یادداشتسخنرانی

فلسفهء اسلامی (نقد حال ، افق پیش رو)

چکیده اصطلاح" فلسفه اسلامی"اصطلاحی متأخر است که در مقایسه با فلسفه های دیگراز سوی مستشرفان وپژوهشگران اروپایی بکار برده شده است.حکیمانی از قبیل فارابی , ابن سینا, سهروردی و ملاصدرا هرگز فلسفه خود را اسلامی نخوانده اند,هرچند به این همانی فلسفه و حکمت الهی باور داشته اند.به هر حال اصطلاح فلسفه اسلامی چه در ایران و چه در غرب اصطلاحی جاافتاده و دارای مدخل مستقل در دائره المعارفهای معتبر فلسفی است.لازم به ذکر است که هانری کربن محقق فرانسوی و پیروانش ترجیح میدهند بجای فلسفه اسلامی از اصطلاح استفاده کنند.…
kadivarad33
۱۳۸۳/۱۲/۲۵
سخنرانی

سه قرائت از اسلام در ایران معاصر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي . . . كديور با اشاره به نسل پيشتاز ايران در بين كشورهاي اسلامي، و با يادآوري تنوع موجود در تشكل‌هاي دانشجويي گفت: چاره‌اي جز پذيرش تنوع ديدگاهها در اين بخش نداريم اما قانون بايد به نحوي باشد كه اين تنوع را بپذيرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محسن كديور طي سخناني با عنوان «قرائت‌هاي موجود از اسلام در ايران معاصر»، در مراسم شصت و دومين سالگرد تاسيس انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم‌پزشكي تهران با بيان اين‌كه حاكم كردن يك…
kadivarad33
۱۳۸۳/۱۲/۱۵
سخنرانی

حسین(ع) و قرآن

تهران- خبرگزاري كار ايران با چرخاندن زبان‌‏, سياست نبوي نمي‌‏شود مهم اين است كه مردم در عمل بوي پيامبر احساس كنند‌‏, مگر در منابر اموي كم قرآن خوانده مي‌‏شد صرف قرآن خواندن فضا را قرآني نمي‌‏كند؛ آنچه كه يك سياست و جامعه را قرآني مي‌‏كند اين است كه مردم در عمل احساس كنند ضوابط قرآني رعايت مي‌‏شود؛ در استنادهاي امام حسين به آيات قرآن نيز مشخص مي‌‏شود كه امام وقتي از بدعت‌‏ها صحبت مي‌‏كنند‌‏, يكي از بدعت‌‏ها, بدعت استبداد بوده‌‏است. به گزارش خبرنگار سرويس انديشه ايلنا, محسن كديور كه در…
kadivarad33
۱۳۸۳/۱۲/۰۲
سخنرانی

حسین و دغدغه حضور دین در عرصه عمومی

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: سياسي محسن كديور، گفت: كار امام حسين (ع) حاضر‌كردن فعال و زنده‌ي دين در عرصه‌ي عمومي ولي توام با رضايت مردم بود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي كه در شب عاشورا در حسينيه‌ي ارشاد با عنوان “ حسين(ع) و دغدغه‌ي حضور دين در عرصه‌ي عمومي“ سخن مي‌گفت، به تبيين دو نوع مواجهه با نهضت حسيني پرداخت. وي يك مواجهه را مواجهه‌ي سنتي كه در آن، كار امام حسين (ع) فرابشري تلقي مي‌شود، خواند و گفت: مواجهه‌ي ديگر، اسوه‌ي زندگاني مومنانه است…
kadivarad33
۱۳۸۳/۱۲/۰۱