کتابی در نقد آراء کدیور در حوزه‌ی شیعه‌شناسی

عنوان کتاب: مکتب در فرآیند نواندیشی‏: بازخوانی انتقادی نواندیشی محسن کدیور در حوزه شیعه‌شناسی

نویسنده: حسن علی‌پور وحید (متولد ۱۳۵۰)

ناشر: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف‏، قم

تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۴

تعداد صفحات: ۲۹۶ صفحه

انتشار کتابهای کدیور اعم از تجدید چاپ و چاپ اول، انتشار مقاله، برگزاری سخنرانی مجازی، و انتشار مصاحبه‌ از خرداد ۱۳۸۸ بر خلاف قانون ممنوع است. وبسایت و فیس بوک وی نیز از همان تاریخ بر خلاف قانون فیلتر است. کدیور امکان انتشار آراء کلامی و فقهی خود را در قالب کتاب در داخل کشور نداشته است. بر اساس گزارشی که خواهد آمد تنها یک مقاله از آنچه در این کتاب نقد شده امکان انتشار کاغذی در مجله‌ی مدرسه در سال ۱۳۸۵ داشته و دیگر مطالب همگی تنها در وبسایت نویسنده منتشر شده است و امکان نشر کاغذی نداشته‌اند.

این‌که دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با صرف بودجه مجبور شده کتابی در نقد آراء کدیور منتشر کند نشان از رسوخ افکار نقدشده در میان دانشجویان دارد. یعنی بر خلاف اراده‌ی زمامداران استبداد دینی سانسور و فیلتر نتوانسته مانع نفوذ فکر شود. انتشار ویژه‌نامه در نقد آراء کلامی کدیور درباره‌ی امامت در شهریور ۱۳۸۵ توسط دفتر تبلیغات حوزه‌ی علمیه‌ی قم، تاسیس وبسایت اختصاصی نقد آراء کدیور درباره‌ی امامت در فضای مجازی از سال ۱۳۸۶، انتشار ده‌ها نقد دیگر در همین موضوع و نیز موضوعات فقهی از قبیل حجاب در رسانه‌های کاغذی و الکترونیکی، ظاهرا کسی را قانع نکرده و نیاز به انتشار نقد جدیدی افتاده است، که باید به فال نیک گرفت. اگر متن کتاب در دسترس قرار گیرد در همین وب‌سایت برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

مقالات کدیور درباره‌ی امامت که امکان انتشار در قالب کتاب در ایران نیافته، بدون اطلاع و اجازه‌ی نویسنده با عنوان «القرائة المنسیة» به عربی ترجمه و در سال ۲۰۱۱ در بیروت منتشر شده است. به‌یاری خدا به زودی فهرست نقدهای مقالات امامت منتشر خواهد شد.

این پنجمین کتاب مستقلی است که در نقد آراء کدیور منتشر می‌شود، دو جلد کتاب در نقد کتاب حکومت ولایی، یک جلد در نقد کتاب استیضاح رهبری و یک جلد کتاب هم در نقد آراء مرتبط با فتنه‌ی آقایان و جنبش سبز ما.  کتاب ششم هم منتشر شده که مستقلا معرفی خواهد شد. کتاب هفتمی هم ظاهرا در راه است، و چه بهتر از این!

گزارش خبرگزاری فارس، ۶ بهمن ۱۳۹۴

انتشار کتابی در نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی

کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در نقد دیدگاه‌های محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در نقد دیدگاههای محسن کدیور در حوزه شیعه شناسی نوشته حسن علی پور وحید از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

چند سطر زیر می‏تواند چکیده ‏ای از تئوریِ کدیور در عرصه‏ امامت را به تصویر کشد: «قرائت شیعی از امامت در قرن اول تا پنجم، شکل و محتوایی اعتدالی داشت. شاگردان ائمه (ع) و عالمان شیعه، امامان را «علمای ابرار و دانشمندان برترِ روزگار» می‌دانستند، نه بیشتر. امامان نیز شأن خویش را فراتر از این نمی‌دیدند و از عصمت، نصب و نص الهی و نبوی، علم غیب و دیگر فضائلِ تمایزآفرین خبری نبود. از قرن پنجم به بعد، برداشت شیعه از امامت دچار دسیسه‏ غلّات و مفوّضه گردید و مسیر غلوّ را پیمود. فرآیند افراط یک هزاره بر جهان تشیع سیطره یافت و تا روزگار ما شتاب گرفت و امروز شیعه برای پیشوایان خود، شئون فرابشری و صفات فرازمینی باور دارد.

کدیور در عرصه فقاهت نیز نظرات و نوآوری‌هایی دارد؛ برای مثال، حجاب ضروریِ زن را از زیر گردن تا زانو و از کتف تا آرنج می‌داند و مصافحه با زنان بیگانه را مجاز می شمارد. او در تحلیلِ مکاتب و تعامل با اندیشه های مهاجم نسبت به شیعه نیز دیدگاههایی تأمل برانگیز پیش می‌نهد.

نوشتار حاضر، مطالعه و تحقیقی است درباره‏ نظرات محسن کدیور در حوزه‏ شیعه‏ شناسی. این کتاب، نوگراییِ‌های محسن کدیور در سه قلمروی امامت، فقاهت و مکاتب را بازخوانیِ انتقادی می‏کند.

کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در سه بخش و سه پیوست تدوین و نگاشته شده است: «نواندیشی در حوزه امامت»، «نواندیشی در حوزه فقاهت» و «نواندیشی در حوزه مکاتب و فرق». «معمای استحاله» و «نواندیشی سکولار» و «الهیات دگراندیشی» نیز عناوین سه پیوست کتاب هستند.

 بخش اول کتاب در ۱۲ فصل تنظیم شده است: جایگاه نصب الهی و نص نبوی در امامت، جایگاه عصمت در امامت، جایگاه علم غیبی و الهی در امامت، جایگاه ولایت باطنی و تکوینی در اندیشه امامت، جایگاه شئون فرابشری در ساحت امامت، شناخت اصحاب از امامت و صفات فرابشری، استحاله تشیع و تحول ماهوی در مفهوم امامت، نظریه علمای ابرار و نسبت آن با امامت، سلب اصالت و حجیت از منابع اعتقادی شیعه، نگاه کلان به شیعه شناسی کدیور و جمع بندی. در این بخش نویسنده اقتباس و الهام کدیور از نظریه و کتاب مکتب در فرآیند تکامل مدرسی طباطبایی را بیان می‌کند.

بخش دوم کتاب در دو فصل تنظیم شده است: گستره حجاب در شریعت اسلامی و مصافحه با زن نامحرم از نگاه شریعت.

بخش سوم هم در سه فصل به تبیین و نقد نظریات کدیور درباره بهائیت، وهابیت و مدرنیسم می‌پردازد.

کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» در ۲۹۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰۰۰ تومان عرضه شده است؛ و به زودی کتاب‌های «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقد کتاب ابتذال مرجعیت شیعه محسن کدیور) و «اسلام  رحمانی» را از همین نویسنده منتشر می‌کند.

دفتر نشر معارف در راستای نقد دیدگاههای روشنفکران دینی و نواندیشان غربگرا تاکنون کتابهای «شبهات قرآنی: تأملی در نظرات دکتر سروش درباره قرآن» (نوشته محمدعلی رضایی اصفهانی)، «سروش، دین و نواندیشی» (نوشته عبدالحسین خسروپناه و حسن پناهی آزاد)، «حکومت حکیمانه: نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی» (نوشته آیت الله محمد مومن قمی)، «سیری انتقادی در آرای داریوش شایگان» (نوشته شهریار زرشناس)، «سیاست نامه: نامه های سیاسی تاریخی» (نوشته مسعود رضایی شریف آبادی) [شامل نقد استیضاح رهبری در نامه به رئیس مجلس خبرگان رهبری، نوشته‌ی کدیور]، «آیات وحیانی، پندار شیطانی» (نوشته علی کاظمی) و… را منتشر کرده است.

برای تهیه کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن ۸۸۹۱۱۲۱۲) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد.

انتهای پیام/

قبل از آن پاتوق کتاب (از شرکتهای اقماری دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها) در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۹۴ گزارشی منتشر کرده بود که تمام آن در گزارش خبرگزاری فارس با اضافاتی آمده است. این گزارش را نیز اینجا می‌توان خواند: کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» منتشر شد