خیزش دانشگاههای آمریکا در حمایت از فلسطین

خیزش دانشگاههای آمریکا در حمایت از فلسطین

دومین بیانیه اساتید و کارکنان عدالت‌خواه برای فلسطین دانشگاه دوک در حمایت از تظاهرات اعتراضی دانشگاههای نیویورک صادر شده است. خبرنامه دانشگاه دوک (The Chronicle: The independent news organization of Duke University) بار دیگر از انتشار بیانیه این تشکل مترقی دانشگاهی امتناع کرد تا آزمونی دیگر برای نقض آزادی بیان در محکومیت صهیونیسم در این کشور باشد. مطالبات دانشجویان کلمبیا در مخالفت صریح با سیاست نسل‌کشی، آپارتاید و اشغال فلسطین خصوصا غزه توسط دولت اسرائیل و اعتراض به حمایت بی قید و شرط تسلیحاتی، اقتصادی و فکری دولت آمریکا از دولت اسرائیل یادآور اعتراضات ضد جنگ ویتنام نسل های پیشین همین دانشجویان است و فصلی زرین در اعتراضهای مدنی نسل جوان آمریکا به سیاست خارجی این کشور است. نسل جوان و دانشگاههای آمریکا دست بر جای حساسی گذاشته اند: وابستگی مدیریت دانشگاهها به شبکه صهیونیسم و پیوند تنگاتنگ امپریالیسم و صهیونیسم. جنبش دانشگاهی آمریکا عدالت خواه و آزادی خواه، ضد صهیونیسم و ضد جنگ است اما هرگز یهودی ستیز نیست. در حالی که در تبلیغات رسمی رسانه ها اعتراض به صهیونیسم و اسرائیل به یهودی ستیزی (Anti-Semitism) تعبیر می شود. نسل جوان و دانشگاهی آمریکا از مظلومیت فلسطین می گوید. بیانیه به زبان اصلی را اینجا بخوانید.

***

اساتید و کارکنان عدالت‌خواه برای فلسطین دانشگاه دوک در اردوگاه همبستگی با غزه می ایستند

«اساتید و کارمندان عدالت‌خواه برای فلسطین دانشگاه دوک» سرکوب فزایندۀ دانشجویان در کلمبیا و بارنارد را محکوم می‌کنند، با تشدید اعتراضات دانشگاهی اعلام همبستگی می‌کنند، و خواستار قطع وابستگی‌های نهادینه با نسل‌کشی و اشغال اسرائیلی هستند.

۲۲ آوریل ۲۰۲۴ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)

دوروم، کارولینای شمالی

«اساتید و کارمندان عدالتخواه برای فلسطین دانشگاه دوک» سرکوب خشونت‌آمیز و جرم‌انگاری فعالان و گردانندگان جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه کلمبیا و کالج بارنارد را که به اقدامات خود شدت بخشیدند تا نسل‌کشی در غزه، فلسطین را متوقف کنند، با شدیدترین لحن محکوم می‌کنند. ما اقدامات شجاعانۀ گردانندگان جنبش دانشجویی که «اردوگاه همبستگی با غزه» را به منظور اعتراض به ادامۀ نسل‌کشی فلسطینیان و مطالبۀ کنشهای دانشگاهی برای پایان‌دادن به وابستگی دانشگاه‌ها به اسرائیل در ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ برپا کردند، عمیقاً تحسین می‌کنیم.

در طول چند روز گذشته، مدیریت کلمبیا و بارنارد دست به اقدامات غیرمنتظره‌ای برای مجازات دانشجویان خود زده‌اند؛ از جمله درخواست از نیروی پلیس نیویورک برای دستگیری خشونت‌آمیز و زندانی‌کردن بیش از ۱۰۰ دانشجو، تعلیق دهها فعال دانشجویی، ممنوعیت ورود دست‌ِکم ۵۰ دانشجو به ساختمانهای دانشگاه و اخراج آنها از خوابگاه‌ها است.

دانشگاه‌ها‌ باید محلی برای پرورش تفکر انتقادی، فهم
ژرف‌تر، و آزادی بیان باشد. به جای آن، دانشگاه‌ها و کالج‌ها اینجا، در کارولینای شمالی و سرتاسر ایالات متحده، با به‌کارگیری صدها شیوۀ جرم‌نگاری اظهارات ضدسلطه و اعتراضات مسالمت‌آمیز، دانشجویان کارمندان و اعضای هیأت علمی را سرکوب می‌کنند.

در حالی که دانشجویان در دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در سرتاسر جهان به‌پا خواسته و در حال سازمان‌دهی هستند، ما شاهد این‌گونه سرکوب‌ها، نظارت‌ها و مجازات‌ها، از جمله در دوک، تحت پوشش عناوین فریبنده‌ای چون «امنیت» و «محافظت» بوده‌ایم. ما شاهد آن بوده‌ایم که این نگرانی‌ها هم‌راستا با منافع صهیونیسم و اسرائیل است، و تمام گروه‌های دیگرِ دانشجویان، اساتید و کارمندان از طبقات مختلف جامعه، و پیشینه‌های گوناگون دینی و قومی را به حاشیه رانده است؛ گروه‌هایی که تلاش می‌کنند از آزادی فلسطین حمایت کنند یا برای آن اقدامی انجام دهند و با وابستگی‌های عمیق نهادینه [دانشگاهها به کمپانی‌های] تابع [اسرائیل] مخالفند.

ما گروه‌های هم‌تای خود، اساتید و کارمندان عدالتخواه برای فلسطین در کلمبیا، بارنارد، و کالج معلمان (FSJP-CBT) را در مطالباتشان برای تحریم [کلیه] رویدادهای دانشگاهی و بازگشایی [دوباره] دانشگاه حمایت می‌کنیم، تا زمانی که تمام خواسته‌هایشان برآورده شود و مدیریت دانشگاه «فرایندهای انضباطی علیه دانشجویان را متوقف کند»؛ «طبق نظر کمیتۀ مشورتی سرمایه‌گذاری مسئولانه اجتماعی در [لزوم] احتراز دانشگاه کلمبیا از آپارتاید، [اشغال و نسل کشی اسرائیلی] عمل شود»؛ «نیروهای پلیس نیویورک از پردیس مورنینگ‌ساید به خارج دانشگاه هدایت شوند»؛ و «شعب دانشجویان عدالتخواه برای فلسطین و صدای یهود برای صلح دوباره در کلمبیا فعالیت خود را از سربگیرند».

ما بر خواسته‌های ائتلاف دانشجویی سلب آپارتاید دانشگاه کلمبیا (CUAD) در خصوص شفافیت، سلب [آپارتاید] و عفو تأکید داریم و از ایشان حمایت می‌کنیم.

ما بدون قید و شرط از فعالان و گردانندگان جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه دوک پشتیبانی می‌کنیم و متعهد می شویم  در تمام گامهایی که در جهت اعتراض و اقدام علیه نسل‌کشی مداوم در فلسطین برمی‌دارند حامی و همراه آنان باشیم.

به عنوان عضوی از شبکه ملی اساتید عدالتخواه برای فلسطین بر مطالبات زیر تأکید می‌کنیم:

  • تمام دانشگاهیان به‌ویژه دانشجویان باید بتوانند آزادانه آراء و اندیشه‌های خود را بیان کنند، به جای این‌که درجا سرکوب شوند.
  • دانشگاه‌ها باید از حضور نیروهای پلیس پاکسازی شوند و از ورود پلیس و نیروهای مسلح به آنها جلوگیری شود.
  • به منظور حفاظت از آزادی بیان، به‌ویژه بیان دگراندیشانه در آینده باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
  • درخواست دانشگاه‌ها و کالج‌ها مبنی بر قطع همکاری با شرکت‌هایی که از هلدینگهای نظامی-صنعتی و خشونت دولتی، نسل‌کشی، آپارتاید و اشغال اسرائیلی حمایت می‌کنند، جدی گرفته شود؛ و
  • هم‌چنین درخواست دانشگاه‌ها و کالج‌ها مبنی بر تحریم مؤسسه‌های اسرائیلی از طریق کمپین BDS به طور جدی دنبال شود.

ما تلاشهای مردم فلسطین را در فلسطین اشغالی و آواره در سراسر جهان به منظور دست‌یابی به حق تعیین سرنوشت، آزادی و بازگشت به خانه‌ها و سرزمینشان ارج می‌نهیم و تشویق می‌کنیم. هم‌چنان‌که در گذشته کرده‌ایم، خواستار پایان فوری و مستمر محاصره و نسل‌کشی در غزه (که اکنون در ماه هفتم است) هستیم، اقدامی که اسرائیل، با حمایت تسلیحاتی، اقتصادی و ایدئولوژیک آمریکا در حال ارتکاب آن است؛ و خواستار پایان حملات اسرائیلی‌ به فلسطینیان در دیگر مناطق فلسطین، به‌ویژه کرانۀ باختری و بیت المقدس شرقی هستیم.