در حاشیه‌ی مصاحبه‌ی آیت الله موسوی بجنوردی

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی در مصاحبه روزنامه آرمان مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ تحت عنوان امام(ره) با مخالفان برخورد نمي‌كرد 

 

– ديدگاه امام (ره) نسبت به برخورد با مخالفان يعني آنهايي كه ديدگاه مخالف داشتند، چگونه بود و چطور با آنها برخورد مي‌كرد؟
اصلا برخورد نمي‌كرد. مگر آنكه آنها توطئه عليه نظام مي‌كردند. با اين منافقان در اول انقلاب كسي كاري نداشت. آنها بودند، در خيابانها روزنامه مي‌فروختند و جلسات خود را داشتند اما از ۳۰ خرداد ۶۰ اعلام جنگ مسلحانه كردند كه در آن مقطع بنده عضو شوراي قضايي بودم. آنها چند نفر را كشتند كه يكي از شهدا آقاي موسوي بود كه او را با چاقو كشتند. وقتي اين شرارت‌ها را كردند، طبيعي است كه با آنها برخورد شد و الا ما با منافقين كاري نداشتيم، آزاد بودند و جلسات برگزار و روزنامه فروختند. خودشان اعلام جنگ مسلحانه كردند.
– در برخي موارد از امام نقل مي‌شود با برخي مراجع كه در قم که خلاف نظر ایشان را داشتند امام دستوراتي داده براي محدوديت آنها از جمله درمان و…
اصلا اين طور نبود. من جواب آن فردی که این حرف‌ها را زد دادم. من در شوراي عالي قضايي بودم امام مرتب سفارش مي‌كرد كه كسي تعرضي به آیت ا… شريعتمداری نكند، از پزشك قم دكتر باهر سوال كنيد كه امام او را خواست و گفت مرتب به نزد آقاي شريعتمداری برو و هر چه مي‌خواهد برايش تهيه كنيد. اصلا اين شايعات صحيح نيست.
– چرا اينطور از امام چهره ديگري نشان مي‌دهند؟
چون با امام(ره) بد هستند. مساله با امام دارند، كساني كه به حاج سیدحسن آقا و بيت امام تهمت می‌زنند، با آنها بد نيستند بلكه با امام خوب نيستند.
– اينها چه كساني هستند؟
همان‌هايي هستند كه خودتان مي‌دانيد.»

***

در حاشیه‌ی مصاحبه‌ی آیت الله موسوی بجنوردی

۱. عین فرمایشات آیت الله موسوی بجنوردی در صفحات  ۳۰-۲۹، ۲۵۱-۲۴۴ و ۲۶۱-۲۵۷ و پاسخ به ایشان در صفحات ۱۰۹-۵۷ و ۳۷۰-۳۰۹ «کتاب اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب: نگاهی به سالهای پایانی زندگی آیت الله سیدکاظم شریعتمداری» منتشر شده است. اظهارات دکتر باهر (پزشک متخصص کودکان) و نقد آن در صفحات ۱۸۴ تا ۱۸۷ درج شده است. اظهارات بعدی وی که تکرار اظهارات قبلی نامبرده است نیز در صفحات ۳۸۸-۳۸۵ عینا درج شده است.

۲. انتظار می رفت حضرت آیت الله نقد فرمایشات خود و جناب طبیب العلماء را پاسخ دهند نه اینکه فرمایشات سابق خود را برای چندمین بار تکرار فرمایند.

۳. حضرت آیت الله بار دیگر ممانعت از اعزام به بیمارستان بیمار سالمند مبتلا به سرطان به مدت نزدیک به چهار سال را با «ممانعت از مداوا در خانه» خلط فرموده اند.

۴. علاوه بر مرحوم آیت الله شریعتمداری نکاتی نیز به تفصیل درباره شیوه‌ی برخورد انقلابیون نجف با مرحوم آیت الله سید محمد روحانی تحت عنوان انقلاب و نظام در بوته انقد اخلاقی منتشر شد. سکوت حضرت آیت الله به عنوان سخنگوی بیت رهبر فقید انقلاب و دیگر اولیاء دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این زمینه بسیار معنی دار است.

محسن کدیور

۳۰ بهمن ۱۳۹۲