پاسخ رئيس دانشگاه تربيت مدرس به دانشجويان: به جاي حمايت از مغرضان از افكار ولايي حمايت كنيد

هفته گذشته انجمن اسلامی دانشجویان تربيت مدرس در نامه‌اي سرگشاده به رئیس دانشگاه در آن نسبت به حذف و برخورد با اساتيد دگرانديش به شدت انتقاد شده بود و خواستار جلوگيري از تسويه اساتيد دگرانديش خصوصا دو روحاني مدرس در اين دانشگاه شده بودند. «فرهاد دانشجو» رئيس دانشگاه تربيت مدرس در نامه‌اي خطاب به دانشجويان با نصحيت آنان از آنها خواسته است تا دست از همراهي با كساني كه به گفته وي بدنبال شور‌ش‌هاي پنهان در جامعه هستند دست بردارند.

هفته گذشته انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس در نامه‌اي سرگشاده به با اشاره به سوابق اين دانشگاه آورده بودند: «تربيت مدرس بدليل تمرکز بر دوره تحصيلات تکمِيلی در زمان طرح ضرورت جنبش نرم افزاري، توليد علم و تاسيس کرسي هاي نظريه پردازي و نقد توسط مقام معظم رهبري، استعداد نقش آفريني در اين مسير داشته و دارد. اما اين فرصتها و مزيتها به سرعت در حال از در دست رفتن است. علاوه بر اينکه که شاهد جنبش نرم افزاري، توليد و تاسيس کرسي نقد نيستيم متاسفانه روزي نيست که رسانه ها خبر از تنگ شدن عرصه و زمينه سازي براي حذف اساتيد اين دانشگاه ندهند.»

دانشجويان در نامه خود با اشاره به سوابق سركوب انديشه‌هاي دانشجويي در رژيم گذشته و ذكر مواردي متذكر شده بودند: «يکي يکي از ثمرات انقلاب اسلامي و افتخارات نظام جمهوري اسلامي، آزادي دانشگاهها و ايجاد فرصت نقد براي دانشگاهيان است. آيا شما نبايد بعنوان يک مدير در نظام جمهوري اسلامي با در نظر گرفتن منافع ملي، حافظ و پاسدار آزادي آکادميک به عنوان دستاورد انقلاب اسلامي و آبروي نظام جمهوري اسلامي باشيد؟»

انجمن اسلامي دانشگاه تربيت در پايان از رياست دانشگاه خواسته بودند تا: «ما بر مبناي تکليف شرعي و انساني بر خود لازم ديدم که ضمن تذکر موارد فوق از حضرتعالي درخواست تجديد نظر در برخورد ناصواب و فراقانوني صورت گرفته با اساتيد –که شائبه حذف و تنگ کرده عرصه بر آنان بدلايل سياسي را ايجاد کرده است- ازجمله برخورد صورت گرفته با روحانيون نوانديش دکتر محسن کديور و دکتر ابوالفضل شکوري را داريم. اميد آنکه دور انديشي شما، پايبنديتان به دين، تقيدتان به اصول انساني و احترام حضرتعالي به قانون شما را از اين آزمون سر افراز بيرون بياورد.»

اما پاسخ فرهاد دانشجو به نامه دانشجويان نشان داد كه جريان حاكم بر دانشگاهها به طور قطع خواستار خلاصي از دست اساتيدي است كه دانشجو معتقد است اصالت اسلاميت و انقلاب را قبول نداشته و بدنبال اسطوره‌هاي نهيليستي هستند.

وی در بخشهایی از نامه‌اش خطاب به دانشجویان آورده است:

عزیزان من شماها بخوبی می دانید که تشکل های اسلامی و ایرانی در داخل و خارج کشور و دانشگاهها اگر به راستی اصلت داشته باشند و نسب از ایرانیت و اسلامیت برده باشد، نمی توانند واقعیت ها را در آرای فیلسوفانی که شورش های پنهان در جامعه و فرهنگ ایرانی ساماندهی می کنند جستجو کنند و جهان بینی ضد اسلامی و ضد ایرانی را ترویج نمایند و سرخوش از اسطوره های اومانیستی و نهیلیستی غرب باشند. تشکل های اسلامی و ایرانی اصیل، نشان انقلاب و نشان دین ایرانیت خود را جستجو می کنند و ازفرهنگ ها و تاریخ برای اعتلای ایران و اسلام بهره خواهند گرفت. تشکل های اسلامی در این روزهای شهادت حضرت فاطمه(س)، دخت پیامبر، همسر امامت و ولایت و مادر امامت با معرفت و سیره عملی و نظری او، به شناخت و دفاع از ولایت و امامت و عفت و عزت برای انسان ها توجه خواهند کرد و با کسانی که عصمت و جایگاه رفیع ائمه اطهار را با تفسیر های غیر علمی و مغرضانه خود مخدوش می کنند، مخالفت علمی خواهند نمود و زبان و قلم آنها در حمایت اینگونه افراد حرکت نخواهد کرد. فاطمه(س) اولین مدافع و مربی بانوان مسلمان در احقاق حقشان و اولین مربی آنها در همسرداری و تربیت و حفظ حجاب و عفت زن و اولین مدافع ولایت و محکم کننده مهدویت است. مهدویت آینده اسلام و تشیع و امامت و ولایت فقیه را نجات می دهد.

وي در نامه‌اش خطاب به دانشجويان معترض نسبت به نحوه مديريتش در دانشگاه تربيت مدرس آورده است: کرامت همه انسان ها به همه انسان ها تعلق دارد و رنگ و نژاد و ثروت در آن تاثیری ندارد. باید به خدا تمسک جست و چنگ زدن به ریسمان الهی که همان قرآن و دین الهی و ولایت اهل بیت(ع) است. با مردم مسلمان و مومن و مظلوم ایران و جهان متحد شد و ار تفرقه پرهیز نمود. باید از قرآن و سنت رسول خدا(ص) و از دروغ و تزویر و زورگویان زر دوست زمانه، باید شدید و سخت بود چون آنها با روئیای ایجاد یک امپراتوری بزرگ و تغیر جغرافیای خاورمیانه و تغیر نقشه جهان، برای به سلطه در آوردن همه کشورها، مردم آزاده دنیا را می کشند و به زنجیر و برهنه به تحمل شکنجه های قرون وسطایی مجبور می کنند. تشکل هایی که در سرتاسر عالم فعالیت می کنند و تحمیل اجباری و زورمدارانه نظرات خود بر دیگران و حمایت از سیاست های ظالمان غربی و شمالی در دستور کار خود قرار دارند و تهمت زدن به مسلمانان و اهانت به امامان(ع) و تمسخرخداپرستان و مخالفت با حجاب را آزادی می نامند و دفاع آگاهانه و عالمانه و توام با عقل و منطق از عقاید و آزادی و برابری حقوق را تفتیش عقاید می نامند. و بجای دفاع از مظلوم، در کنار ظالم به دفاع ناحق می پردازند و با خود باختگی به زور ظالمان تکیه و امید می کنند، باید نگران قضاوت تاریخ نیز باشند و قبل از اینکه خیلی زود دیر شود بیدار شوند و به جمع آزادی خواهان و مسلمانان مترقی جهان بپیوندند. امید است که دور اندیشی، پایبندی به دین و تقید به اصول انسانی و احترام تشکل های ایرانی به قانون، همه آنها را از این آزمون سرافراز بیرون بیاورد، که همینطور نیز خواهد بود.

البته موج تسويه و اخراج و فراري دادن اساتيد در دانشگاه تربيت مدرس تنها به ابوالفضل شكوري و محسن كديور ختم نشده است،‌ و پيش از اين نيز سعید حجاریان از شورای علوم سیاسی دانشگاه كنار گذاشته بود و همچنين قطع همكاري دکتر مسعود غفاری رئيس سابق دانشكده علوم انسانی با دانشگاه نيز خبري نبود كه بتوان به آساني از كنار آن گذشت در عين حال اخبار حاكي از آن است كه بيگدلی معاون سابق آموزش دانشگاه، حجت الاسلام محمد علی مهدوی راد عضو گروه علوم قران و حديث، نوبری عضو گروه باستان شناسی، مهريزی عضو گروه مطالعات زنان نيز در آستانه حذف از دانشگاه قرار دارند.

در اين ميان حذف دكتر محسن كديور به علت سوابق وي سر و صداي زيادي به پا كرد و باعث اعتراض گسترده فعالان سياسي و دانشجويي گرديد و تا جايي كه فعالان سياسي دانشگاه علم و صنعت با صدور بيانيه‌اي اخراج محسن كديور را فاجعه‌اي علمي دانستند و آوردند: «امروز با شعار “دستيابي به قله هاي علمي جهان” استاد مسلم دانشگاه دكتر محسن كديور اخراج مي شود. محسن كديور كه روزگاري به جرم بيان انديشه به زندان افتاد – به زندان كساني كه البته مايه ي سرافرازي و محبوبيتش شد – امروز از جمع دانشگاهياني مي رود كه باز مايه ي تاسفش نخواهد شد كه او بزرگي خود را بارها بيش از اين هم صنفانش به دوست و دشمن ثابت كرده است.»

اما ديگر كديور از دانشگاه بار سفر بسته است و براي خلاصي از او به «موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه» فرستاده‌اند