندگان غیرمسلح را با گلوله کشته اند.

جمهوری اسلامی نیازی به براندازی ندارد. بحرانهای پی‌درپی ناشی از این ندانم‌کاری‌ها آن را دیر و زود ساقط می کند. در عید قربان مردم مظلوم خوزستان و سیستان و بلوچستان قربانی سوء مدیریت نهادینه زمامداران جمهوری اسلامی هستند.