لزوم نهاد نظارتي مستقل و ادواري بودن قدرت سياسي
لزوم نهاد نظارتي مستقل و ادواري بودن قدرت سياسي [۱] استقرار «جمهوري اسلامي » در ايران فرصت مغتنمي است براي بارورشدن حقوق عمومي و انديشه
لزوم نهاد نظارتي مستقل و ادواري بودن قدرت سياسي [۱] استقرار «جمهوري اسلامي » در ايران فرصت مغتنمي است براي بارورشدن حقوق عمومي و انديشه
در آستانه انتخابات خبرگان [۱] شركت فعال همه واجدين شرايط كانديداتوري مجلس خبرگان امري پسنديده است . مسلما هرچه تعداد شركت كنندگان در رقابتهاي انتخاباتي
انتخاب ، نظارت و عزل : سه وظيفه خبرگان رهبري[۱] نقش و جايگاه ولايت فقيه در جمهوري اسلامي چگونه است آيا اين فقه و
مردم و خبرگان [۱] همان طور كه مستحضريد در ذيل اصل ۱۱۱ در تبصره دو ماده يك اين آيين نامه آمده است كه خبرگان
خبرگان در ترازو[۱] بررسي كارنامه شانزده ساله مجلس خبرگان رهبري مجلس خبرگان رهبري از موضوعات مستحدث است كه از سال ۱۳۵۸ پس از ورود ولايت
اعتراض به رد صلاحيت [۱] ۱ بسمه تعالي جمهوري اسلامي ايران تاريخ : ۷۷/۷/۴ استانداري تهران شماره : ۱۲۶۷ خ س فرمانداري تهران پيوست :
قلع و قمع ناظرين آينده ، تيشه به ريشه نظام [۱] ۱- شوراي نگهبان و جمهوريت نظام آيا به نظر شوراي نگهبان درخصوص رد صلاحيتتان
مجلس خبرگان ، وظايف و اختيارات [۱] در ابتدا بهتر است به موضوع انتخاب رهبري در قانون اساسي و اختلاف نظرهايي كه در اين
خبرگان و مسئله نظارت بر رهبري [۱] موضوع بحث كوتاه من ، خبرگان و نظارت بر رهبري است . اين بحث به اين دليل انتخاب
مجلس خبرگان رهبري ، ارزيابي و انتظارات [۱] همان گونه كه مستحضر هستيد انتخابات سومين دوره مجلس خبرگان رهبري آخر اين هفته برگزار مي
نظارت بر رهبري ، چرا و چگونه [۱] براساس قانون اساسي چه نوع نظارتي بر رهبري قابل اعمال است آيا اين نوع نظارت
خشونت سياسي در جامعه ديني [۱] ۱ . مبادي نظري خشونت چيست منشا آن كدام است و در جامعه چه پيامدهايي خواهد داشت خشونت از
گروه هاي فشار در جامعه ما[۱] تعريف گروه فشار چيست ، از چه دسته بندي اي برخوردارند و چه تمايزي ميان گروه فشار در
اي كاش باد رحمت بوزد[۱] آلودگي هواي تهران در هفته گذشته از شش برابر حد مجاز گذشت . تعطيلي مدارس و در پي آن ممنوعيت
تذكري به رئيس جمهور[۱] ماجراي تاسف بار قتلهاي زنجيره اي دگرانديشان و دگرباشان از سوي ماموران امنيتي بي شك زشت ترين رخداد عصر جمهوري اسلامي
– دگرانديشان بايد تامين جاني داشته باشند[۱] وقايع اخير، بسيار تاسف آور است اين فاجعه از طرف هر گروه ، جناح و جرياني كه صورت
پيامدهاي زيرپاگذاشتن حق حيات در جامعه ديني [۱] مايل بودم در چنين شبي ، بيشتر از نكاتي كه شايسته شب قدر است مانند موضوعاتي چون
یکی از موانع اجابت دعا مسئله تضییع حقوق مردم است، یکی از مهمترین حقوق مردم حق حیات و حق امنیت است. آیه ۱۵۱ سوره انعام پنج حرام قطعی و خط قرمز دینی را برشمرده است: شرک به خداوند، عدم احسان به والدین، کشتن فرزند به دلیل فقر، ارتکاب گناه و فحشاء در آشکار و نهان، و قتل نفس به غیرحق. جان تک تک انسانها محترم است نه فقط شیعیان و مسلمانان و موحدان. مواردی که حرمت نفس شکسته می شود در شریعت به دقت استحصاء شده است: استثنای اول قصاص قاتل است، استثنای دوم مفسد فی الارض و محارب است. محارب کیست؟ کسی که امنیت جامعه را به شکل مسلحانه بر هم زده باشد، نه هر مخالف و منتقدی. اعدام مجرمین به عنوان قتل نفس (قصاص) و محاربه (مفسد فی الارض) تنها در اختیار دادگاه صالحه با رعایت آئین دادرسی عادلانه و حکم علنی مجاز است.احدی خارج از دستگاه رسمی قضا حق صدور حکم ارتداد و مهدورالدم بودن شهروندان یا اجرای چنین احکامی ندارد. دادگاه هم باید علنی باشد نه غیابی. این که حکم غیابی بشود و فرضا فردی توسط افرادی ناشناس مرتد محسوب شود و بعد حکم اعدام برایش صادر شود که نه از تشکیلات رسمی قضایی گذشته باشد و نه به شکل علنی بوده باشد این انصافا بدعتی است که در زمان ما پیدا شده است و هیچ فقیهی حاضر نیست پایش را امضا بکند. از مسلمات فقه شیعه است که در زمان استقرار حاکم عادل باید حکم اعدام علنی صادر شود نه پنهانی و زیرزمینی. لسان دین در بحث خون و دما لسان احتیاط است، نه لسان برائت. در چند مسئله است که شارع مقدس ما را امر به رعایت احتیاط کرده: در خون، در ناموس، در آبرو و در اموال. در این امور شارع کوچکترین احتمالی را منجز می داند و احتیاط را واجب. فقهای عظام به دقت این موارد را مشخص کرده اند. حالا ما سابقه ۱۴۰۰ سال فقه غنی شیعه که با دقت های میکروسکپی این ظرائف را مشخص کرده اند، همه را به عنوان این که مصلحت چنین و چنان اقتضا می کند (آن هم از جانب افرادی که کمترین صلاحیتی در این مسئله ندارند و منتشر می کنند) زیر سوال ببریم حاشا و کلا، قطعا شارع مقدس راضی نیست. این اطلاعیه هایی که چند مورد آن در مطبوعات منتشر شده و این ترورها را به عهده گرفته، واقعا آیا دستگاه اطلاعاتی ما توان کشف این موارد را ندارد!؟ چرا ساحت فقه شیعه را شما ملوث می کنید؟ در این اطلاعیه ها آمده که «احکام اعدام توسط سه قاضی مجتهد جامع الشرایط صادر شده و بعد ما مسئول اجرای آن بوده ایم» این اطلاعیه ها از کجا صادر می شود؟ چرا آنها را دستگیر نمی کنید؟ ما تحقیقا یک مورد هم سراغ نداریم، که رسول خدا (ص) یا ائمه هدی (ع) حکم ارتداد پنهانی کسی را صادر کرده باشند. مرد و مردانه اگر کسی را هم مرتد می دانستند یا مشمول مجازات می دانستند، علنا ( نه پنهانی و دزدکی) اعلام می فرمودند. پیامبر (ص) در فتح مکه «علنا» – نه مخفیانه و پنهانی – حکم اعدام چند مجرم را صادر کردند ولو به پرده کعبه آویزان شده باشند. کجا رسول خدا دستور ترور (حکم قتل پنهانی) مخالفانش را صادر کرده است؟ این از مسلمات دینی ماست: الاسلام قیدالفتک، اسلام فتک را به زنجیر کشیده است. فتک یعنی ترور. اسلام و ایمان این که دیگری را غیلتا، پنهانی، با حیله بکشی اجازه نداده است. امام صادق روایت می کند که پیامبر از فتک نهی فرمود: اسلام ترور و کشتن پنهانی را ممنوع کرده است. مسلم بن عقیل حاضر نشد عبیدالله بن زیاد را در خانه هانی بن عروة ترور کند: به یاد آوردم که حبیبم رسول خدا (ص) فرمودند: «الایمان قید الفتک، المومن لایفتک.» ایمان ترور را به زنجیر کشیده، نمی توانی مومن باشی و ترور بکنی. مومن ترور نمی کند. براساس حکم مورخ ۳۰ فروردین ۱۳۷۸ دادگاه ویژه روحانیت، یک سال از ۱۸ ماه حبس کدیور (از ۸ اسفند ۱۳۷۷) به واسطه ایراد این سخنرانی بوده است.
اشاره : تامل درباره ريشه ها، ابعاد و پيامدهاي گسترش خشونت در جامعه ، اكنون بيش از پيش ضرورت يافته است . از همين رو،
نویسنده مقاله با «انتخاب» برخی از کلمات و«حذف» برخی دیگر نظرات طرفداران ولایت مطلقه، بهگونه ای این مساله را مطرح کرده است که خواننده را به نتایج خاص برساند. اینکه انگیزه روی آوردن به این شیوه چه بوده و نویسنده چه هدفی را تعقیب می کرده، نکته ای است که هر خوانندهای به روشنی مییابد. ولی چه بهتر که در فصلنامه مرکز تحقیقات استراتژیک مقالات علمی به اغراض سیاسی آلوده نگردد، چرا که مطرودین امام، هرگز زنده نخواهند شد وفضلای حوزه از مبانی حضرت امام چون جان خویش پاسداری خواهند کرد.
مطالب این مقاله را از دو زاویه مختلف مىتوان مورد بررسى قرار داد: نخست از زاویه فقهى و روششناسى اجتهاد و دیگرى از منظر تفسیر قرآن.
دغدغههای حکومت دینی مجموعه هشتاد مقاله، یادداشت، سخنرانی، مصاحبه و میزگرد است که در حوزه سیاست در فاصله سالهای ۷۱ تا ۷۷ در نشریات کشور منتشر شده و پس از اصلاح جزئی و بازنویسی گفتارها در این کتاب گرد آمده است. آنچه مباحث متفاوت این مجموعه را به هم میپیوندد، نسبت دین و قدرت سیاسی است. دغدغههای حکومت دینی دغدغههای یک مسافر است، سفرنامهای که منزل به منزل نوشته شده، نه یک کتاب از قبل تنظیم شده، رنجنامه نسلی است که از آنچه با امیدش رفت درددل میکند. دغدغههاي حكومت ديني در نه بخش موضوعي تنظيم شده و مطالب هر بخش حتيالامكان به ترتيب زماني مرتب شده است: به دنبال نور، حكومت ديني، دين و سياست، دين و آزادي، روحانيت و قدرت، دستاوردهاي انقلاب اسلامي، جنبش اصلاح طلبي، نظارت بر رهبري، حكومت ديني و خشونت.
کدیور در آخرین نتیجه گیری خود، این گونه مینویسد: در میان غیرمعصومان و درعصر غیبت از جانب دین کسی که مطلقا موافقت با او موافقت با خدا و مخالفت با او مخالفت با خدا باشد به رسمیت شناخته نشده است.» این بزرگترین توهین و ناسزایی است که شخص میتواند در قالب اندیشه دینی آن را مطرح سازد.
برای تماس می توانید از نشانی ایمیل
[email protected]
استفاده کنید.