فتاوای ترور و بیانیۀ شادمانی از اجرای آن

بخش اول: ارتداد و سبّ النبی

فتاوای ترور و بیانیۀ شادمانی از اجرای آن

– فتاوای قتل رافق تقی به جرم ارتداد یا سبّ‌النبی صادره از سوی مرتضی بنی‌فضل و محمد فاضل لنکرانی در آذر ۱۳۸۵

– قتل رافق تقی و فتوای پنج‌سالۀ محمد فاضل لنکرانی، آذر ۱۳۹۰

– بیانیۀ مورخ ۶ آذر ۱۳۹۰ محمدجواد فاضل لنکرانی درمورد اجرای حکم ارتداد رافق تقی

 

فتاوای قتل

۱. مرتضی بنی‌فضل

آیت‌الله مرتضی بنی‌فضل نمایندۀ استان آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و از مدرسین حوزۀ علمیۀ قم اعلام کرد: «رافق تقی‌لی» روزنامه‌نگار کشور جمهوری آذربایجان به اتهام افساد و مرتدّ بودن، واجب قتل می‌باشد. وی افزود: هر شخصی که «رافق تقی لی» را به هلاکت برساند، منزل مسکونی این آیت‌الله را به‌عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.[۱]

۲. محمد فاضل لنکرانی[۲]

بسمه تعالی

حضور محترم مرجع عالیقدر جهان تشیّع آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی دام عزه

با سلام

اخیراً یکی از روزنامه‌های جمهوری آذربایجان به‌نام صنعت، مقالۀ «رافق تقی» روزنامه‌نگار مرتدّ آذری را در صفحات خود درج نموده است که مورد خشم و غضب مسلمانان منطقه قرار گرفته است. (همین مقاله همراه با ترجمه خدمتتان تقدیم می‌گردد)

نویسندۀ مقاله با تحلیلی می‌کوشد اروپا و دین آن‌را که مسیحیت است، از هر لحاظ برتر و خاورمیانه و دین آن‌را که اسلام است، از هر جهت پست و بی‌ارزش نشان بدهد. او در قسمتی از مقاله، ساحت مقدس حضرت رسول اکرم(ص) را با کلمات ناپسندیده و نالایق توهین کرده و تمامی مقدسات اسلام را به تمسخر گرفته و در پایان مقاله اعلام کرده است که همۀ این مطالب را آگاهانه و از روی عمد نوشته است و باز هم خواهد نوشت.

ضمناً همین روزنامه بارها مقدسات اسلام را مورد هجوم و تحقیر قرار داده، حتی در چند شمارۀ خود کتاب منفور «آیات شیطانی» سلمان رشدی را منتشر کرده است.

سؤال: وظیفۀ مسلمانان در قبال این امر غیرقابل تحمل چیست؟

مقلدین حضرتعالی از آذربایجان

بسمه تعالی

چنین شخصی چنانچه مسلمان‌زاده باشد، با اعترافات مذکور مرتدّ است و چنانچه کافر بوده، از مصادیق سابّ‌النبی است و در هر صورت برفرض چنین اعترافاتی قتل او بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است و مسئول روزنامۀ مذکور که چنین افکار و عقائدی را با علم و توجه منتشر می‌کند همین حکم را دارد. خداوند اسلام و مسلمین را از شرّ دشمنان حفظ فرماید.

یریدون لیطفئوا نورالله بافواهم والله متم نوره ولو کره الکافرون.

محمد فاضل لنکرانی

۴ آذر ۱۳۸۵


قتل رافق تقی و فتوای پنج‌سالۀ
آیت‌الله فاضل لنکرانی[۳]

«سلمان‌رشدی جمهوری آذربایجان، به قتل رسید. «رافق تقی» که به‌دلیل اهانت به پیامبر اکرم در جمهوری آذربایجان به سلمان‌رشدی معروف بود، دیروز توسط یک فرد ناشناس به قتل رسید. وی به‌دلیل اهانت‌های بی‌سابقه به حضرت رسول اکرم، مورد نفرت مردم جمهوری آذربایجان بود. به‌همین‌دلیل، مردم آذربایجان از آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی دربارۀ وی استفتاء کردند و ایشان در همان‌زمان این شخص را محکوم به اعدام دانستند. دیروز، رافق تقی درحالی‌که از اتوبوس پیاده می‌شد توسط یک مرد ناشناس به قتل رسید.»

در پی انتشار این خبر، رسانه‌ها نوشتند «رافق تقی» که هفتۀ گذشته در پی اصابت هفت ضربه چاقو، به بیمارستان منتقل شده بود، بعدازظهر چهارشنبه دوم آذر در بیمارستان جان خود را از دست داد.

نویسندۀ مقالۀ روزنامۀ صنعت، «رافق ناظر اوغلو تقی‌زاده» مشهور به «رافق تقی‌لی» عضو سابق اتحادیۀ نویسندگان جمهوری آذربایجان است که پیش از این طیّ مقاله‌ای توهین‌آمیز به‌نام «عاشورا» مسجد تازه پیر باکو را بهترین مکان برای لذت‌جویی جنسی دانسته و با توصیفات پورنوگرافیک، عاشورا و مراسم عزاداری مردم آذربایجان را در سطح یک التذاذ پایین ‌آورده بود. وی در سال ۱۳۸۳ از اتحادیۀ نویسندگان آذربایجان اخراج شد.

او همچنین در سال ۱۳۸۵ با انتشار مقاله‌ای مشابه با نام «اروپا و ما» جنجال فراوانی در میان جامعۀ مسلمانان ایجاد کرد. در پی اوج‌گرفتن اعتراضات مسلمانان آذربایجان، دولت آذربایجان «رافق تقی» را دستگیر و به سه سال زندان محکوم کرد. وی بعد از دو سال، با عفو ریاست جمهوری آزاد شد.

«رافق تقی» در بیمارستان، نیروهای مذهبی و جمهوری اسلامی ایران را به حمله به خود متهم کرده بود. سفارت ایران روز سه‌شنبه با صدور اعلامیه‌ای برای مطبوعات آذربایجان، با ردّ دست‌داشتن ایران در حمله به جان این نویسندۀ آذربایجانی عنوان کرد انتشار این اخبار توسط مطبوعات آذربایجان، طرح رژیم صهیونیستی و آمریکا، برای ضربه‌زدن به روابط ایران و آذربایجان است که محکوم به شکست است. هنوز مقامات آذربایجان در رابطه با این واقعه واکنش رسمی نشان نداده‌اند.

به گزارش پارسینه، درست پنج سال پیش یعنی چهار آذر ۱۳۸۵ و پس از انتشار مقالۀ «اروپا و ما» در روزنامۀ صنعت، متن یک استفتاء از آیت‌الله فاضل لنکرانی در رسانه‌ها منتشر شد.

بیانیۀ محمدجواد فاضل لنکرانی
درمورد اجرای حکم ارتداد رافق تقی‌[۴]

بسمه تعالی

«ألَمْ یعْلَمُوا أَنَّهُ مَن یحَادِدِ اللّهَ وَرَسُولَهُ فَأنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِیهَا ذَلِک الْخِزْی الْعَظِیمُ». (توبه: ۶۳)

مردم مسلمان و متدین آذربایجان!

خداوند قهّار را شکرگزاریم که دست انتقام حضرتش از آستین غیور مردان مسلمان ظاهر گردید و فرد خبیثی را که به ساحت مقدس اسلام و نبی مکرم اهانت می‌کرد، به جهنم فرستاد.

بدون تردید کسی که این حکم الهی را جاری و دل مسلمین را شاد ساخت، نزد خداوند اجر و پاداش بزرگ خواهد داشت.

دشمنان اسلام بدانند که مسلمانان آزاده و جوانان غیرتمند اجازه نخواهند داد توطئه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌‌الملل در اهانت به مقدسات اسلام عملی گردد و عناصر خودباخته و دین‌فروش را به سزای اعمال ننگین خود خواهند رساند.

اینجانب ضمن تبریک به مسلمانان جهان، خصوصاً مردم غیور آذربایجان، یاد و خاطرۀ مرجع والامقام و فقید شیعه، حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی(قده) را که فتوای مهدورالدّم بودن این ملحد و مرتدّ را صادر فرمودند، گرامی داشته و علوّ درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستارم.

محمدجواد فاضل لنکرانی

۶ آذر ۱۳۹۰

 

 

[۱]. بای بک آذربایجان، گزارش ماهانه (آذر ۱۳۸۵) درمورد نقض گسترده، مستمر و برنامه‌ریزی‌شدۀ حقوق بشر در ایران، شمارۀ ۴۴، به‌نقل از روزنامۀ جمهوری اسلامی مورخ ۱ آذر ۱۳۸۵.

[۲]. پایگاه اطلاع‌رسانی محمدجواد فاضل لنکرانی.

[۳]. پایگاه اطلاع‌رسانی محمدجواد فاضل لنکرانی مورخ ۵ آذر ۱۳۹۰. البته در پایگاه یادشده کل مطلب فوق از قول روزنامۀ جمهوری اسلامی نقل شده است‪، اما در روزنامۀ یادشده (مورخ ۳ آذر ۱۳۹۰، ستون جهت اطلاع) تنها پاراگراف اول آمده است. منبع فتوا هم اگرچه پارسینه ذکر شده، چنین مطلبی در این رسانه یافت نشد و منبع آن پایگاه اطلاع‌رسانی خودِ مُفتی است.

[۴]. پایگاه اطلاع‌رسانی محمدجواد فاضل لنکرانی باعنوان: «بیانیۀ حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی (دامت برکاته) درمورد اجرای حکم ارتداد رافق تقی‌اف».