شریعت قدرت

خبرگزاري دانشجويان ايران – تهران‎ ‎

سرويس سياسي‎ ‎

محسن كديور با انتقاد از نظارت استصوابي، گفت: ملت در برابر اين تحقيرها از خود واكنش نشان مي‌دهند و ‏خوشبختانه، اكثر اين‎ ‎واكنش‌ها خردمندانه بوده است‎.‎

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي در مراسم پاياني روزه‌ي سياسي در دانشگاه ‏تهران ادامه داد: در‎ ‎اوايل انقلاب هيچ كدام تصور نمي‌كرديم كه مردم آن قدر محجور فرض شوند؛ اكنون چالشي ‏كه با آن روبه‌رو هستيم، چالش بين‎ ‎جمهوريت و تلقي انتصابي از دين است‎.‎

كديور افزود: اين رد صلاحيت‌ها افراد جامعه را به تأمل جدي وامي‌دارد و مردم تصميم نهايي خود را خواهند ‏گرفت، شايد در زماني‎ ‎مردم سكوت كنند و رأي ندهند، ولي اين روند به اين نحو باقي نمي‌ماند‎ ‎

وي افزود : حكومتي كه پشتوانه‌ي مردمي نداشته باشد، دوام نخواهد داشت، حتي اگر متمسك به قدرت خارجي ‏شود. امروز‎ ‎شوراي نگهبان طرح سه فوريتي نمايندگان را خلاف شرع و قانون اساسي مي‌داند و آخرين كاري كه ‏نمايندگان مي‌توانستند با حسن‎ ‎نيت انجام دهند، با تفسير خود از دين و شرع رد كردند. اكنون چيزهايي را مي‌شنويم ‏كه خلاف شرع است كه در گذشته خلاف شرع‎ ‎نبود‎.‎‏ وي با اشاره به اين كه «در ديدگاه اسلامي اصل بر برائت ‏است»، گفت: در اين جامعه چه اتفاقي افتاده كه برائت را كنار گذاشته‌اند؟‎ ‎پايه‌ي شرعي اين حركات چيست؟ آيا فقه ‏يا دين عوض شده است ؟ برائت از محكم‌ترين ضوابط فقهي ماست. سؤال اين است كه آيا‎ ‎كرسي قرمز رنگ ‏مجلس ملك آن‌هاست يا دختر آن‌هاست كه آن‌ها مي‌خواهند به خانه‌ي بخت بفرستند يا اين كه اين كرسي ملك‎ ‎مشاع ‏مردم است؟

كديور گفت: در قرون وسطي از كشيشان خاطره‌هاي بدي در ذهن‌ها باقي مانده و هر وقت به آن زمان فكر مي‌كنيم ‏به ياد تفتيش‎ ‎عقايد مي‌افتيم. ازبرخي مسوولان ما نيز دو خاطره‌ي زشت در ذهن‌ها و تاريخ باقي خواهد ماند؛ يكي ‏خاطره‌ي اتهام ارتداد يك استاد‎ ‎دانشگاه به نام دكتر هاشم آقاجري است. آن‌ها او را به جرم خروج از اسلام به ‏ارتداد محكوم كردند و اين خاطره از سينه‌ي افراد حذف‎ ‎نمي‌شود. نكته‌ي دوم كه زشت‌تر از حادثه‌ي اولي است، ‏اين رد صلاحيت‌هاي گسترده است. اكنون مؤمن‌ترين افراد اين جامعه را‎ ‎متهم به بي‌ديني مي‌كنند و هيچ كس اين ‏صحبت‌ها را از اين افراد قبول نمي‌كند. مردم اين رد صلاحيت‌ها را مطابق قانون نمي‌دانند، ‏‎ ‎بلكه مي‌گويند رقيبي ‏براي حذف رقيب خود پاپوش ايجاد كرده است تا رقيب از صحنه‌ي مسابقه كنار گذاشته شود‎.‎

وي گفت: ما نيز معتقد هستيم كه بايد افراد احراز صلاحيت شوند، ولي در چگونگي اين احراز صلاحيت‌ها ‏اختلاف داريم. مثلا به صورت‎ ‎عقلاني براي مشخص كردن سابقه‌ي يك نفر به مسؤولان ذي‌ربط مراجعه كنند كه ‏مشخص شود اين فرد داراي سوابق كيفري هست‎ ‎يا نيست، ولي آن‌ها در اين احراز صلاحيت‌ها مي‌گويند چه كسي ‏صلاح است از ديدگاه ما وارد صحنه‌ي رقابت شود؛ اين سيستم‎ ‎حكومت‌هاي بسته است‎.‎

وي با بيان اين كه «ما يك مرجع احراز صلاحيت براي كانديداها داريم و آن مرجع افكار عمومي و رأي مردم ‏است» گفت: مردم تعيين‎ ‎مي‌كنند كه چه كساني تأييد يا رد صلاحيت شوند و ميزان رأي مردم است، ميزان رأي ‏شش نفر يا دوازده نفر فقيه و حقوقدان نيست‎. ‎آن‌ها سعي مي‌كنند كه حكومت اسلامي را جايگزين جمهوري اسلامي ‏كنند‎. ‎

وي گفت: هيچ دليلي براي شركت در انتخابات نمي‌بينيم و قاطعانه مي‌گويم بنده در انتخابات شركت نمي‌كنم و رأي ‏نمي‌دهم‎.‎

________________________________________

روزنامه ياس نو – ۷/۱۱/۸۲

گروه سياسي : پايان ماجرا آغاز آن بود. روز گذشته جمعي از اساتيد دانشگاه سراسر تهران در سالن اجتماعات دانشکده فني ‏دانشگاه تهران مراسم افطار روزه سياسي خود را در حالي آغاز کردند که کمي آن سو تر، جمعي ديگر از نمايندگان و ‏نخبگان مردم در خانه ملت نزديک به ۱۶ روز است به بست نشسته اند و روزه مي گيرند که به ناديده گرفتن حقوق ملت ‏اعتراض کنند. ‏

اساتيد دانشگاههاي تهران ديروز در دانشکده فني اعلام کردند که امروز به مدت ۲۴ ساعت در دانشگاه تهران تحصن مي ‏کنند تا آنان نيز همانند نمايندگان که اعتراض کرده باشند به ناديده گرفتن حقوق ملت. ‏

عصر ديروز، دانشکده فني ميهمانان بسياري ازجمله دانشجويان و اساتيد ديگر دانشگاه ها داشت . تريبون ساده در اختيار ‏اساتيد دانشگاهي قرار گرفت تا هم انتقاد کنند از دوستان خود و هم اعتراض به ديگراني که با برنامه هاي از پيش تعيين شده، ‏قصد مهره چيني براي مجلسي خاص دارند. از باب انتقاد سخناني مطرح شد. آنجا که مجري برنامه که از جمله اساتيد اين ‏جمع بود. ساده و بي آلايش گفت که چرا پيشتر از اين، اين گونه اعتراض نکرديد که حال مي کنيد. از باب اعتراض نيز يکي ‏از جذاب ترين سخنان را استاد ديگري از دانشگاه تربيت مدرس بيان کرد. دکتر محسن کديور اين روزها زبانزد هر مجلسي ‏است . همه بي تاب سخنان او هستند و شايد پر بيراه نبود که او روز گذشته به عنوان آخرين سخنران انتخاب شد و همه ‏مشتاقانه نشستند تا او سخن بگويد و بعد سالن را ترک کنند. ‏

پايان مراسم ديروز به مانند شروع آن نبود ياد آور فضاي شور و حال دوران طلايي دوم خرداد و پس از آن بود. سخنان ‏کديور لحظه به لحظه با تشويق ديگران قطع مي شد. سالن مراسم پر از دانشجو و استاد بود. ‏

ساعت برنامه مدت زماني مي شد که به پايان رسيده بود اما کسي قصد ترک سالن را نداشت. حدود ۳۵۰ نفر در سالن ‏نشسته و ايستاده منتظر ماندند تا ببينند اساتيد و همکارانشان چه قصدي بعد از برپايي اين روزه سياسي دارند. ‏

کديور سخن آغاز کرد و گفت: حرکتي را که در جامعه شاهد آن هستيم، يک تحقير بزرگ ملي است و ملت ما نشان داده ‏اند که همواره در برابر اين تحقير ها عکس العمل نشان داده اند. ‏

نظارت استصوابي معنايي جز تحقير شعور و اراده ملي ندارد. و برخي ، ملت را نابالغ و مهجور فرض کرده اند که افرادي را ‏که خود مي پسندند براي انتخاب مردم گزينش مي کنند، اين تلقي از نظارت و نظام اسلامي معنايي جز مهجور فرض کردن ‏ملت ندارد. يعني ملت شعور ندارند تا کساني را که خود مي خواهند انتخاب کنند و آقايان به نيابت از ملت اين کار را انجام ‏مي دهند. در صدر انقلاب نمي پنداشتيم که زماني حکومت مردم را اين گونه مهجور فرض کند، اما اين زمان فرا رسيده ‏است و اين افسانه نيست. چالش فعلي ما، چالشي فراتر از رفتن يا نرفتن تعدادي نماينده به مجلس است. اين چالش، چالشي ‏بين جمهوريت و تلقي انتصابي از دين است و چه بپذيريم يا نپذيريم اين چالش همه را به تأملي جدي وا خواهد داشت. ‏ممکن است ملت اکنون با سکوت، مقاومت مدني و نافرماني مدني رأي ندهند. اما حکومتي که پشتوانه ملي نداشته باشد. ‏واقعيتي که بخواهد به زور بر اکثريت سيطره يابد. چاره اي جز تمسک به قدرت خارجي نخواهد داشت. ‏

کديور البته در اين سخنان به طرح سه فوريتي نمايندگان که از سوي شوراي نگهبان رد شد اشاره کرد و گفت که آخرين ‏کار نمايندگان براي نشان دادن حسن نيت آنها نيز مطابق پيش بيني ها با شکست مواجه شد. ‏

در ربع قرن اخير، سروران ما نشان داده اند از زماني که به قدرت رسيده اند. شرعشان عوض شده است و هر روز چيزهايي را ‏خلاف شرع تلقي مي کنند که تا ديروز نبوده است. ‏

کداميک از اين دو خلاف شرع است. اينکه بايد صلاحيت کانديداهاي مجلس احراز شود خلاف شرع است يا اينکه ‏معتمدان محلي ملاک عمل را بر احراز صلاحيت بگذارند؟ از ديدگاه اسلام، اصل بر برائت است، اما چه اتفاقي افتاده است ‏که اصل اصيلي مثل برائت زير پا گذاشته مي شود. آيا فقه دين ما عوض شده است؟ يا آيه جديدي بر سروران نازل شده ‏است و يا شايد پيامبر آنها را خواب نما کرده است که برائت را زير سؤال مي برند. ‏

ما هم معتقديم که کانديداهاي نمايندگي بايد احراز صلاحيت شوند اما يک تفاوت اساسي بين اعتقاد ما و عملکرد شوراي ‏نگهبان وجود دارد. ما مي گوييم عقلايي باشد. يعني فرد سوء سابقه کيفري که مانع از حقوق اجتماعي وي شود نداشته باشد ‏اما اينکه ما ببينيم کساني از سوي شوراي نگهبان تأييد مي شوند که بر اساس سليقه آنها صلاح است که به مجلس وارد شوند، ‏صرفا به جوامع بسته تعلق دارد. مرجع احراز صلاحيت کانديداهاي مجلس افکار عمومي و رأي مردم است اين مردم هستند ‏که بايد معلوم کنند که چه کسي صلاحيت نمايندگي مردم را دارد. ‏

کديور در اين مراسم گفت: «تاريخ دو چيز را از ايران در سينه خود نگه مي دارد. همانطور که از قرون وسطي تفتيش عقايد ‏را به سينه خود نگاه داشت و به خاطر سپرد. از جامعه ما نيز دو نکته مي ماند. اول بازداشت، زنداني و حکم ارتداد براي استاد ‏جانباز دانشگاه به نام دکتر سيد هاشم آقا جري و ديگر اين رد صلاحيت ها.« او يک جمله ديگر نيز گفت: آن که در ‏انتخابات شرکت نمي کند. يک خط قرمز دارد. يک ليست دارد که اعضاي ان ليست تأييد نخواهند شدو کساني همچون ‏بهزاد نبوي، دکتر سيد محمد رضا خاتمي، دکتر محسن ميردامادي و…