حکمت‌ستیزی و بی‌اخلاقی

حکمت‌ستیزی و بیاخلاقی

مجموعه آثار آقا علی مدرّس کارِ مجمع عالی حکمت اسلامی در بوته‌ی نقد

اِسِن آلمان: نشر اندیشه‌های نو، ۱۳۹۹، ۲۱۶ صفحه

ISBN: 978-3-948894-01-6

مجموعه مکتوبات آقا علی مدرس طهرانی فرزند ملا عبدالله مدرس زنوزی (۱۱۹۷-۱۲۶۸ه.ش.) بزرگترین فیلسوف عصر قاجار طی نوزده سال دوبار تصحیح و منتشر شده است: «مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقا علی مدرس طهرانی. ۳ جلد. مقدمه، تنظیم، تصحیح و تحقیق محسن کدیور. تهران: انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۸» و «مجموعه آثار آقا علی مدرس زنوزی (حکیم طهران). ۵ جلد. کمیته احیاء و تصحیح مجمع عالی حکمت اسلامی. قم: انتشارات حکمت اسلامی، ۱۳۹۷».

کتاب حاضر نقد و بررسی ویرایش دوم توسط ویراستار اول است، که با عنوان حکمت‌ستیزی و بی‌اخلاقی مستندات و شواهد سرقت علمی، نقض حقوق معنوی، تضییع بیت‌المال و در نهایت ضعف کار «مجمع عالی حکمت اسلامی» را ارائه کرده است.

مجموعه آثار ۹۷ توسط هفده مصحح تازه‌کار (بدون سرویراستار) با ردیف بودجه سالیانه حکومتی چند میلیارد تومانی تدوین و منتشر شده است. در سراسر پنج جلد این مجموعه «حتی یک بار» نام مصحح مجموعه مصنفات ۷۸ ذکر نشده! و از کتاب او که یقینا در زمان تدوین مجموعه آثار مبنای تصحیح و تحقیق بوده هرگز در هیچ‌یک از «کتاب‌نامه‌های این پنج جلد» یاد نشده است. پدیدآورندگان مجموعه آثار ۹۷ در مجموعه سه جلدی مصنفات ۷۸ «حتی یک امتیاز و نکته مثبت» نیافته تا از آن ذکر خیر کنند. در حالی که مجموعه آثار ۹۷ در بیست و پنج اثر آقا علی بر سر سفره مجموعه مصنفات ۷۸ نشسته، نمک خورده و نمکدان شکسته است.

مجموعه مصنفات توسط هیأت داوران به عنوان «کتاب سال» دوره هجدهم در حوزه فلسفه اسلامی برگزیده شد. قبل از اعلام نتایج رسمی در بهمن ۱۳۷۹، رهبر جمهور اسلامی به وزیر ارشاد دستور حذف آن‌را داد و به رده «کتب شایسته تقدیر» تنزل داده شد، به این بهانه که «به مجرم جایزه نمی دهند و مجرم شدن در نظام اسلامی یک لکّه‌ی ننگ ابدی است». کدیور بعد از تحمل یک‌سال و نیم حبس به تازگی از «زندان ولایت فقیه» آزاد شده بود. مستندات این نقض آشکار قانون (و اخلاق و دین)، و تأسیس «یگان بسیج طلاب علوم عقلی در حوزه‌های علمیه» برای «بیرون آوردن فلسفه اسلامی از دست نااهلان» در پیش‌گفتار کتاب آمده است.

ویرایش اول این تحقیق در قالب یک مقاله بلند با عنوان «تازه‌های آقا ‌علی‌پژوهی: از مجموعه مصنفات تا مجموعه آثار آقا علی مدرس» در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ در وبسایت نویسنده منتشر شده بود. اکنون ویرایش دوم آن در قالب کتاب با پیش‌گفتاری مبسوط در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. با توجه به ممنوع الانتشاری مطلق آثار کدیور از ۱۳۸۸ در ایران، این نخستین کتاب کاغذی وی است که در غربت غربیه توسط نشر اندیشه‌های نو در آلمان منتشر می‌شود. برای تهیه کتاب به وبسایت ناشر مراجعه کنید. کتابهای تازه‌ای از نویسنده توسط همین ناشر در دست انتشار است.

علاوه بر نسخه کاغذی، نسخه الکترونیکی کتاب هم در اختیار علاقه‌مندان است.