تهران- خبرگزاري كار ايران
/مراسم سوگواري امام حسين(ع) در کانون توحيد/
محسن كديور:
مهمترين پيام امام حسين(ع) اين است كه اگر دين نداريم، آزاده باشيم
محسن كديور گفت: مهمترين پيام امام حسين(ع) اين است كه اگر دين نداريم، آزاده باشيم.
به گزارش خبرنگار “ايلنا”, محسن كديور در ادامه سلسله جلسات سخنراني مذهبي جبهه مشاركت در كانون توحيد به بررسي اخلاقي نهضت حسيني پرداخت و اظهار داشت: نهضت حسيني از نظر اخلاقي كمتر مورد بررسي قرار گرفته است و متاسفانه جايگاه علم اخلاق در بين ما مسلمانان از عمق كافي برخوردار نيست.
وي با بيان اينكه بيشتر علماي ما وقت خود را صرف حكمت كردند, گفت: ۹۰ درصد وقت علماي ديني ما صرف علم فقه شده است و تنها يك درصد به علم اخلاق پرداخته شده است، بنابراين در علم اخلاق به شدت فقير هستيم.
كديور افزود: جامعه ما اخلاقي نيست البته اين امر به معني تهي بودن از اخلاق نيست. يكي از علل كمرمقي علم اخلاق در ميان مسلمانان علم فقه بوده است اما ما بيش از آنچه به فقه نياز داشته باشيم، به اخلاق نياز داريم.
كديور با طرح اين سوال كه آيا حركت امام حسين (ع) حركتي اخلاقي بوده است يا نه، گفت: به امري اخلاقي ميگوييم كه به انسان منسوب باشد و بر اساس اختيار او انجام شده باشد. بنابراين بايد اين درس را از حسين (ع) بياموزيم كه بايد همچون او اخلاقي باشيم. اگر ميخواهيم كمال يابيم، بايد به دنبال اخلاق باشيم.
وي افزود: فعل اخلاقي فعلي است كه هدف و وسيله آن با يكديگر متناسب باشد، براي رسيدن به اهداف متعالي نميتوان از وسايل پست استفاده كرد. اين قاعده كه هدف وسيله را توجيه ميكند، قاعدهاي ضداخلاق است.
اين پژوهشگر مسائل ديني گفت: با درسآموزي از قيام كربلا به اين نتيجه ميرسيم كه هر كس به جاي حسين(ع) بود و ميخواست اخلاقي عمل كند، بايد همان كار را انجام ميداد, چه پسر پيامبر(ص) و چه كس ديگري.
كديور با اشاره به تحريفات صورتگرفته در تاريخ اسلام و اقدامات امام حسين (ع) گفت: حسين (ع) از اين هراس داشت كه در خانه خدا خونش ريخته شود و به اين ترتيب نهضت او نافرجام شود. به همين دليل به سمت كوفه رفت. گفتهاي كه در تمام پيامهاي حسين(ع) موج ميزند، امر به معروف و نهي از منكر است. بنابراين از امر به معروف و نهي از منكر ميتوان برداشت اخلاقي داشت. حسين (ع) آمده بود كه ارزشهاي اخلاقي را بگستراند و ضدارزشها را از جامعه بزدايد.
وي تصريح كرد: اهداف حسين(ع) و وسايل رسيدن به آن با هم متناسب بودند. حسين (ع) اهداف اخلاقي داشت و اگر در موقعيت يك حاكم هم قرار داشت، همان كار را ميكرد كه در آن زمان انجام ميداد. علي(ع) نيز كسي را به زور به پذيرش حكومتش مجبور نكرد. حسين(ع) نيز ميگفت نبايد از ما تبعيت اجباري بخواهيد، اين حق يك مخالف سياسي است.
اين استاد دانشگاه, اين گفته منسوب به پيامبر(ص) را كه بايد يا اسلام را بپذيريد يا مرگ, تهمت به آن بزرگوار دانست و گفت: در قرآن گفته شده است “لا اكراه فيالدين”, اين به اين معنا است كه اجبار در پذيرش دين اسلام، تهمت دشمنان اسلام به اين دين بوده است.
وي با اشاره به اين سخن امام حسين (ع) كه اگر مسلمان نيستيد, آزاده باشيد، گفت: اين مهمترين پيام امام حسين (ع) است كه به اين معنا است كه اگر در جامعهاي حكومت ستمگري وجود داشته باشد، وظيفه ديني و اخلاقي ما است كه جهاد كنيم و بايد رفع سلطه كنيم تا مردم خود آزادانه ديني را انتخاب كنند.
كديور با اشاره به حمله آمريكا به عراق, گفت: اگر ميگويند براي رهايي مردم عراق اين كار را كردهايم، به اين معنا است كه در طول تاريخ هر كسي حكومتي را براندازد، ديگر تروريست نيست.
پايان پيام
کد خبر: ۳۹۰۱۶۵
———————-
خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران
سرويس: سياسي
محسن كديور:
در تمام پيامهاي حسيني امر به معروف و نهي از منكر موج ميزند
كديور گفت: نهضت حسيني مردميترين بخش مذهب ماست و هر آنچه مردميتر و فراگيرتر باشد در خطر مخلوط شدن با خرافات و امور مورد رضايت افكار عمومي قرار دارد.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حجتالاسلام و المسلمين محسن كديور طي سخناني در سلسله نشستهاي مذهبي كه از سوي جبههي مشاركت ايران اسلامي برگزار شد، با بيان اينكه ” از زاوياي مختلف ميتوان نهضت امام حسين(ع) را مورد بررسي قرار داد” افزود: يك زاويه تاريخي است؛ يعني ببينيم چه وقايعي واقعا رخ داده و چه مواردي احيانا به آن در طول تاريخ اضافه شده است. به هر حال نبرد عاشورا جمعا چند ساعت بيشتر نبود؛ يعني از طلوع آفتاب تا ظهر عاشورا. اينكه چه اتفاقي افتاد و چه سخنهايي گفته شد به عهدهي تاريخ است.
وي ادامه داد: زاويهي ديگر زاويهي ديني است؛ اينكه هر يك از ابعاد اين قيام حماسي بر كدام گزارهي ديني از كتاب و سنت مبتني است. زاويهي ديگر بررسي اخلاقي اين نهضت است كه از اين زاويه نهضت حسيني را كمتر مورد بررسي قرار دادهايم. بيشك بررسي اخلاقي نياز به توضيح مفهومي نيز دارد. چون تلقي ما از اخلاق نسبت به آنچه كه هست تفاوت دارد و بيشتر بررسي اخلاقي را بررسي از منظر موعظه تلقي ميكنند اما بررسي اخلاقي مسالهاي فراتر از پند و اندرز است.
كديور افزود: ما در علم اخلاق به شدت فقير هستيم و طبيعي است كه آثار اين فقر در تودهي مردم ما نمايان باشد.
وي در ادامه با بيان اين كه «البته منظورم اين نيست كه جامعهي ما تهي از اخلاق است» يكي از علل ان چه كه « كمرمقي علم اخلاق» ميدانست را «فربهي علم فقه» برشمرد و ابراز عقيده كرد كه: متاسفانه در جامعهي ما اخلاق همواره از دين ارتزاق كرده است.
اين محقق افزود: اخلاق لزوما فعلي ديني نيست، بلكه رويكردي عقلاني و ماقبل ديني است. بسياري از مسلمانان و پيروان ساير اديان و حتي غير دينداران به اين موضوع واقفند.
وي ادامه داد: بايد از امام حسين(ع) بياموزيم كه همچون او اخلاقي باشيم؛ يعني امري اخلاقي است كه منصوب به انسان باشد و بر اساس اختيار از او صادر شود.
كديور چهار رابطه را براي افعال اخلاقي برشمرد و خاطرنشان كرد: اينكه فعل با مجموعهي افعالي كه از سوي فعال صورت ميگيرد سازگاري داشته باشد، يعني در باورهاي اخلاقيمان وارسي كنيم كه آيا اين باورها با هم سازگارند يا متناقض. ديگر اينكه وسيلهاي كه براي رسيدن به هدف انتخاب ميكنيم بايد متناسب با هدف باشد. همچنين براي فعل اخلاقي پس از تناسب بين هدف و وسيله وجدان مهم است و نكتهي چهارم كه بسيار مهم است اين است كه در موقعيتهاي مشابه ارزشگذاري مشابه داشته باشيم؛ يعني خود را به جاي فاعل قرار دهيم.
وي در ادامه به تحليل واقعهي عاشورا و شهادت حضرت امام حسين(ع) پرداخت و گفت: نكتهاي كه در تمام پيامها حسيني موج ميزند امر به معروف و نهي از منكر است و حسين(ع) آمده است تا ارزشهاي اخلاقي را بگستراند و ضد ارزشها را از دل جامعه بزدايد. امام حسين(ع) باورهايي به غايت سازگار داشت و اهداف او و وسايل رسيدن به آن هدفها با هم متناسب بودند، امام حسين(ع) اگر در موقعيت يك حاكم بود همان ميكرد كه در واقعهي عاشورا كرد (امر به معروف و نهي از منكر). يا علي(ع) آيا كسي را با زور به پذيرفتن حكومتش مجبور و آنها را به بيعت وادار كرد؟ آيا هيچيك از مخالفان علي(ع) به مرگ غيرطبيعي مردند؟ نه. برخورد اخلاقي با مخالف سياسي؛ يعني آنكه بيعت اجباري نخواهند؛ چراكه اين حق يك مخالف سياسي است، نه اينكه افراد را مخير كنيم كه يا بيعت با ما را بپذير و يا مرگ را انتخاب كن؟ وقتي در قرآن كريم فرموده شده « لااكراه في الدين» آيا كساني از اسلام عزيزترند كه يا بايد حكومتشان را پذيرفت و يا به زندان رفت؟
كديور در پاسخ به پرسشي مبني بر جهاد در اسلام، گفت: در آيات قرآن از جهاد بسيار گفته شده از جمله جهاد با كفار اما اين جهادها به نحوي جهاد دفاعي است كه براي ما ايرانيان هم اتفاق افتاده است.
كديور همچنين در پاسخ به پرسشي دربارهي تقيه، گفت: يادمان باشد تقيه در مسالهي شخصي نيست، بلكه فقط در مسائل اجتماعي است؛ بنابراين در مسايل شخصي نميتوان تقيه كرد؛ بلكه دروغ محسوب ميشود كه از مزمومترين حرامهاست.
انتهاي پيام
کد خبر: ۸۵۱۱-۰۴۴۶۰
—————————-
روزنامه اعتماد ، چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ – شماره ۱۳۲۰
گزارشي از مراسم شب هاي عاشورا و تاسوعا در حسينيه ارشاد
تحليل اصلاح طلبانه از نهضت حسيني
گروه سياسي؛ چند روزي است که سياستمداران اصلاح طلب در گوشه گوشه شهر سخنراني هاي مذهبي برگزار مي کنند و از دريچه مذهب از سياست مي گويند. شب تاسوعا و عاشورا دانشجويان تحکيمي و سازمان دانش آموختگان در حسينيه ارشاد از «حسين(ع)» شنيدند و به برخي دغدغه هاي آنان پاسخ داده شد. آن سوي شهر نيز يعني در کانون توحيد مشارکتي ها گردهم آمده بودند تا در اين شب هاي مذهبي و مراسم سوگواري اصلاح طلبانه به دين بنگرند. روز تاسوعا هم در منزل هاشم صباغيان يکي از اعضاي شوراي مرکزي نهضت آزادي ايران از اينگونه مراسم ها برگزار شد.در شب تاسوعا، حسينيه ارشاد ميزبان برگزاري مراسمي در اين وادي بود که برگزارکنندگان اين مراسم «انجمن هاي اسلامي دانشگاه هاي تهران» و «سازمان دانش آموختگان» به همراه مديران اين حسينيه بودند. يک پژوهشگر علوم ديني در پشت تريبون سخنراني قرار گرفت و به «علل ماندگاري عاشورا» پرداخت. او با تاکيد بر اين نکته که «عزاداري براي امام حسين(ع) و زنده نگه داشتن ياد شهدا خصوصاً شهداي کربلا امر مطلوبي است، اما در اين ميان بايد دقت کنيم تا به سمت خرافه نرويم»، به پنج عامل مهم از ديدگاه «يک مورخ، نه مسلمان و شيعه» پرداخت و اينگونه اين پنج عامل را برشمرد؛ «عامل اول اين است که آنچه در کربلا رخ داد از نظر تاريخي فاجعه يي تکان دهنده بود. اينکه حسين به عنوان نواده رسول خدا و فردي شناخته شده به همراه اصحابش کشته مي شود و پس از آن سپاه دشمن ظالمانه بر جنازه ها اسب مي تازد و زنان را به اسارت مي کشد، اين ستم ها باعث برانگيخته شدن عواطف و تحريک ايمان مومنان بوده است. عامل دوم نيز در ماندگاري واقعه عاشورا، پيوند اين مساله با امور قدسي مثل مذهب و عوامل ديني است که باعث تاثير بيشتر آن در جامعه دينداران مي شود.» به گزارش ايسنا، حسن يوسفي اشکوري عامل سوم را پيوند عاشورا و پيامد هاي آن با سياست دانست .
جبهه مشارکت هم همچون سال هاي گذشته پذيراي هواداران خود بود تا آنان گفته هاي سخنرانانشان را بشنوند و تامل کنند.
***نهضت حسيني مردمي ترين بخش مذهب***
يک روشنفکر ديني ديگر نيز سخنران مراسم جبهه مشارکت بود. محسن کديور در کانون توحيد نهضت حسيني را مردمي ترين بخش مذهب دانست و گفت؛ «هر آنچه مردمي تر و فراگيرتر باشد، در خطر مخلوط شدن با خرافات و امور مورد رضايت افکار عمومي قرار دارد.»
وي يکي از علل «کم رمقي علم اخلاق» را «فربهي علم فقه» برشمرد و گفت؛ «متاسفانه در جامعه ما اخلاق همواره از دين ارتزاق کرده است.»
کديور افزود؛ «اخلاق لزوماً فعلي ديني نيست، بلکه رويکردي عقلاني و ماقبل ديني است. بسياري از مسلمانان و پيروان ساير اديان و حتي غيردينداران به اين موضوع واقفند.»
وي ادامه داد؛ «بايد از امام حسين(ع) بياموزيم که همچون او اخلاقي باشيم، يعني امري اخلاقي است که منسوب به انسان باشد و بر اساس اختيار از او صادر شود.»
وي در ادامه به تحليل واقعه عاشورا و شهادت حضرت امام حسين(ع) پرداخت و گفت؛ «نکته يي که در تمام پيام هاي حسيني موج مي زند امر به معروف و نهي از منکر است و حسين(ع) آمده است تا ارزش هاي اخلاقي را بگستراند و ضدارزش ها را از دل جامعه بزدايد. امام حسين(ع) باورهايي به غايت سازگار داشت و اهداف او و وسايل رسيدن به آن هدف ها با هم متناسب بودند، امام حسين(ع) اگر در موقعيت يک حاکم بود همان مي کرد که در واقعه عاشورا کرد (امر به معروف و نهي از منکر). يا علي(ع)؛ آيا کسي را با زور به پذيرفتن حکومتش مجبور و آنها را به بيعت وادار کرد؟ آيا هيچ يک از مخالفان علي(ع) به مرگ غيرطبيعي مردند؟ نه. برخورد اخلاقي با مخالف سياسي، يعني آنکه بيعت اجباري نخواهند، چراکه اين حق يک مخالف سياسي است، نه اينکه افراد را مخير کنيم که يا بيعت با ما را بپذير و يا مرگ را انتخاب کن؟ وقتي در قرآن کريم فرموده شده «لااکراه في الدين» آيا کساني از اسلام عزيزترند که يا بايد حکومت شان را پذيرفت و يا به زندان رفت؟» کديور در پاسخ به پرسشي مبني بر جهاد در اسلام گفت؛ «در آيات قرآن از جهاد بسيار گفته شده از جمله جهاد با کفار اما اين جهادها به نحوي جهاد دفاعي است که براي ما ايرانيان هم اتفاق افتاده است.»
کديور همچنين در پاسخ به پرسشي درباره تقيه گفت؛ «يادمان باشد تقيه در مساله شخصي نيست، بلکه فقط در مسائل اجتماعي است؛ بنابراين در مسائل شخصي نمي توان تقيه کرد، بلکه دروغ محسوب مي شود که از مذموم ترين حرام هاست.»
————————–
روزنامه کارگزاران ، چهارشنبه، ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ – شماره ۲۲۱
امام حسین کسی را مجبور نکرد
سلسله جلسات سخنرانی های مذهبی امسال نیز در حرم امام(ره)، کانون توحید و حسینیه ارشاد به همت جبهه مشارکت و سازمان دانش آموختگان ادوار ایران اسلامی (دفتر تحکیم وحدت) با حضور فعالان سیاسی، مذهبی برگزارشد. حجت الاسلام محسن کدیور در یکی از این جلسات با اشاره به اینکه مهم ترین پیام امام حسین(ره) این است که اگر دین نداریم، آزاده باشیم گفت؛ اهداف حسین(ع) و وسایل رسیدن به آن با هم متناسب بودند. حسین(ع) اهداف اخلاقی داشت و اگر در موقعیت یک حاکم هم قرار داشت، همان کار را می کرد که در آن زمان انجام می داد.
علی(ع) نیز کسی را به زور به پذیرش حکومتش مجبور نکرد. حسین(ع) نیز می گفت نباید از ما تبعیت اجباری بخواهید، این حق یک مخالف سیاسی است.این استاد دانشگاه، این گفته منسوب به پیامبر(ص) را که باید یا اسلام را بپذیرد یا مرگ، تهمت به آن بزرگوار دانست و گفت؛ در قرآن گفته شده است «لااکراه فی الدین»، این به این معنا است که اجبار در پذیرش دین اسلام، تهمت دشمنان اسلام به این دین بوده است.