اخلاق مومنانه (شفاعت: حاشیه ای بر متن توکل)

تهران- خبرگزاري كار ايران

محسن كديور، گفت: «امروز عده‌‏اي قصد دارند جامعه را به خيال خود جامعه امام زماني (عج‌‏الله‌‏تعالي‌‏فرجه‌‏الشريف) كنند و از ايشان مايه مي‌‏گذارند ولي عمل آنها هيچگاه به نفع دين نبوده است.»

به گزارش خبرنگار “ايلنا”، محسن كديور؛ استاد دانشگاه در ادامه سلسله جلسات “معنويت عدالت آزادي” كه توسط جبهه مشاركت ايران اسلامي در كانون توحيد برگزار شد، با انتقاد نوع مداحي اهل بيت در كشور گفت: «امروز جامعه ما جامعه مداحان شده است، يك عده مداحلي اهل بيت مي‌‏كنند و عده‌‏اي مدح شبه‌‏ائمه را، اين مسأله باعث شده است تا خيلي از مسائل ديني زيرسؤال برود. اين نوع نگاه به دين حتي قبل از انقلاب وجود نداشته است.»

وي تصريح كرد: «در جامعه اسلامي شاخص دين‌‏داري، نماز است اما امروز شاهد آن هستيم كه جاي متن و حاشيه عوض شده است. در جوامع اسلامي كه دين و سياست مخلوط شده است، «نماز جمعه شاخص دينداري است.»

كديور افزود: «اما شاخص دينداري در جوامع شيعي چيست، در جامعه ما كه تنها يك درصد در نمازجمعه و ۵/۲ درصد در نماز جماعت شركت مي‌‏كنند. شاخص دينداري چيست. به‌‏نظرمي‌‏رسد شاخص دينداري در جامعه ما روز عاشوراست كه ۵۰ درصد از مردم در يك مراسم مذهبي شركت مي‌‏كنند به همين جهت است كه مي‌‏گويم در جامعه جاي متن و حاشيه عوض شده است.»

وي ضمن انتقاد به ترويج خرافي‌‏گري در جامعه خاطرنشان كرد: «در جامعه شيعي به‌‏جاي آنكه سعي كنيم جامعه با ادبيات ديني پيش برود، مردم به اشكال مبتذل به دينداري مي‌‏پردازند.»

كديور اظهار داشت: «امام (ره) برخي از مرزهاي خرافي در كشور را شكست. يكي از همين مرزها عدم توجه به نوع نگاه برخي افراد به مسجد جمكران بود. عده‌‏اي قصد داشتند كمبود مشروعيت خود را با اين مسجد رفع كنند و از طريق اين مسجد خود را مطرح كنند و اين در حالي بود كه امام (ره) هرگز به اين مسأله بهايي ندادند.»

كديور در ادامه به بحث در رابطه با شفاعت در اسلام به ويژه شيعه پرداخت و گفت: «شفاعت در فرهنگ ديني ما غلظتي پيدا كرده است به طوري كه حتي برخي مباحث اصلي دين را تحت شعاع خود قرار داده است. به نظر مي‌‏رسد كه اگر حدود اين مسأله را رعايت نكنيم بحث توحيد با مشكل مواجه خواهد شد.»

وي ادامه داد: «اگر حق اين مسأله را بشناسيم، مي‌‏توانيم از آن به نيكي استفاده كنيم و اگر برداشت سطحي داشته باشيم، احتمال دارد كار حريم الهي را به بندگان خداوند نسبت دهيم.»

اين استاد دانشگاه با اشاره به تعريف «شفاعت» گفت: «شفيع در دين، به معني كسي است كه بين انسان و خداوند واسطه و ميانجي براي بخشش گناه انسان است. اين شفيع مقصود به ذات نيست. اين شفيع در درگاه خداوند آبرو دارد تا خدا از گناهان ما بگذرد.»

كديور شفاعت را بدون ضابطه ندانست و تأكيد كرد: «نبايد به خيال خودمان كه شفاعت براي مؤمنان است، عدالت خداوند را زير سؤال برد. به طور قطع عدالت خداوند بر سر جانشين است.»

وي با بيان اينكه ما شش دسته آيه براي شفاعت داريم، اظهار داشت: «برخي آيات شفاعت را نفي كرده‌‏اند، برخي آيات شفاعت را تنها از آن مؤمنان مي‌‏دانند، برخي آيات گفته‌‏اند كه شفاعت به مشركان نمي‌‏رسد، آياتي شفاعت را تنها از ان خداوند مي‌‏دانند و آياتي نيز شفاعت را از آن پيامبر، ملائك، مؤمنان و شهدا مي‌‏داند.»

كديور دليل مطرح شدن شفاعت در دين را اميد داشتن مؤمنان دانست و در پايان تصريح كرد: «جامعه امروز شيعه، جامعه‌‏اي نامتوازن است و متن و حاشيه جاي خود را تغيير داده است و جوانان بايد مراقب باشند تا جاي متن و حاشيه را عوض نكنند.»