مسدود شدن دوباره لایو اینستاگرام کدیور

مسدود شدن دوباره لایو اینستاگرام کدیور

امروز مطابق اعلام قبلی (۱۶ فروردین ۱۴۰۲) بنا بود به مناسبت شب قدر سخنرانی «بار دیگر زندگی مؤمنانه: رفع برخی سوء تفاهم‌ها» از صفحات اینستاگرام و یوتیوب من به طور زنده پخش شود. وقتی می خواستم لایو اینستاگرامی را شروع کنم اعلانی با این مضمون روی صفحه آمد: به دلیل عدم رعایت استانداردهای اینستاگرام لایو شما مسدود می شود! سخنرانی با موفقیت از یوتیوب برگزار شد. بعد از اتمام سخنرانی به صفحه اینستاگرامم مراجعه کردم، خوشبختانه صفحه مسدود نشده بود.

هر چه فکر کردم کدام استاندارد اینستاگرام رعایت نشده است، عقلم به جایی نرسید. تنها چیزی که به ذهنم رسید انتشار این مصاحبه دو روز قبل در اینستاگرام بود: «ولایت فقیه یعنی چه؟» (۱۸ فروردین ۱۴۰۲) این مصاحبه مکتوب تحلیل انتقادی نظریه سیاسی رسمی جمهوری اسلامی بود. چگونه انتشار چنین مطلبی می تواند عدم رعایت اینستاگرام محسوب می شود؟! اگر فرض کنیم که سپاه سایبری مطالب این صفحه را برای نظام جمهوری اسلامی مضر تشخیص داده باشند، طبیعی است که به هر قیمتی برای خاموش کردن این صدای منتقد اقدام کند.

سپاه سایبری به دو طریق می تواند نقشه خود را اجرایی کرده باشد: یکی گزارشهای متعدد جعلی علیه این صفحه به اینستاگرام، با تعداد زیاد گزارشها علیه یک صفحه آن صفحه اتوماتیک بسته می شود تا اینستاگرام صحت و سقم گزارشها را بررسی کند. این بررسی ماهها طول می کشد. راه دوم: ماموران نفوذی جمهوری اسلامی در اینستاگرام به عنوان مسئولان بررسی صفحات فارسی صفحات منتقدان را به عنوان ناقضان استاندارهای اینستاگرام مسدود کنند.

هر یک از این دو احتمال یا هر دو منتفی نیست. این نخستین بار نیست که صفحه من در اینستاگرام دچار محدودیت می شود. این صفحه در بهمن ۱۳۹۴ تاسیس و تا کنون به این تیرهای غیب مبتلا شده است:

یک. مسدود شدن دائمی در تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۸ پس از ترور از هر حیث محکوم سلیمانی.

دو. صفحه جدید من در اینستاگرام از صفر شروع به کار کرد. بعد از استقبال فراوان کاربران از لایوها، در اوایل بهار ۱۴۰۰ گزینه لایو صفحه به مدت یک ماه مسدود شد. چرا؟ توضیحی داده نشد.

سه. اردیبهشت ۱۴۰۱ برای بار دوم صفحه اینستاگرام من مسدود شد. مصیبت اینستاگرام فارسی (۲۸/۲/۱۴۰۱). بعد از پیگری فراوان پس از ۵۲ روز رفع مانع از صفحه اینستاگرام (۳۱/۳/۱۴۰۱) بدون هیچ توضیحی که چرا مسدود شد و چرا رفع مانع شد.

چهار. لایو اینستاگرام برای دومین بار در تاریخ ۲۰/۱/۱۴۰۲ مسدود شد. چرا؟ این مانع چه زمانی رفع خواهد شد؟

یک بار دیگر این یادداشت را بخوانید: ممنوع القلمی و خط قرمزهای آزادی بیان (۲۶ تیر ۱۳۹۹). دوباره تکرار می کنم: «اکنون این محدودیتها گسترش پیدا کرده است. سازمان سرکوب رژم خودکامه و تمامیت‌خواه جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از سازمانهای سرکوب کا گ ب روسی و ام اس اس چینی اکنون خارج از مرزهای ایران بسیار فعال است. اگر ترورهای برون مرزی مجاز است چرا حذف صفحات منتقدان ساختاری نظام در فضای مجازی مجاز نباشد؟ شیوه فعالیت برون مرزی جمهوری اسلامی این است: هیچ منتقد جمهوری اسلامی خصوصا آنها که شنونده و نفوذ کلام دارند نباید بتوانند آزادانه فعالیت کنند و پیامشان به گوش ایرانیان برسد. ترور شخصیت و بهتان، سانسور و فیلترینگ، تا کنون نتوانسته کاری از پیش ببرد و ارتباط مرا با هموطنان قطع کند، برای دومین بار لایو اینستاگرامم را مسدود کرده اند. این دسیسه هم پشت سر گذاشته خواهد شد، ان‌شاءالله. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»

۲۰ فروردین ۱۴۰۲