میراث فاطمه‌ی زهرا

میراث فاطمه‌ی زهرا دفاع از حقّ است، نه حجاب!
میلاد فاطمه‌ی زهرا (س)، روز زن و مادر مبارک باد

از فاطمه زهرا (س) هیچ روایت معتبری درباره حجاب (پوشش بانوان) به‌چشم نمی‌خورد. در بحث ستر صلوتی (پوشش در زمان عبادت) تنها یک روایت معتبر درباره کیفیت پوشش ایشان در زمان نماز از زبان امام باقر (ع) در دست است: فضیل از امام باقر (ع) روایت می‌کند که «فاطمه (س) در پیراهنی بلند و خِماری بر سر نماز گزارد، بر [سر] او بیشتر از این نبود که با آن موها و گوشهایش را پوشانیده بود.»
روایتی که با این مضمون به فاطمه زهرا (ع) نسبت داده شده «برای زنان بهتر است که مردان را نبینند و مردان هم آنها را نبینند» مرسله، غیرمُسنَد و ضعیف است و قابل انتساب به فاطمه زهراء (س) نیست.
مهم‌ترین میراث فاطمه‌ی زهرا (س) خطبه‌ی غرای او در مسجدالنبی (ص) در حضور ابوبکر، مهاجرین و انصار است، در اعتراض به انحراف از روش پیامبر (ص) و دفاع از علی بن ابی‌طالب (ع) نسبت به ظلمی که بر او رفت. این خطبه که از شاهکارهای بلاغت است پهلو به پهلوی خطبه‌های امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌زند. نخستین راویان این خطبه علمای اهل سنت هستند.
راه و روش فاطمه را در خطبه‌ی مستند او باید یافت، نه در روایات بی‌اعتبار غیرقابل استناد.
راه فاطمه‌ی زهرا دفاع از حق و اعتراض به ظلم است، همان راهی که زینب کبری هم ادامه داد.

photo_2016-03-30_11-21-45

این زنان مطلوب، آن زنان نامطلوب
به بهانه‌ی میلاد فاطمه‌ی زهرا (س)، روز زن و مادر

در جمهوری اسلامی زنان مطلوب نظام را می‌توان در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی یافت. این بانوان تساوی جنسیتی را به ضرر زنان ایران می‌دانند و بر این باورند که قانون‌گذار باید در حوزه‌ی مسائل زنان عینا از احکام شرع (به‌روایت رسمی) تبعیت کند. حضور این بانوان در مجلس کاملا تشریفاتی است، بود و نبودشان علی‌السویه است. آنان هرگز کلمه‌ای از حقوق زنان کشورشان دفاع نکرده‌اند.
جمهوری اسلامی زنان نامطلوب شاخص را به زندان می‌فرستد، سه نمونه:
زهرا رهنورد رئیس سابق دانشگاه الزهرا، از بهمن ۱۳۸۹ همراه با همسرش میرحسین موسوی برخلاف قانون و بدون برگزاری دادگاه صالح در زندان خانگی است.
بهاره هدایت فعال دانشجویی، به فاصله کوتاهی پس از ازدواجش از خرداد ۱۳۸۸ به زندان افکنده شد. او به ۹ سال و نیم زندان محکوم شده است.
نرگس محمدی فعال حقوق بشر، از اردیبهشت ۱۳۹۳ برای چندمین بار برای تحمل ۶ سال کیفر در زندان است. او در زندان قبلی به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا شده و مادر دو کودک خردسال علی و کیانا است.
جرم این زنان دفاع از حقوق بشر، مبارزه با بی‌عدالتی و پافشاری بر اجرای اصول معطله‌ی قانون اساسی است.
این بانوان شجاع با اقتدا به فاطمه‌ی زهرا با ظلم مبارزه کرده‌اند. راستی اگر فاطمه‌ی زهرا امروز در قید حیات بود، در کدام صف می‌ایستاد؟ صف مبارزه با ظلم یا صف حمایت از ظالم؟
منصفانه باید شهادت داد که در تنها حوزه‌ای که در جمهوری اسلامی ایران استثنائا مساوات جنسیتی به‌طور کامل رعایت می‌شود، مجازات جرائم سیاسی است.

photo_2016-03-30_00-42-52