یادداشتنقد کتاب اسنادی از شکسته شدن ناموس انقلاب

در حاشیه‌ی مصاحبه‌ی آیت الله موسوی بجنوردی

انتظار می رفت حضرت آیت الله نقد فرمایشات خود و جناب طبیب العلماء را پاسخ دهند نه اینکه فرمایشات سابق خود را برای چندمین بار تکرار فرمایند. حضرت آیت الله بار دیگر ممانعت از اعزام به بیمارستان بیمار سالمند مبتلا به سرطان به مدت نزدیک به چهار سال را با «ممانعت از مداوا در خانه» خلط فرموده اند.
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۳۰
نقد و بررسی

امام(ره) با مخالفان برخورد نمي‌كرد

من جواب آن فردی که این حرف‌ها را زد دادم. من در شوراي عالي قضايي بودم امام مرتب سفارش مي‌كرد كه كسي تعرضي به آیت ا... شريعتمداری نكند، از پزشك قم دكتر باهر سوال كنيد كه امام او را خواست و گفت مرتب به نزد آقاي شريعتمداری برو و هر چه مي‌خواهد برايش تهيه كنيد. اصلا اين شايعات صحيح نيست.
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۹
موارد دیگر

راههای دست‌یابی به مطالب جدید وبسایت

به حداقل پنج طریق می توانید مطالب جدید را ملاحظه کرد: ۱. ستون «آخرین مطالب»، ۲. با مشترک شدن در «خبرنامه»به طور خودکار تمام مطالب جدید برایتان ارسال می‌شود، ۳.ستون «دسته ها» به ترتیب تاریخ درج در هر دسته، ۴. گزیده مطالب جدید در «صفحه اول»، ۵. ستون« دسته بندی ها» جدیدترین مطالب همراه با چکیده آنها.
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احادیثامامت و خلافت

حدیث «من مات ولم يعرف إمام زمانه»

حدیث «من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية» و مشابه آن در منابع متعدد شیعی و سنی روایت شده است. به نظر شیخ مفید (ره) این روایت متواتر می باشد. معنای این روایات خروج از اسلام غیرمعتقدان به ائمه‌ی شیعی است. این مضمون با موازین مسلم قرآنی و نبوی و علوی ناسازگار است.
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
امامت و خلافت

نصب الهی ائمه؟

پرسش: ایا همانطوریکه پیامبران از طرف خداوند به نبوت ورسالت برگزیده شده اند امامان ما شیعیان نیز از سوی خداوند بر گزیده شده اند ؟ پاسخ: شیعیان سنتی بر این باورند که ائمه‌ی اثنی عشر همانند انبیا و رسل الهی از جانب خداوند به امامت منصوب شده اند. در نظریه‌ی علمای ابرار امام علی توسط پیامبر خدا به امامت منصوب و منصوص است و هر امامی منصوب و منصوص از جانب امام قبلی است. ادله‌ی نصب ائمه از جانب خداوند تمام به نظر نمی رسد. موفق باشید. ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
اسلامامر به معروف و نهی از منکراحکام جزائیجهاد

اسلام دین خشونت نیست

اسلام دین خشونت نیست، دین صلح و عدالت و رحمت است. البته مقابله به مثل به شرطی که انصاف در آن رعایت شود جایز است، در هر حال گذشت و عفو اولی است. در مورد آیات یا روایاتی که ظاهر خشن دارد، متن باید در زمینه‌ی خود خوانده شود. ای گونه آیات درباره نحوه مواجهه با مشرکان و یهودیان هم پیمان با ایشان در زمان پیامبر هستند و نمی توان و نباید آنها را تعمیم داد. این آیات کلیت ندارند و شامل زمان حال نمی شوند. آیاتی که تکلیف مسلمانان…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
مرگ، برزخ و آخرت

جهت دفن میت

پرسش: در برخی مناطق غیرمسلمان نشین خارج از کشور برخی قبرها رو به قبله نیست و دفن رو به قبله مستلزم هزینه اضافی گاهی خرید دو قبر مجاور است که بازماندگان تمایلی به پرداخت هزینه اضافی ندارند. آیا شرعا می توان میت مسلمان را در چنین شرائطی به غیر قبله دفن کرد؟   پاسخ: ۱. دفن میت رو به قبله در مذاهب امامیه، شافعیه و حنبلیه واجب و در مذاهب مالکیه و حنفیه مستحب است. ۲. مستند وجوب دفن رو به قبله تاسی به دفن پیامبر رو به قبله، روایتی…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
مهدویت و غیبت

کرامات مسجد جمکران؟

پرسش: اخیرا یکی از مراجع عظام تقلید درباره این مسجد جمکران فرموده اند: اما کرامتهایی نقل شده که به خاطر تواتر قضایا نمی شود آن را انکار کرد و افراد زیادی از آن مسجد حاجت گرفته اند . ما می دانیم برخی از افراد مشکل لاینحل داشته اند  و در این مکان مشکلشان رفع شده است.“ نظر شما دراین باره چیست؟ در وهله ی اول ارزیابی تان از ”مباحث تاریخی“ جمکران چیست و در درجه ی دوم آن که به نظرتان ”تواتر“ کرامات منقول درباره ی این مکان ، می…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احکام جزائیتفسیر آیات

اجرای حد در ملأ عام

سوال بنده در خصوص اجرای حدود در ملا عام است. ۱- به نظر شما آیا آیه ای در قرآن بر این امر صراحت دارد یا خیر؟ قائلین به اجرای حدود در ملا عام استناد می کنند به آیه 2 سوره نور که در آن بر ناظر بودن طایفه ای از مومنین بر اجرای حد بر زانی اشاره دارد. سوال این است آیا نمی شود یک عده ای خاص از معتمدین محل یا شهر در زندان حضور یابند و آنجا ناظر بر اجرای حد باشند و تایید کنند که مثلاً حکومت…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
تفسیر آیات

قرآن و احسن القول

پرسش: در آیه ای از سوره ی زمر داریم: الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هدا هم الله تا آخر سوال اول: چرا نفرمود : یستمعون الاقوال و مفرد آمد؟ دوم: در جای دیگر خداوند احسن القول را معرفی کرده : آیه ۳۳ فصلت آیا این معرفی احسن معرفی نیست که ما را از سمع بازدارد؟ آیا تعیین مصداق است یا نوعی شاخص است ؟ یعنی شاخص شنیدن ما دعا الی الله باشد ؟   پاسخ: قول اسم جنس است. برای انتخاب احسن باید حسنی وجود داشته باشد تا…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
ازدواج

عدم جواز ازدواج با غیرموحد

پرسش: دانشجو و در حال حاضر ساکن خارج از کشور هستم. اگر من با دختری غیر ایرانی که وجود خدا برایش اثبات نشده اما ضدیتی هم با اسلام ندارد ازدواج کنم آیا امری حرام و غیر شرعی است؟ اینکه در پی چنین ازدواجی امکان دارد ایشان نسبت به دین کنجکاو شده و شاید تحولی در تفکراتش ایجاد شود تفاوتی در حکم دارد یا خیر؟ پاسخ: ازدواج مسلمان تنها با مسلمان مجاز است و با اهل کتاب مکروه است، و با غیر موحد مجاز نیست. تحول احتمالی مجوز چنین ازدواجی نیست. اگر این…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
جنس مخالف

جهادالنکاح

پرسش: چندی است که فتوای جهادالنکاح در سوریه توسط تکفیری ها و سلفی ها مطرح شده است . این کار چه حکمی دارد؟   پاسخ: آنچه به عنوان جهادالنکاح در فضای اینترنت مطرح شده معلوم نیست اصل و اساسی داشته باشد، و در هر صورت حرمت آن بیّن و بدیهی است. موفق باشید ۷ بهمن ۱۳۹۲
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احادیثامامت و خلافت

خبر واحد و امور اعتقادی

پرسش ۱: حضرتعالی در مورد حدیث لوح یک مورد از احادیث مربوطه را بررسی سندی و تضعیف فرمودید. در پایان مطلبتان نکته ای را ذکر نمودید که حدیث لوح از طریق کافی کلینی و اکمال شیخ صدوق ضعیف می باشد. سوال این است که آیا کلیه احادیثی که مربوط به نام ائمه می باشد از طریق کافی و اکمال مردود است یا اینکه تنها منظور شما یک حدیث است که در کافی و اکمال آمده و آن بررسی نمودید؟   پاسخ: پرسش فوق صرفا درباره حدیث لوح بوده، پاسخ نیز مربوط…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دعا و مناجات

ادعیه‌ی مأثور

۱- چرا کتاب مصباح المتهجد را موثق ترین کتاب دعایی می دانید؟   پاسخ: به همان دلیل که شرایع مهمترین کتاب فقه و شفا مهمترین کتاب فلسفه است! شیخ طوسی شیخ الطایفه است و تالیفات او در فقه و کلام و رجال و تفسیر و حدیث و دعا معتبرترین آثار طراز اول شیعی است.   ۲- تسامح در ادله سنن را قبول دارید؟   پاسخ: خیر. این قاعده فاقد دلیل معتبر است.   ۳- در جواز قرائت ادعیه ماثور بودن را واجب می دانید؟   پاسخ: در صورتی که ادعیه…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
مهدویت و غیبت

ملاکهای شیعه بودن

پرسش: باور شیعه ی ۱۲ امامی به وجود تاریخی امام زمان به نظر من نمی تواند به لحاظ تاریخی به استواری دیگر باورهای آن باشد. آیا دلایل عقلی و یا نقلی دیگری داریم؟ مثلا سخن مستندی از پیامبر در این زمینه (این که امام زمان هست و همین  شخصی هست که ما می گوییم) هست؟ در غیر این صورت به نظر شما در ایمان شخص غیر باورمند به این موضوع نقص و خللی وارد است؟ اصولا در تشیع چه چیزی ما را از دایره ی تشیع خارج می کند؟ و…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احادیثسیرۀ نبوی

بی اعتباری گزارش طبری درباره‌ی ام قرفه

پرسش: آیا امکان دارد درمورد صحت یا عدم صحت روایت مربوط به شقه کردن ام قرفه توسط صحابه پیامبر (زید بن حارثه) که گویا در تاریخ طبری و در سیره رسول ابن اسحاق نقل شده است توضیح دهید. به نظر با آنچه که از اسلام در ذهن داشتیم،  که حتی در ذبح بر زجرنکشیدن حیوان تاکید دارد، در تناقض است.   پاسخ: مطلب مذکور خلاف واقع است. مطالب موجود در کتب سیره حدیث نیستند، نقلهای تاریخی هستند که با موازین علم تاریخ باید ارزیابی شوند. سیره ابن اسحاق که منبع تاریخ طبری…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
حقوق عمومی و ولایت فقیه

عرف و قوانین دینی

پرسشها: به نظر شما راهکار القاء یک رفتار یا فرهنگی خاص مثلا حجاب در یک حکومت دینی چیست؟ جایگاه عرف در در حکومت دینی چیست در تقابل میان عرف غالب و قوانین دینی کدام یک میبایست حاکم گردد؟   پاسخ: راهی جز اقناع فرهنگی وجود ندارد. با زور مقررات اجباری و مجازات قانونی نمی توان احکام دینی را گسترش داد. زور و اجبار ریاکاری را گسترش می دهد اما به تعمیم ایمان نمی نجامد. در جامعه ای که اکثریت آن را دینداران تشکیل می دهند زمامداران موظفند به عرف غالب…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احادیثجنس موافق

علل حرمت همجنسگرایی در روایات

پرسش: با توجه به اینکه دربارۀ حرمت لواط، یا به عبارت دیگر همجنس‌گرایی، در روایات اسلامی مدارکی موجود است که علت تحریم عمل مزبور در متن آنان ذکر گردیده و علت حرمت عمل مزبور منصوص‌العلة است، برای مثال به این روایت بنگرید: «أَنَّ زِنْدِیقاً قَالَ لَأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فَلِمَ حَرَّمَ اللِّوَاطَ؟  قَالَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ لَوْ کَانَ إِتْیَانُ الْغُلَامِ حَلَالًا لَاسْتَغْنَى الرِّجَالُ عَنِ النِّسَاءِ وَ کَانَ فِیهِ قَطْعُ النَّسْلِ وَ تَعْطِیلُ الْفُرُوجِ وَ کَانَ فِی إِجَازَةِ ذَلِکَ فَسَادٌ کَثِیرٌ». آیا نمی‌توان در صورت برطرف شدن علت حکم که همانا…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
حقوق عمومی و ولایت فقیهتفسیر آیات

اکثرهم لایعقلون

آیات «ان اکثرهم لایعقلون» یا لایعلمون هیچ ربطی به قراردادهای اجتماعی و دموکراسی ندارند. ضمیر «هُم» در این آیات علی الاغلب به کافران و ظالمان و غافلان برمی گردد و به نوع انسان راجع نیست. موضوع تعقل یا علم در این آیات اعتقادات و امور ایمانی است از قبیل ایمان به خداوند و آخرت نه امور اجتماعی. در امور اجتماعی قرآن کریم رسول خدا را امر به مشورت با مردم کرده است. اگر اکثر مردم بی عقل و جاهلند از مشورت با آنها چه سود؟!
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احادیثجهاد

کافی و روایات اهل سکوت

پرسش: در مجموعه احادیث شیعه ، مشهور است که اصول کافی به تایید امام زمان علیه السلام رسیده و ایشان فرموده اند آن کتاب برای شیعیان ما کفایت می کند ... در آن مجموعه دو حدیث موجود است که در عین اهمیت وافر ، نقل نمی شوند و مورد غمض بصرند ! یکی آنکه هر بیرقی که قبل از بیرق قائم آل محمد عج ظهور کند به قصد حکومت اسلامی ، بر پایه طاغوت است ! و دیگر آنکه ، مهمترین لشکری که هنگام ظهور در برابر امام زمان عج…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
وحی و نبوتتفسیر آیات

بی خبری پیامبران از امتشان پس از مرگ؟

پرسش: «نقل آشکار قرآن در آیات ۱۱۶ و ۱۱۷ سوره مائده ازاعتراف حضرت مسيح در روز قيامت ، آن حضرت کوچک ترين اطلاعي از عملکرد امت خويش پس از رحلتش نداشته و بي خبر از دردها و دعاهاي آنها بوده است.» نظر شما در این باره چیست؟ آیا پیامبران و امامان پس از مرگ از آنچه امتشان انجام می دهند بی خبرند؟   پاسخ: روح آدمی پس از مرگ از بدن مفارقت می کند و به میزان سعه‌ی وجودیش علم دارد. ارواح پاکان از جمله انبیاء حجابی برای علمشان نیست…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
احکام جزائیسیرۀ نبوی

اسلام، برده داری و خشونت

پرسش: لطفا در مورد مقولاتی چون کنیز و برده و کشتار یهودیان و ...بفرمایید این مقولات که امروز در تقابل با اخلاق و حقوق بشر است چگونه قابل توضیح و توجیه است؟ آیا این بدان معنا نیست که دین در برخی زمانها و موارد میتواند غیر اخلاقی باشد؟ پاسخ: در مورد برده داری به مقاله برده داری در اسلام معاصر در کتاب حق الناس و برای کشتار یهودیان به اینجا مراجعه فرمائید. مسائل را باید در متن زمانی مکانی خود خواند و درک کرد. مطابق عقلانیت ۱۴ قرن قبل برده…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
امامت و خلافت

رابطه امام علی و خلفا

پرسش- خطبه شقشقیه که در انتقاد از خلفا آمده است به لحاظ سندی در نهج البلاغه چگونه است؟ در کتب دیگر چه؟ حضرتعالی در بررسی هایتان در کتب تاریخی در مورد رابطه امام علی (ع) با خلفای راشدین به کجا رسیده اید؟ آیا این رابطه خوب و دوستانه بوده است همانگونه که اهل سنت می گویند یا اینکه بد و غیر دوستانه بوده است همانگونه که شیعیان می گویند؟   پاسخ: خطبه شقشقیه قبل از سید رضی در نهج البلاغه در کتب زیر نقل شده است: ابن قبه در الانصاف،…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
تاریخ ائمه

شهادت همه ائمه؟

پرسش: آیا سند دقیقی در دست داریم تا اثبات نماید ائمه (ع) همه به شهادت رسیده اند یا آنچه ما شیعیان به آن باور داریم (شهادت ائمه علیه سلام) یک اعتقاد است نه واقعیت تاریخی؟   پاسخ: طبق تحقیق شیخ مفید از میان ائمه فقط امیرالمومنین علی (ع) و حسین بن علی (ع) به شهادت رسیده اند و نُه امام دیگر به قتل نرسیده اند. هیچ دلیل معتبری درباره به شهادت رسیدن تمام ائمه هم در دست نیست. عدم باور به شهادت ائمه هیچ خللی به تشیع فرد نمی زند.…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶
سیرۀ نبوی

جوانگرائی در مدیریت پیامبر

پرسش: در بحث تفویض مسئولیت در حوزه مدیریت و اراده حکومت ، یکی از موارد قابل تامل و تفحص در دوره زمامداری حضرت رسول ص این نکته است که ایشان در مواردی به جوانان صدارت اعطا نموده اند . بعضی این رویکرد را نشانه نوجویی و جوان باوری و شیوه مدیریتی آن حضرت می دانند ؛ و معتقدند در این روزگار هم بایسته آن است که از نسل نو به وفور در مسئولیتها بهره ستانده شود . اما برخی در مقابل معتقدند که این روشی بسیار پرهزینه و پرمخاطره است…
HMouK
۱۳۹۲/۱۱/۲۶