خدا را شاکریم که در ماه مبارک رمضان نسخه جدید به شکل آزمایشی نصب شد و بتدریج تکمیل خواهد شد و انشاء الله همزمان با عید سعید فطر امسال رسما رونمائی خواهد شد. از همه عزیزانی که در راه اندازی نسخه جدید وبسایت ما را یاری کردند صمیمانه تشکر می کنیم.
در همین موضوع، علما بحث های درون دینی انجام داده اند، نمونه اش نظریه های دولت در فقه شیعه است (کدیور،۱۳۷۶). برای تبارشناسی «ولایت عامه»هفت گفتمان تحلیل تاریخی شد که عبارت بودند از ۱.گفتمان «پیامبر- زمامدار»، ۲و۳.گفتمانهای رقیب خلافت و وصایت، ۴.گفتمان«امامت- زمامداری» ، ۵.گفتمان «غیبت»، ۶.گفتمان نیابت و سرانجام ۷.گفتمان فقه. گفتمان ولایت فقیه با این پس زمینه های تاریخی صورت بندی شد.
ما امضا کنندگان این اعلامیه نگرانی خویش را از احتمال بالقوه خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از لیست “سازمانهای تروریستی خارج از آمریکا” ابراز کرده، و دعاوی نادرست آنها مبنی بر اینکه “اپوزیسیون اصلی ایران” را تشکیل می دهند و در ایران از حمایت مردمی برخوردارند را تکذیب می نمائیم.
FINANCIAL TIMES
NIAC
رمضان به مثابه یک راه
رسول اکرم (ص) در اواخر ماه شعبان خطبه ای در معرفی ماه رمضان ایراد کرده است. این خطبه حاوی دقیق ترین توصیفات از زبان آشناترین آدمیان از ابعاد مختلف مهمترین ماه سال است. پیامبر در این خطبه کوتاه اما پرمغز مردم – و نه لزوما مؤمنان و مسلمانان – را مخاطب قرار داده است. خطبه شعبانیه یا مانیفیست ماه رمضان شامل پنج بخش است: مهمانی بی تکلف خداوند؛ در گرو اعمال؛ فضیلت افطار؛ اخلاق پیوستن و بازگشت؛ درهای باز و درهای بسته.
از حدود سال ۱۳۶۷ به جمهوری اسلامی منهای ولایت فقیه (پیش نویس قانون اساسی ۱۳۵۸) قائل بوده لذا در سال ۱۳۶۸ به بازنگری قانون اساسی رأی منفی داده ام. نخستین مقاله ام در نقد نظریه ولایت فقیه در سال ۱۳۷۳ یعنی ۱۸ سال قبل و نخستین کتابم در همین زمینه در سال ۱۳۷۶ منتشر شده است. بحث نقد “مبانی نظری استبداد دینی” را در نخستین ماههای بعد از آزادی از زندان در اسفند ۱۳۷۹ و در عاشورای ۱۳۸۲ با عنوان “علائم ولایت جائر” در کانون توحید سخنرانی کرده ام. عدم کفایت اجتهاد مصطلح و لزوم اجتهاد در مبانی را در شهریور۱۳۸۰ (ده سال قبل) منتشر کرده ام. نخستین بازنگری هایم در حوزه اعتقادی در سال ۱۳۸۵ منتشر شده و بالاخره در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ (یعنی نزدیک دو سال قبل) ترجیح حکومت دمکراتیک سکولار را ابراز کرده ام.
ما قائلان به دموکراسی و سکولاریسم و اسلام سیاسی همزمان هستیم و قواعد بازی دموکراتیک را پذیرفته ایم و معتقدیم که می توان همزمان یک جامعه پلورال سکولار دموکرات داشت. جنبش سبز یک جنبش ضد استبدادی است و دیکتاتوری را در هر لباسی محکوم می کند؛ بخصوص با استبداد دینی که سکه رایج ایران معاصر است، مخالف می باشد.
هر شهروندی که مالیات می دهد، از حقوق مساوی برخوردار است و حق دخالت مساوی در تمامی امور و مقدرات کشور برخوردار است. یکی از اشتباهاتی که در جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، اینهمانی فقه و حقوق بود. “قانون مجازات اسلامی” نیز یکی از پس رفته ترین قانون نویسی ها در جهان معاصر است. آنها که پنداشته اند قضاوت کردن صرفاً کار فقهاست، در اشتباهند.
آراء محسن كديور منطبق با دريافت هاي نظري و دانشي است كه هر چه مي گذرد واقعگراتر مي شود و تابع ملاحظات سياست ورزانه نيست؛ محسن كديور دو سال پيش با كديور امروز تفاوت قابل توجهي دارد. او اينك نه تنها به «حكومت دموكراتيك سكولار» مي انديشد بلكه اين نگاه را اعلام هم مي كند و اين تفاوت در آغاز سومين سال جرس مشهود است.
جنبش سبز همه ایرانیانی را که با رعایت استقلال ایران و نفی خشونت و تروریسم با استبداد دینی مبارزه می کنند شامل می شود. اگر مراد از “فراگیری”، شمول همه مخالفان جمهوری اسلامی (اعم از افراد و جریانهائی که : ۱- تغییر در ایران را با اتکاء به سرمایه و نیروی خارجی دنبال می کنند، ۲- در مبارزه با جمهوری اسلامی با صدام حسین عراقی هم پیمان شده و خشونت و تروریسم را پیشه کرده بودند، ۳- بازگشت به رژیم سلطنتی را دنبال می کنند، ۴ـ مبارزه با رژیم را به استهزاء و ستیز علیه باورهای دینی مردم تبدیل کرده اند) ، با صراحت می گوئیم که ما اگر چه از حقوق شهروندی همین افراد هم، اگر مورد ظلم واقع شوند دفاع می کنیم، اما تکثر جنبش سبز از منظر ما، بلکه از منظر منشور جنبش سبز (ویرایش دوم، با امضای موسوی و کروبی) این چهار جریان را شامل نمی شود. این جریانها برای خود رسانه های متعددی دارند و جمهوری اسلامی هم بسیار می کوشد تا جنبش سبز را با این چهار جریان تعریف کند.
اینجانب نخستین بار در بیمارستان سینا بر بالین تن زخم خورده شما در نخستین ساعات نوروز ۱۳۷۹ زمانی که یک ملت برای سلامتی و به هوش آمدن شما دست به دعا برداشته بود، با آن مرحوم آشنا شدم
اسلام سیاسی دموکراتیک واقعیتی غیر قابل انکار است. اگر کسی آن را باور ندارد حداقل آنرا تحریف نکند و تفسیر آن را به معتقدانش واگذارد.
جــرس: در ادامه برگزاری مراسم مختلف در گرامیداشت چهلمین روز درگذشت سه مبارز ملی ایران، مرحومان مهندس عزت الله سحابی و دختر ایشان هاله سحابی
بررسی اندیشه سیاسی آیت الله منتظری در سال ۵۸، تنها به نظریات ایشان در باب ولایت فقیه خلاصه نمی شود.
درخواست سیصدو شصت تن از فعالان سیاسی از مسئولان
اخیرا صفحه ای جعلی در سایت اجتماعی کلوب به نام دکتر محسن کدیور ایجاد شده است. بدین وسیله اعلام می شود که آن صفحه هیچ
داوری درباره درستی یا نادرستی و خطا در حوزه حکمت عملی در پایان مرحله اجرای نظریه انجام می گیرد.
. در چهارمین قسمت از سیر تحول اندیشه سیاسی آیت الله منتظری آراء ایشان در خطبه های نماز جمعه تهران و دیگر کتب و بیانات ایشان تا نخستین نقطه عطف تبیین شده، زمان این تحول فکری به دقت تعیین می شود. در بخش انتهائی فصل اول آراء سیاسی سه گانه در چهل و سه سال اول حیات علمی ایشان با یکدیگر مقایسه می گردد.
تمام انبياى الهى دعوت به توحيد كرده اند، و همگى به طور قاطع بت پرستى و شرک را محكوم نموده اند. اگر چه پیامبر (ص) مأمور به سوال شده است، اما این پرسش از هر انسانی اعم از مسلمان و غیرمسلمان است. پاسخ صریح قرآن به این پرسش چیزی جز این نیست که دعوت همه انبیای الهی به توحید بوده است و هیچ پیامبری به غیر الله دعوت نکرده است.
اینکه شما گفتید کدیور باسوادتر از طالقانی بود، شاید از جهت وسعت اطلاعات عمومی درست باشد، ولی عمق دیدگاه طالقانی قابل مقایسه با دیگران نیست. هر چند آموزههای آقای کدیور همچون سروش به بیتقیدی جوانان منتهی نشد.
جمله شرطیه دلالت بر وقوع نمی کند. مخاطب آیه اگرچه پیامبر اسلام (ص) است، اما خطاب اصلی به کسانی است که در معارف الهی نازل شده به پیامبر (ص) تردید دارند. اینگونه خطاب به پیامبر (ص) در قالب جمله شرطیه با قصد خطاب اصلی به مردم در قرآن بی سابقه نیست و در اکثر تفاسیر به موارد مشابه اشاره شده است.
آری، نمی توانیم کسی را به اعتصاب غذا تشویق کنیم. این یک انتخاب ویژه در شرائطی خاص است. اما اگر زندانی به این نقطه رسید که بین سلامتی و زندگی از یک سو و آرمانی بزرگتر و ارزشمندتر از جانش انتخاب کند، باید به انتخابش احترام گذاشت. او در واقع بین مهم و أهمّ، أهمّ را انتخاب کرده است
برای تماس می توانید از نشانی ایمیل
[email protected]
استفاده کنید.