تسهیلات جدید وبسایت

حیات علم به تضارب آراء و نقد است. در آستانه‌ی عید سعید فطر خدمات جدیدی در وبسایت عرضه شده است. با توجه به کثرت رو به افزایش نقد به کتابها، مقالات و آراء محسن کدیور (که نشانه‌ی بسیار خوبی است) و برای دسترسی آسان‌تر کاربران وبسایت به آنها دسته بندی این نقد و بررسی‌ها (انتهای ستون سمت راست صفحه‌ی اصلی وبسایت) آغاز شده است. شیوه‌ی دسته‌بندی بر اساس کتابها، مقالات اصلی، آراء دینی و آراء سیاسی است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نقد دسته‌بندی نشده به ترتیب تاریخ در ستون نقد و بررسی موجود است.

با توجه به اینکه دسته‌بندی نقد و بررسی‌ها و نصب آنها زمان می‌برد، فعلا کار با یازده دسته از نقدها آغاز شده است: نقد و بررسی‌های نُه کتاب و دو دسته‌ی نقد آراء دینی و سیاسی. دو دسته‌ی اخیر کامل نیست، و محدود به نقدهای سال ۱۳۹۳ است، این دو دسته به‌تدریج تکمیل می‌شوند. اما نقدهای نُه کتاب شامل کلیه‌ی نقدهایی است که نویسنده از آنها اطلاع داشته است.

این نُه کتاب عبارتند از: نظریه‌های دولت در فقه شیعه، حکومت ولائی، دفتر عقل، مجموعه مصنفات حکیم مؤسس آقاعلی مدرس طهرانی، مأخذشناسی علوم عقلی، اسنادی از شکسته‌شدن ناموس انقلاب، فراز و فرود آذری قمی، استیضاح رهبری و ابتذال مرجعیت شیعه. در سه کتاب نخست فهرست نسبتا جامعی از مشخصات کتابشناختی نقدها تهیه شده است. متن کامل بسیاری از نقدهای پانزده سال اخیر در وبسایت قرار داده شده است. در مورد نقدهای قبل از آن نیز در صورتی که به متن نقدها دسترسی پیدا شد، در سایت نصب خواهد شد.

اگر در فهرست نقدها یا در زیرمجموعه‌ی هر کتاب نقدی از قلم افتاده است، خواهشمند است مشخصات آنرا از طریق ایمیل وبسایت ارسال فرمائید، اگر لینک آن یا متن پی دی‌اف آن هم ارسال شود موجب مزید تشکر خواهد بود. توجه داشته باشید این ستون صرفا به «نقدهای منتشرشده» تعلق دارد، یعنی نقدی که در یک رسانه‌ی شناسنامه دار کاغذی یا الکترونیکی منتشر شده باشد. اگر کسی نقد خود را برای نویسنده بفرستد ضمن تشکر انتظار نداشته باشد آن‌را در این ستون مشاهده کند.

درج نقدها دلیل اعتبارشان نیست. صرفا برای اطلاع خوانندگان است. برخی ناروادار به جای نقد جرح کرده و می‌کنند. به هر نقدی پاسخ داده‌ نمی‌شود. پاسخ موازینی دارد. از آنجا که نویسنده از بسیاری نقدهای جدید ممکن است بی‌اطلاع باشد لطفا «پس از اطمینان از عدم درج نقد در فهرست مربوطه» مشخصات یا لینک آن را از طریق ایمیل وبسایت ارسال فرمائید.

دامنه‌ی نقدها منحصر به زبان فارسی و انگلیسی نیست. دوستانی که با زبانهای دیگر خصوصا عربی، ترکی، اردو، اندونزیایی، فرانسوی و آلمانی آشنا هستند لطفا مشخصات نقد، و در صورت امکان لینک و نسخه ای از آن را ارسال فرمایند.

امید است فهرست نسبتا جامع نقد همه‌ی کتابها ظرف یک ماه آینده نصب شود. پس از آن نقد مقالات اصلی  وآراء دینی و سیاسی نصب خواهد شد. لازم به ذکر است تا زمان اتمام دسته بندی دسترسی به نقدهای دسته‌بندی‌نشده از طریق متعارف ستون نقد و بررسی میسر نخواهد بود. در این مدت به دو طریق جستجو یا استفاده از آیکن نقد و بررسی در بالای صفحه‌ی نقدهای دسته بندی شده برای یافتن نقد مورد نظر اقدام کنید.

لطفا اگر کاستی یا اشکالی مشاهده کردید، یا پیشنهاد و انتقادی دارید حتما نویسنده را مطلع فرمائید.

با تشکر و تبریک عید سعید فطر

۵ مرداد ۱۳۹۳

Mohsen Kadivar